Door Peter Reekmans – www.doorbraak.be
Hoe vlot is een woning bereikbaar met het openbaar vervoer ? Zijn er scholen, winkels en ontspanningsmogelijkheden op wandel- of fietsafstand ? Of heb je voor alles een wagen nodig ? De afweging van al deze criteria leidt tot een Mobiscore op tien. En vanaf deze week kan je met de Mobiscore voor ieder huis in Vlaanderen berekenen hoe duurzaam het gelegen is.
Dit plan werd vier jaar geleden al voorgesteld door toenmalig Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V) en werd tegengehouden door de andere partijen in de Vlaamse regering wegens een te hoog ‘regelneverij-gehalte’. Maar nu de Vlaamse regering in lopende zaken zit, lanceert Vlaams minister ad interim Koen Van den Heuvel nog snel deze Mobiscore.
Platteland versus stad
Het is net ongezond om overal dichtbij te wonen.
De Vlaamse Bouwmeester — de man die iedereen in de stad wil laten wonen — is opgetogen met de invoering van deze Mobiscore. Volgens hem is de impact van slecht gelegen woningen op onze ecologische voetafdruk enorm. Maar als je de kaart van de Mobiscore in Vlaanderen op de kaart met die van de luchtkwaliteit in Vlaanderen legt, dan stel je het omgekeerde vast. Het is net ongezond om overal dichtbij te wonen. Dat is trouwens een van de hoofdredenen waarom heel wat Vlamingen liever op het platteland wonen dan in de stad. Maar opmerkelijk in de berekening van deze Mobiscore is vooral dat iedereen die op het échte platteland woont zijn huis blijkbaar slecht gelegen is.
Doe de test
Toch krijgt mijn perfect gelegen woning een buis als Mobiscore
k deed eens de moeite om enkele locaties in mijn eigen plattelandsgemeente Glabbeek te analyseren. Ikzelf woon namelijk in de kern van onze gemeente, waar ik op amper 50 meter een bushalte heb met een uitstekende dienstverlening en een Mobipunt met autodelen (het allereerste in een plattelandsgemeente in Vlaanderen). Tegenover mijn deur is er een basisschool, ik heb een huisarts op 20 meter afstand, een woonzorgcentrum op 50 meter en een ziekenhuis op 5 kilometer van mijn deur. En op amper 100 à 250 meter van mijn deur heb ik : een supermarkt, een bakker, een beenhouwer, een brasserie, twee drankenhandels, een apotheker, 5 bankkantoren, een sporthal, een cultuurcentrum, een feestzaal en het gemeentehuis. Toch krijgt mijn perfect gelegen woning een buis als Mobiscore: 4,8/10.
Ik deed de test ook voor een woning in de Schoolstraat in onze deelgemeente Bunsbeek, waar eveneens degelijke busverbindingen zijn en ook een school is, maar waar de afstand tot de dienstverlening in de kern van ons dorp op ongeveer 2 kilometer afstand ligt. Deze woning krijgt een score van 4,9/10. Raar maar waar : hoe verder de afstand van heel wat diensten, des te beter de Mobiscore in mijn gemeente.
Als derde test berekende ik de score van een woning in onze deelgemeente Attenrode-Wever waar er quasi geen aanbod is voor openbaar vervoer en waar de inwoners al gauw op 3 kilometer wonen van de dienstverlening in de kern van onze gemeente. Deze woning krijgt 4,7/10.
Openbaar vervoer nauwelijks invloed
een zoveelste aanval op het platteland
Enkel deze vergelijking in mijn eigen gemeente leert me al snel dat een van de belangrijkste parameters zoals openbaar vervoer blijkbaar nauwelijks invloed heeft op de Mobiscore. Een woning in een deelgemeente waar amper een bus rijdt scoort namelijk bijna even goed als een woning in de kern van onze hoofdgemeente waar er ieder uur een bus passeert. Deze Mobiscore is dus compleet waardeloos is en vooral een zoveelste aanval op het platteland. Sterker nog is dat woningen in eenzelfde gemeente die slechter scoren voor de parameters nabijheid van onderwijs, winkels, diensten, gezondheid en ontspanning zelfs vergelijkbare of betere scores krijgen.
Mijn gemeente Glabbeek ging onlangs een verzustering aan met de gemeente Middelkerke, waar mijn goede vriend en collega Jean-Marie Dedecker burgemeester is. Hij woont heel afgelegen in polders in zijn deelgemeente Slijpe waar er helemaal geen aanbod van openbaar vervoer en diensten is. Toch krijgt zijn woning een score van 4,7/10.
Berekening rammelt
Mijn woning in de kern van een bruisende gemeente met heel wat dienstverlening en een perfect mobiliteitsaanbod scoort met 4,8/10 dus even slecht als een afgelegen woning in de polders waar geen enkel aanbod is en die 4,7/10 krijgt. Als burgemeester met enig gezond verstand stel ik me daarom heel ernstige vragen bij de ernst van deze Mobiscore. De berekening van de Mobiscore rammelt onmiskenbaar langs alle kanten en is compleet waardeloos.
een enorm vergaande bemoeizucht van een falende overheid
Dit initiatief getuigt bovendien van een enorm vergaande bemoeizucht van een falende overheid. Eerst zorgden jarenlange besparingen in het openbaar vervoer ervoor dat er in sommige dorpen nog amper bussen rijden. Vervolgens zegt men nu vanuit de Wetstraat tegen bewoners van plattelandsgemeenten die slecht bereikbaar zijn met het openbaar vervoer: uw woning ligt op de verkeerde plaats.
Arm Vlaanderen !
De uitvinder van deze waardeloze Mobiscore vindt overduidelijk dat het aanbod voor openbaar vervoer goed is, maar is blijkbaar vanuit zijn ivoren toren gaan geloven dat de mensen op de verkeerde plaats wonen. Arm Vlaanderen ! De Mobiscore is vooral een zoveelste instrument in de grote centralisatiecampagne van de uittredende Vlaamse regering, waarbij de enige betrachting is om wonen op het platteland enorm duur te maken en het platteland op termijn letterlijk te laten leeglopen.
Ik blijf mij als burgemeester van een gezonde, groene, gezellige en bruisende plattelandsgemeente verzetten tegen elke aanval op het platteland. Mijn inwoners en ikzelf wonen namelijk enorm graag in onze Dorpstraten en laten ons niet door een legertje wereldvreemde politici uit de Wetstraat verjagen. Leve het platteland !
Peter Reekmans
Peter Reekmans is burgemeester van Glabbeek en nationaal ondervoorzitter van LDD.
Foto’s © Gazet van Hove.