SAMEN HOUDEN WIJ HET VOETPAD SNEEUWVRIJ
Sneeuw is een van de mooiste winterverschijnselen. Bij sneeuwval of ijzelvorming moeten wij zorgen dat de voetgangers veilig en wel langs onze eigendom kunnen passeren. Hierdoor moet het voetpad worden schoongeveegd of moeten wij zorgen dat het nodige wordt gedaan om de gladheid ervan te vermijden. Hiervoor wordt meestal strooizout gebruikt, maar het kan ook anders.
Een eerste mogelijkheid is de laag sneeuw te lijf gaan met borstel en sneeuwschep. Vooral wanneer de sneeuw nog niet is betreden, is dit een erg gemakkelijke oplossing. U moet zich misschien in het zweet werken, maar het milieu vaart er wel bij. Laat best de sneeuw op de stoeprand liggen want in de goot vormt de sneeuw een barrière voor het smeltwater dat naar de riolering loopt.
Is de stoep na de veegbeurt niet volledig vrij? Strooi dan op de overgebleven ijsplekken een beetje strooizout.
WINTERBANDEN VEILIGER, MAAR NIET VERPLICHT
Het BIVV heeft in opdracht van de Staatssecretaris voor Mobiliteit, Melchior Wathelet, een onderzoek gedaan of het denkbaar is om ook in België winterbanden te verplichten naar het voorbeeld van de regeling in onder andere Duitsland en Luxemburg.
De studie toont aan dat winterbanden van het grootste nut zijn bij extreem winterweer. Als er sneeuw op de weg ligt zijn winterbanden duidelijk beter geschikt dan gewone banden. Dankzij hun samenstelling blijft het rubber soepel bij lage temperaturen en met hun specifieke profiel hebben winterbanden een betere grip op de sneeuw.
Onderzoek wijst echter uit dat slechts 2% van de letselongevallen op een besneeuwd wegdek gebeurden, en dit ondanks de zeer strenge winter. Ongevallen op een besneeuwd wegdek worden niet enkel en alleen veroorzaakt door de (verkeerde) banden(keuze). Onaangepaste snelheid of rijden onder invloed van alcohol bijvoorbeeld kunnen ook mogelijke ongevaloorzaken zijn. Bij ijzel is overigens geen enkele band efficiënt. Rekening houdend met deze factoren en met het feit dat heel wat Belgen zich geen bijkomend stel banden kunnen veroorloven heeft Melchior Wathelet besloten om het gebruik van winterbanden niet te verplichten.
Het is vooral essentieel dat men zijn rijgedrag aan de weersomstandigheden aanpast, ongeacht het bandentype. Om het ongevalrisico te beperken dienen bestuurders bij winterse omstandigheden hun snelheid te verminderen en de veiligheidsafstand tussen henzelf en hun voorligger te vergroten, ongeacht of ze al dan niet winterbanden gebruiken.
Voorzichtigheid is nog steeds de belangrijkste factor voor een veilige verkeersverplaatsing.
En wat in Duitsland ?
Vanaf 29 november 2010 geldt bij gladheid door sneeuw, sneeuwpap (smeltende sneeuw), gladde wegen of glad ijs dat motorvoertuigen moeten uitgerust zijn met banden waarvan het loopvlakpatroon, de rubbersamenstelling of de structuur is ontworpen voor deze winterse omstandigheden (winterbanden). Een vertaling van de weersomstandigheden geeft de volgende situaties waarin deze wet van toepassing is: sneeuw, hagel, ijsregen, sneeuwstormen of aanvriezende mist of regen. Of het nu vriest of niet maakt niets uit. De wetgever heeft dus geen periode op de wet geplaatst zoals in andere landen wel het geval is.
Wie in oktober in de bergen van Beieren vertoeft zal al best uitgerust zijn met ‘winterbanden’.
