HOVE

Het dossier van de weg- en rioleringswerken in de Geelhandlaan kwam ter discussie in de laatste gemeenteraad van september.

In de vorige gemeenteraadszitting van 22 juni 2015 namen de Hovese gemeenteraadsleden reeds kennis van de bouwaanvraag en het projectplan van de Geelhandlaan. De bouwaanvraag werd bij de gewestelijke stedebouwkundige ambtenaar ingediend door Aquafin en omvat in hoofdzaak de heraanleg van de Geelhandlaan met inbegrip van het leggen van een gescheiden rioleringsstelsel.

Werken in Geelhandlaan

De gewestelijke stedenbouwkundige ambtenaar heeft de aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning, ingediend door Aquafin NV, ontvankelijk en volledig bevonden op 30 juli 2015. De weg- en rioleringsplannen werden opgemaakt door Groep Infrabo. De aanvraag diende onderworpen te worden aan een openbaar onderzoek. De aanvraag werd openbaar gemaakt van 8 augustus 2015 tot en met 6 september 2015. Er werden twee bezwaarschriften ingediend.

De bouwaanvraag met voorliggende plannen is gebaseerd op het huidige type dwarsprofiel. Essentiële verschillen ten opzichte van de huidige situatie situeren zich op vlak van een verbeterde inrichting van de kruispunten, verkeersremmende maatregelen en geleiding en bescherming van de wortels van de nieuw aan te planten bomen. De inrichting van de fietspaden komt principieel in aanmerking voor subsidies van het Fietsfonds. De bestaande gemengde riolering die zich aan weerzijden van de Geelhandlaan in de berm bevindt, wordt vervangen door een gescheiden stelsel onder de rijweg.

Geelhandlaan

Goedkoper project

Raadslid Jos Peeters (CD&V) had commentaar op het feit dat “het materiaal niet duurzaam zal zijn. Het is louter een kopie van wat er nu ligt. De kloof met het vorige project zal nooit zo klein zijn”. Burgemeester Koen Volckaerts (N-VA) antwoordde : “Het project zal 1 miljoen euro minder kosten. Is Infrabo een bende nietsnutten ? De commentaar van de Gecoro is doorgegeven aan de betrokken mensen. De schrikzone is naar 47 cm gegaan. De breedte van de feitspaden is conform aan het Vademecum voor de Fietspaden. Er is geen bezwaar vanwege de hogere overheid. Het is pure demagogie dat u de Milieuraad beschuldigt. Ik nam zelf contact op met De Lijn. Is een weg smaller dan zes meter, dan rijden ze niet langsheen die weg. In de Kapelstraat rijden geen bussen van De Lijn. Op bepaalde plaatsen heeft De Lijn geen keuze. Dankzij de flitspaal wordt de maximale verkeerssnelheid in de Kapelstraat gehandhaafd.”

Toch kon de burgemeester de oppositie niet overtuigen. Het punt werd door de meerderheid goedgekeurd, de voltallige oppositie (groen-links en CD&V) stemden tegen.

Bomenkap Geelhandlaan

Verdere info : Joos Gysen, gemeentehuis Hove, tel. 03 / 460.33.43. – e-post : joos.gysen@hove.be .

Foto’s © Gazet van Hove.