Het gemeentebestuur hield op donderdagavond 12 december jl. in het gemeentehuis een informatievergadering rond de nieuwe verkaveling die er aan de Jan-Frans Gellyncklaan komt, tussen het kruispunt met de Beekhoekstraat en het kruispunt met de Jozef Mattheessensstraat. Concreet gaat het over het binnengebied gelegen tussen de J.-Fr. Gellyncklaan, de Verbindingsstraat en de Beekhoekstraat.
Er waren een 65-tal Hovenaars opgedaagd om meestal hun bezorgdheid over het nieuwe project te uitten. De vergadering werd voorgezet door schepen van ruimtelijke ordening Dave Van den Berghe (Ph7). Achter de hoofdtafel zaten nog : burgemeester Koen Volckaerts, de schepenen Arnold Herrebout en Bart Van Couwenberghe (allen N-VA), Bruno Vande Vyvere (CEO Matexi), Peter Van Pelt (Matexi), Evelien Vanderlinden (Matexi), landmeter Collin en Vicky Van den Heuvel (Technische dienst Hove). Deze laatste persoon mocht het verslag maken.
De betreffende gronden waren vroeger eigendom van de kerkfabriek, deze verkocht ze door aan de firma Matexi (Maatschappij tot Exploitatie van Immobiliën), een succesvolle onderneming met hoofdzetel in het Westvlaamse Waregem en een provinciaal kantoor in Borsbeek.
Schepen Van den Berghe stelde “dat we vanavond enkel spreken over de eerste fase van het project, de grond die aan de straatzijde J.-Fr. Gellyncklaan ligt. Over de tweede fase, het binnengebied, is men er nog niet uit, want daar spelen nog problemen i.v.m. lange tuinen waarvan de eigenaars dikwijls geen zin hebben om ze te verkopen.”
Het dossier is op de Hovese GECORO (Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening) voorgelezen. De talrijke bezwaarschriften werden verwerkt. Er is een verkavelingsvergunning gegeven voor 12 loten (éénsgezinswoningen) rond een centraal woonerf (binnenpleintje). Aan de straatzijde komen een aantal sociale woningen (minimum 10 – maximum 18). Deze zullen gerealiseerd worden door de sociale huisvestingsmaatschappij De Ideale Woning cv uit Berchem. Bij iedere nieuwe verkaveling moet men rekening houden met het Vlaamse Grond- en Pandendecreet dat vanaf een bepaald aantal panden een sociale toets oplegt. Het gebied ligt niet in een potentieel overstromingsgebied.
De sociale woningen aan de straatzijde bestaan uit twee bouwlagen (verdiepingen) en hebben een nokhoogte van max. 11 meter. Het is geen hoge appartementsblok zodat er van binnenkijken bij de overburen geen sprake kan zijn. De diepte van de woningen bedraagt 17 meter. Er wordt een ondergrondse parking voorzien met één parkeerplaats per appartement.
De woningen rond het binnenpleintje hebben een nokhoogte van 11 m, een kroonlijsthoogte van 6,5 m. De woningen bestaan uit een gelijkvloers met een eerste verdieping en een dak. Er zijn 15 parkeerplaatsen voorzien voor 11 woningen.
In totaal voorziet men max. 44 parkeerplaatsen (privaat en openbaar domein) voor maximum 29 woonéénheden.
De werkzaamheden (wegenis + infrastructuur) wil men laten starten in het voorjaar 2014. De bouw van de woningen zou beginnen in het najaar 2014.
In een volgende fase wil men ca. 32 extra woningen bouwen in het binnengebied. Het bestaande maïsveld wordt parkzone. Men wil van hieruit een zachte verbinding maken voor fietsers en voetgangers. Hierover is nog geen overéénstemming en was ook niet terzake op deze infovergadering.