De boete varieert van 40 tot 80 euro voor wie niet met gepaste banden rijdt. Toch belangrijk om weten is dat ‘winterbanden’ een ruime omschrijving kreeg en M+S (mud and snow) ook onder deze regeling vallen.
IS UW AUTO IN ORDE VOOR DE WINTER ?
Met de winter in aantocht moet iedere automobilist er zich van bewust zijn dat de goede staat van zijn wagen de beste garantie is voor zijn leven en dat van anderen.
Enkele weetjes :
- Het contactoppervlak tussen jouw wagen en de weg is viermaal de oppervlakte van een briefkaart.
- Eén op drie auto’s heeft minstens één probleem met een band.
- Banden met een profiel van 3 mm (38 % van de oorspronkelijke diepte) voeren 76 % minder water af dan nieuwe banden.
- Ongeveer één op vijf van de afgekeurde voertuigen heeft problemen met de verlichting.
- De gemiddelde stopafstand bij een snelheid van 100 km/u is 80 meter (op een droog wegdek).
- Bij een noodstop tegen 120 km/u is de stopafstand 105 meter op een droog wegdek en 141 meter op een nat wegdek.
- Eén halfversleten schokdemper vergroot de remafstand bij 80 km/u met… 2,6 m bij droog weer, 6 m bij nat weer of met ABS.
HOE LATER IN DE NACHT, HOE MEER POSITIEVE BESTUURDERS
In de nacht van zaterdag 23 op zondag 24 november 2013 werd er een WODCA-actie alcohol en drugs in het verkeer gehouden te Aartselaar, Boomsesteenweg en te Kontich, Duffelsesteenweg en Gemeenteplein.
In totaal werden er 256 ademtesten afgenomen. 19 bestuurders hadden te veel gedronken. 1 bestuurder werd positief bevonden op drugs in het verkeer. Zijn rijbewijs werd onmiddellijk ingetrokken. Er werden in totaal 3 rijbewijzen onmiddellijk ingetrokken. Ook nu stelden wij vast dat hoe later het uur, hoe meer positieve ademtesten werden afgelegd.
HOE WONINGINBRAKEN VOORKOMEN TIJDENS DE KOMENDE DONKERE MAANDEN
Tijdens de donkere dagen, stijgt het risico op een inbraak. De vrije dagen en de eindejaarsperiode in december vormen een extra risicoperiode, doordat sommige bewoners langere tijd afwezig zijn. Inbrekers hebben een voorkeur om vaker toe te slaan tijdens deze periode. Daarom hebben wij hieronder een aantal preventieve tips opgelijst :
- Zorg voor zicht en licht: installeer een timer op uw lampen en stel ze zo in dat de verlichting op wisselende tijdstippen in wisselende kamers aan- en uitgaan volgens uw leefpatroon.
- Installeer verlichting met bewegingsdetectie rond uw woning.
- Sluit ramen en deuren af, ook al verlaat u een ruimte of uw woning maar even.
- Laat geen briefje betreffende uw afwezigheid achter op uw deur.
- Maak gebruik van het gratis vakantietoezicht dat u kan aanvragen via uw politiezone (http://www.hekla.be/zdiensten/afwezigheidstoezicht/) als u op vakantie vertrekt.
- Geef uw woning een bewoonde indruk.
- Ga na of uw woning zichtbaar is van op de straat en verwijder eventuele planten of bomen die de zichtbaarheid verminderen.
- Laat geen gereedschappen of ladders rondslingeren, die de inbraak kunnen vergemakkelijken. Sluit uw tuinhuis af met een sleutel.
- Verberg aantrekkelijk en gemakkelijk mee te nemen goederen, zoals juwelen, gsm’s, videomateriaal, computers en andere waardevolle elektronische apparatuur.
- Plaats de verpakking van uw nieuwe flatscreentelevisie niet op uw trottoir. Inbrekers weten hierdoor dat er iets te stelen valt.
- Breng uw waardevolle voorwerpen (geld en juwelen) naar een bankkluis.
