Deel 1 : Ruimtelijke ordening en mobiliteit

Het gemeentebestuur organiseerde – op donderdagavond 10 oktober jl. in zaal ‘Da Capo’ – in het kader van de opmaak van het meerjarenplan een inspraakronde voor alle inwoners. De Hovenaars waren welkom om mee na te denken over het beleid van de gemeente voor de komende zes jaar.

Meer dan honderdtwintig Hovenaars kwamen opdagen, mannen en vrouwen in de leeftijdsklasse meestal tussen 35 en 65 jaar. Er waren ook enkele vrouwelijke scholieren aanwezig.

Bij het binnenkomen van de zaal kreeg iedere aanwezige twee ronde klevertjes die men moest gebruiken om te stemmen voor aan te duiden welk thema men ging behandelen. De meeste stemmen gingen naar de onderwerpen “mobiliteit en ruimtelijke ordening” en “milieu en duurzaamheid”.

Schepen Els Pauwels sprak de aanwezigen toe. “Alle Hovenaars zijn vanavond welkom als betrokken burgers. In het nieuwe bestuursakkoord staat participatie als belangrijke doelstelling, daarom raadplegen we vandaag de Hovenaars. We willen positieve ideeën sprokkelen voor de toekomst van Hove. We gaan hiermee verder, er komen ook wijkraden, op woensdag 6 november is er een volgende vergadering rond het vlekkenplan. Alle ideeën zijn welkom. We hebben een strak tijdschema en vier moderatoren. Per tafel liggen er grote vellen papier waar de ideeën worden opgeschreven. Iedereen mag een bijdrage leveren.”

De aanwezige Hovenaars verdeelden zich over acht tafels en begonnen na te denken en onderling te debatteren.

Hove als mobiele gemeente en ruimtelijke ordening

De voorgestelde vragen luidden :

“Wat zijn de sterke punten van Hove als mobiele gemeente met de ruimtelijke ordening ? Wat kan anders ?”

“Hoe zie jij een mobiele gemeente met ruimtelijke ordening in je wijk ? Wat is er nodig ?”

Na een tijdje werden alle secretarissen van iedere tafel naar het bord geroepen en moesten ze verslag uitbrengen van het denkwerk in hun groep. Er waren vele overlappende ideeën uit de groepen.

We geven de meest voorkomende ideeën (positief en negatief) hier kort weer.

Uilenbos

Hove is een groene gemeente, met voldoende aanbod van openbaar vervoer in de regio. Er zijn veel scholen en ziekenhuizen in de buurt en voldoende wegen naar alle windrichtingen. Er is veel groen (Frijthout, gemeentepark, Uilenbos). De zone 30 is ook goed.

In sommige straten wordt er veel te hard gereden (J.Fr. Gellyncklaan, Vredestraat). Men moet de snelheid van 30 km/u er afdwingen. De pakkans verhogen. De sluipweg van de Meylweg (Kontich) is gevaarlijk voor de Vredewijk.

Het fietspad in de Kapelstraat-Sint-Laureysplein is gevaarlijk.

De toegankelijkheid van het station voor minder-validen laat zeer te wensen over (= NMBS-eigendom en gronden) . Er is geen busverbinding aan het station.

We willen de groene ruimten behouden. Sluipverkeer inperken (repressief en maatregelen). Er is in Hove geen éénduidige kijk op mobiliteit. Voorrang zwakke weggebruikers op auto’s.

Kapelstraat : gevaar voor zwakke weggebruikers

Snelheid 30 km afdwingen, zoals in Kontich met rode licht aan Altena. Fietsstraten aanleggen.

De staat van de voetpaden kan beter.

In Frijthout moeten er extra vuilbakken komen. Sluikstorten bestrijden.

Op het Sint-Laureysplein moet er minder parking zijn en meer ontmoetingsruimte.

Een fietsspoelsysteem voor Hove. Meer pendelbussen. Een zebrapad aan de kerk ter hoogte van het Sint-Laureysplein.

Intergemeentelijk overleg bij werken in de buurgemeenten.

Betere naleving van de parkeerregels aan de scholen.

Veel groen in Hove, goed netwerk van trage wegen voor fietsers en voetgangers. Nog extra trage wegen aanleggen.

Ruim aanbod van sportinfrastructuur in Hove.

De dreiging van de Heli-haven in Lint.

Extra oplaadpunten voor auto’s en fietsers aanleggen.

Parkeerkaarten voor buurtbewoners.

Openbaar vervoer meer op elkaar aansluiten

station Hove : moeilijk toegankelijk voor minder-validen en ouderen

Foto’s © Gazet van Hove.