Leefbaarheid en veiligheid:
Matexi maakte een mobiliteitstoets door haar medewerkster Evelien Vanderlinden. Zij deed op donderdagavond 3 oktober jl. tijdens de spitsuren een verkeerstelling op het kruispunt van de J.Fr. Gellyncklaan met de Beekhoekstraat/Rodenbachstraat.
Een woonstraat kan tijdens de spitsuren max. 250 wagens per uur in iedere richting verdragen. Boven dat cijfer zijn er verkeersproblemen.
In haar studie gaat mevrouw Vanderlinden uit van “het feit dat de gemiddelde gezinsgrootte bestaat uit 2,5 personen, die 0,2 extra verplaatsingen per persoon per spitsuur opleveren. Met een maximum aan 29 nieuwe wooneenheden geeft dit 15 bijbomende verplaatsingen. Met het binnengebied erbij – (waar er op de avond niet werd over gesproken, red.) – zou dit nog eens 32 extra verplaatsingen opleveren per uur. In totaal geeft dit 106 wagens op het spitsuur in iedere rijrichting. Dit zal de verkeersleefbaarheid en de veiligheid van de Jan-Frans Gellyncklaan niet in het gedrang brengen.”
Mevrouw Vanderlinden stelde vast dat er veel wagens reden vanuit de Eikenstraat, over de J.Fr.Gellyncklaan naar de Beekhoekstraat en zo naar de Donderbrug. In de Rodenbachstraat was er minder autoverkeer maar meer fietsverkeer.
Veel vragen vanuit het publiek
De aanwezigen hadden veel vragen en opmerkingen bij deze uitéénzetting. Het ging er soms geanimeerd aan toe, ook in de positieve zin met veel gelach!
Hierna geven we alle belangrijke interpellaties weer. Om de privacy van de betrokken te waarborgen geven we iedere vraag/opmerking een nummer.
Opmerking 1 : “De school is reeds uit voor 16.00u. Er vallen in de telling altijd mensen tussen uit.”
Opm. 2 : “Is er rekening gehouden met de werken in de Magdalena Vermeeschlaan? De inwoners van de ‘Dallaswijk’ rijden door onze wijk om de snelheidscamera’s in het gemeentecentrum te ontwijken.”
Opm. 3 : “Er rijdt veel volk uit Lint door onze wijk.”
Opm. 4 : “Ik tel soms ook de wagens. Om de 5 seconden is er een wagen tijdens de spitsuren. De cijfers kloppen niet. U hebt alle belang om het cijfer laag te houden.”
Antwoord EV : “Er is pas een mobiliteitstoets nodig vanaf 100 woningen. Dit wordt altijd opgemaakt met de gemeente. Hier is er helemaal geen probleem.”
Opm. 5 : “Een onafhankelijke organisatie zou zo’n telling moeten doen.”
Schepen Dave VDB : “Zeker in fase 2 – er is nog niets beslist – zal er een mobiliteitsproef komen en zullen we de ontsluiting moeten bekijken. Er is nog geen aanvraag binnen voor fase 2. Hiervoor zal nog veel onderhandelingstijd nodig zijn.”
Opm. 6 : “Het woonblok staat vooraan. Waarom kan dit niet achteraan ? Om subsidies te krijgen ?”
Schepen Dave VDB : “De verspringende voorgevel zorgt ervoor dat het uiterlijk geen massieve blok geeft. Er zit reliëf in de voorgevel. De keuze voor de voorzijde = de eenheid van het straatuitzicht hetzelfde houden.”
Opm. 7 : “Waarom geen voortuinen ? Waarom allemaal aan de straat ?”
Schepen Dave VDB : “Het sociaal objectief willen we volledig integreren in het project. Matexi heeft een stuk grond afgestaan aan De Ideale Woning.”
Opm. 8 : “Krijgen de burgers inspraak in het tweede deel ? Nu hebben we geen inspraak gehad !”
Schepen Dave VDB : “We zullen die opmerking ernstig meenemen. In de 2de fase zal er inspraak komen. De inkijk aan de voorzijde is geminimaliseerd.”
