Op dinsdag 2 mei lanceert de gemeente Hove zijn volledig vernieuwde website en een algemene Facebook- en Twitterpagina.
Bart Van Couwenberghe, schepen van ICT : “Naast een grondige herziening van de lay-out bevat de nieuwe site ook een heel aantal verbeteringen en nieuwigheden ten opzichten van de oude webstek. Deze modernisering kadert in onze meerjarenplanning, waarin we heel wat ICT-projecten hebben opgenomen om onze dienstverlening en interne werking te verbeteren. Ik denk bijvoorbeeld aan nieuwe software en het werken met tablets voor schepencollege en gemeenteraad, nieuwe all-in-one kopieermachines voor de diensten, smartboards voor de school, het verbinden van de verschillende diensten door glasvezelverbindingen, de digitale bouwaanvraag en het online reserveren van lokalen en materialen dat nog dit jaar gepland is.”
Schepen van Communicatie Guy Wollants : “Uit studies blijkt dat de website vooral en bij voorkeur door de burgers gebruikt wordt om praktische informatie (openingsuren, contactgegevens) op te zoeken en informatie over diensten en producten te vinden. Vandaar dat de nieuwe site werd opgebouwd vanuit het standpunt van de gebruiker, niet vanuit het standpunt van de organisatie en met als primair doel: online dienstverlening : meer online aanvragen in plaats van papieren aanvragen en als secundaire doelen : promoten en informeren.”
De nieuwe website van de gemeente Hove, waarin zowel de diensten van de gemeente als deze van het OCMW zijn opgenomen, is zeer gebruiksvriendelijk opgesteld. Bij lancering van de site zullen in het e-loket al bijna vijftig producten digitaal kunnen worden aangevraagd. Dat aantal wordt nog uitgebreid en in de nabije toekomst zullen inschrijvingen, ticketverkoop en reservaties ook online kunnen.
Chatten met de gemeente
Op momenten dat de communicatieambtenaar aan zijn bureau te vinden is, zullen burgers kunnen chatten met de gemeente. Schepen Guy Wollants : “De klant van vandaag wil graag een snel antwoord op zijn vraag. Deze functie is vooral bedoeld voor mensen die een vraag hebben over de dienstverlening (waar kan ik terecht voor welk product) en de website zelf of een vraag hebben die snel kan worden beantwoord. Voor meldingen zal worden doorverwezen naar de online meldingskaart en bij vragen waarop onze communicatieambtenaar niet onmiddellijk een afdoend antwoord kent, zal worden doorverwezen naar de bevoegde dienst.”
Tablet- en smart phone
Het is een tabletvriendelijke site (horizontaal opgebouwd) : steeds meer mensen surfen vanop kleine schermen waarop alles snel beschikbaar / vindbaar is. Afhankelijk van wat hoeveel bekeken wordt, staan zaken bovenaan (gebruikers beslissen hoe de site wordt gebruikt, klanten sturen de opbouw).
Sociale media
Hoewel een aantal diensten (jeugd, sport, duurzaamheid, cultuur, kunstacademie, dienstencentrum Ten Hove) al actief is op Facebook, had de gemeente Hove nog geen algemene Facebookpagina. Die is er op 2 mei ook, net als een algemene Twitteraccount; beide online te vinden als gemeente_Hove.