- Registreer de serienummers en noteer de bijzondere kenmerken van uw waardevolle voorwerpen en maak foto’s van uw juwelen.
- Plaats inbraakwerend hang- en sluitwerk. Uw diefstalpreventieadviseur van de lokale politie geeft u hierover graag gratis advies.
- Hou ook een oogje in het zeil voor uw buren en signaleer verdachte gedragingen onmiddellijk aan de politiediensten via het nummer 101 of via het nummer van uw lokale politiezone (03 / 444 00 00). Noteer ook de nummerplaat en het merk van een verdachte wagen en geef dit door aan de politie.
- Indien er een BIN binnen je omgeving werkzaam is kan je je registreren als BIN-lid.
Een buurtinformatienetwerk (BIN) is een gestructureerd samenwerkingsverband tussen burgers en politiediensten binnen een bepaalde omgeving met de bedoeling informatie uit te wisselen volgens een uitgewerkt communicatieplan. In een BIN-charter wordt de werking van een BIN nader omschreven. Het doel van een BIN is een veilige en leefbare woonomgeving te realiseren onder het motto : ZIEN=MELDEN. Een buurtinformatienetwerk rekent op de burgerzin van zijn leden. De BIN-leden melden verdachte feiten aan de politie en die oordeelt vervolgens of het dringend is of niet. Dringende berichten worden onmiddellijk telefonisch verstuurd naar alle BIN-leden. Daarnaast worden er ook preventieberichten verstuurd. Als BIN-lid stel je dus zelf geen politiedaden, doe je geen patrouilles en treed je nooit op in naam van de politie. Je geeft wel verdachte feiten door aan de politie om misdrijven te helpen voorkomen.
In Edegem zijn er reeds enkele BIN’s werkzaam. Per BIN is er een BIN-coördinator, eventueel bijgestaan door een BIN-co-coördinator. Een overzicht per wijk en BIN-coördinator :
- Buizegem: coördinator Luc Van den Bossche (0475 73 85 18)
- Centrum: coördinator Helena Stienen (0498 77 06 44)
- Elsdonk: coördinator Julien Dalarbre (0499 73 18 81) – Maurits Schrey (0485 62 89 27)
- Molenveld: coordinator Jason Celen (0470 82 53 41) – Paul Van Ishoven (0498 52 14 74).
In de andere HEKLA-gemeenten zijn er nog geen BIN’s of zijn er enkele in oprichting.
RITSEN DOE JE ZO !
Er zijn nog steeds heel wat chauffeurs die het ritsen niet correct toepassen. Zo ontstaan er irritaties, agressie en gevoelens van onveiligheid bij andere chauffeurs. Met de campagne “Ritsen doe je zo” wil het Agentschap Wegen en Verkeer chauffeurs duidelijk maken hoe ze correct kunnen ritsen.
Op plaatsen waar geritst moet worden om het verkeer vlotter te laten verlopen, zoals bij wegversmallingen door wegenwerken, ontstaat er ongenoegen omdat bestuurders die te vroeg invoegen het niet leuk vinden om andere auto’s te zien doorrijden tot
het einde van wegvallende rijstrook. Toch is dat doorrijden onderdeel van het gewenste ritsgedrag. Om het ritsgedrag te stimuleren werden op heel wat knelpuntlocaties al verkeersborden geplaatst met de teksten ‘Ritsen na 300 m’ en ‘Ritsen vanaf hier’. Toch blijkt dat ritsen nog niet ingeburgerd is in Vlaanderen.
Ritsen doe je met twee :
Ritsen werkt enkel als zowel de automobilisten op de wegvallende rijstrook als deze op de aanliggende rijstrook de regels respecteren. Als iedereen honderden meters te vroeg al braaf begint aan te schuiven op de aanliggende strook terwijl de rijstrook die gaat wegvallen helemaal leeg blijft of als de chauffeurs op de aanliggende strook het invoegen van andere chauffeurs blokkeren werkt ritsen niet. Nochtans, door beurtelings in te voegen aan de flessenhals zelf geraak je er eens zo snel door.