Opm. 9 : “Wat parkeren betreft moet men uitgaan van twee auto’s per gezin. Er wordt nu reeds veel te snel gereden in de straat.”
Schepen Dave VDB : “Er zijn bijkomende parkeerplaatsen aan de binnenzijde van het project.”
Opm. 10 : “Men moet de Jan-Frans Gellyncklaan aanpassen om problemen met het parkeren aan te pakken.”
Schepen Dave VDB : “Door verplichtingen van de vorige legislatuur moeten we nu maximum 300.000 euro per jaar extra uitgeven. In deze legislatuur kunnen we geen plannen uitvoeren. Dat zal voor een volgende legislatuur zijn. We kunnen wel het sluipverkeer in de wijk aanpakken.”
Opm. 11 : “Waar komt de ondergrondse parking ?”
Schepen Dave VDB : “Via de nieuwe zijstraat.”
Opm. 12 : “Komt er een doorsteek naar de Verbindingsstraat ? Er zal gevaar zijn voor schoolkinderen.”
Schepen Dave VDB : “In de 2de fase moeten we die situatie bekijken. Er kan een fietsverbinding komen via Beekhof naar fase 1.”
Opm. 13 : “In de Jan-Frans Gellyncklaan is de drempel gevaarlijk voor fietsers.”
Schepen Dave VDB : “Dit moeten we bekijken in de Verkeerscel van de politie. De onveiligheid moeten we er wegnemen.”
Opm. 14 : “Door de vele zware camions in de straat zijn er barsten in de voorgevel van mijn woning. De werken zullen bijkomende trillingen geven. Waarom die onnodige versmalling in het wegdek ?”
Opm. 15 : “Komen er geen paaltjes om de fietsers te beschermen ?”
Schepen Dave VDB : “Er zijn allerhande mogelijkheden. De verkeersveiligheid ter hoogte van de drempel wordt meegenomen. Voor fase 2 bekijken we het alternatief enkel richting via Beekhof.”
Opm. 16 : “De Ideale Woning geeft geen info vrij over de start van de werken. De sociale woningen kunnen later gebouwd worden dan de private woningen.”
Schepen Dave VDB : “De Ideale Woning zal een wedstrijd uitschrijven over de bepaling van de architectuur.”
Opm. 17 : “Hoe zit het met het rioleringsstelsel ? De aansluitingen ?”
Schepen Dave VDB : “In de J.F. Gellyncklaan zijn er geen problemen. Het water wordt ondergronds opgeslagen en daarna doorgestuurd naar de Donderbrug.”
Opm. 18 : “De bouw van de woningen van De Ideale Woning wordt niet door Matexi gedaan.”
Opm. 19 : “Men moet een inspraakmoment organiseren voor de bouw van De Ideale Woning begint.”
Burgemeester Koen Volckaerts : “De aanleg van een nieuwe straat zal altijd hinder meebrengen. We moeten als bestuur ervoor zorgen dat de hinder beperkt wordt en dit in samenwerking met de aannemer en de technische dienst van de gemeente. Het zal vijf maanden duren.”
Opm. 20 : “Wij hebben onze bezwaarschriften ingediend in juni jl. Waarom werd er dan geen vergadering georganiseerd ? Nu is alles reeds beslist. We moeten ons er nu bij neerleggen.”
Schepen Arnold Herrebout : “Wij hebben ons te houden aan de verplichte inspraakorganen. We hebben geen fouten gemaakt. Inspraak voor De Ideale Woning kan.”
Schepen Dave VDB : “De Ideale Woning moet een bouwvergunning aanvragen en die moet nog worden goedgekeurd. Er komt daarover nog een inspraakvergadering.”
Hier eindigde het officiële gedeelte van de vergadering. Nadien was er nog allerlei informeel overleg en werden de plannen nog druk besproken rond de vergadertafel.