Invoegen in een rij vrachtwagens :
De regels voor het ritsen gelden ook voor vrachtwagenchauffeurs. Ook zij moeten personenwagens laten invoegen als ze op de rechterrijstrook rijden. Vrachtwagens moeten dus ritsen én laten ritsen. Anderzijds moeten chauffeurs van personenwagens wel voldoende rekening houden met de moeilijkere zichtbaarheid door vrachtwagenchauffeurs.
Is ritsen verplicht ?
Ritsen is vandaag nog niet opgenomen in onze wegcode maar de Vlaamse regering heeft eind oktober een positief advies uitgebracht om het ritsen te verplichten. Het gaat om ritsen voorafgaand aan een wegversmalling of een rijstrookafname, bijvoorbeeld ten gevolge van werken. Met dit positief advies kan de wegcode worden aangepast. Wie niet ritst, riskeert straks een boete van 50 euro.
7 HOE KAN IK MIJN KENTEKENPLAAT LATEN SCHRAPPEN ?
Sinds 1 november 2013 gelden er nieuwe regels voor het schrappen van een nummerplaat.
Optie 1 :
u brengt uw plaat naar het dichtstbijzijnde postkantoor.
- U geeft uw officiële plaat, zonder verpakking, af aan de loketbediende.
- U ontvangt in ruil een “afgiftebewijs kentekenplaat”, met vermelding van het kenteken · “plaat nummer”) en datum van afgifte.
- Uw plaat wordt nog dezelfde dag met een speciaal transport naar het schrappingscentrum · gebracht, voor onmiddellijke verwerking.
- U betaalt hiervoor een vergoeding van € 9,75.
- U kan terecht in elk postkantoor (niet in een PostPunt).
Optie 2 :
u brengt uw plaat zelf naar de DIV.
- DIV voert vanaf 1/11/2013 geen schrappingen meer uit aan de loketten.
- U kan bij de DIV enkel nog uw officiële plaat deponeren in de daarvoor voorziene bus, · voor latere verwerking.
- De bussen in de DIV antennes zijn enkel toegankelijk tijdens de openingsuren.
- U mag uw officiële plaat enkel deponeren zonder verpakking en zonder documenten.
- Uw plaat wordt nadien getransporteerd naar het schrappingscentrum, waar ze verder · verwerkt zal worden.
- U krijgt geen ontvangstbewijs bij het deponeren van uw kentekenplaat.
OZARK HENRY ZINGT EEN “LAATSTE BOODSCHAP”
In 2012 waren 128 jongeren tussen 18 en 24 jaar het slachtoffer van een dodelijk verkeersongeval.
Om deze problematiek te bestrijden, lanceert het BIVV in samenwerking met Ouders van Verongelukte Kinderen en Ozark Henry een nieuwe sensibiliseringscampagne. Deze emotionele campagne draait rond het liedje “21 grams short”, waarin bestaande audio- en videofragmenten van twee jonge verkeersslachtoffers, bewaard door hun ouders en vrienden, werden verwerkt. Het liedje geeft de jongeren die verongelukt zijn opnieuw een stem voor een “laatste boodschap” en brengt hulde aan alle (jonge) verkeersslachtoffers. Deze boodschap wil jongeren sensibiliseren om zelf actie te ondernemen zodat situaties die worden beleefd door de naasten van Kevin en Maxime niet worden herhaald. En het is net omdat dit nummer een verhaal is van echte emoties, dat het veel meer naar de keel grijpt dan een affiche langs de weg of een anoniem bericht in de krant.
Meer informatie kan je terugvinden op www.bivv.be.
Hoofdcommissariaat H.E.K.L.A. gelegen aan de Prins Boudewijnlaan 43a, 2650 EDEGEM
Tel. 03 / 444 00 00 of 101 (in geval van nood) – Fax 03 / 444 00 01
http://www.hekla.be – politie@hekla.be