Enkel elektrische bedrijfswagens zullen vanaf 2026 nog kunnen genieten van een fiscaal aantrekkelijk regime. Hoe dat regime net in elkaar zit, zal minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) later op de dag uitleggen.
Volgens de woordvoerder zal er niet aan de lopende contracten voor bedrijfswagens geraakt worden. De regering wil met dit akkoord een “duidelijk en stabiel kader” creëren, zodat bedrijven en werknemers met kennis van zaken aankoop- en investeringsbeslissingen kunnen nemen.
Elektrisch vanaf 2026
In het regeerakkoord legde de Vivaldi-coalitie al vast dat nieuwe bedrijfswagens vanaf 2026 groen zouden moeten zijn. In april legde Van Peteghem een eerste voorstel af. Dat plan bestond uit de afbouw van fiscale voordelen voor niet-emmissie-vrije bedrijfswagens, om ze tegen 2026 volledig af te schaffen. Elektrische of andere emmissie-vrije auto’s zouden daarentegen 100 procent fiscaal aftrekbaar worden.
Daarnaast kwam de CD&V-vicepremier met het voorstel om belastingverminderingen in te voeren voor investeringen in laadinfrastructuur. Ook moet er een mobiliteitsbudget uitgewerkt worden voor mensen zonder bedrijfswagen. Maandagavond klopte het kernkabinet de concrete uitwerking van die plannen.
Rousseau en Vandenbroucke dwarsliggers
Het kernkabinet verzamelde eerder al om te discussiëren over die details, maar kwam toen niet tot een akkoord. De linkse partijen zouden namelijk schrik hebben voor de financiële impact van de maatregelen en de volledige fiscale aftrekbaarheid voor elektrische bedrijfswagens. Dat laatste aspect zou ertoe leiden dat bedrijfswagens nog interessanter worden, wat het fileleed alleen maar in de hand zou werken.
Groen had enkele opmerkingen, maar vooral de socialisten lagen dwars. Nog voor de bedrijfswagens werden aangesneden op het kernkabinet, garandeerde Vooruit-voorzitter Conner Rousseau dat “dat vanavond niet beslecht zal worden”. Volgens minister Frank Vandenbroucke en Vooruit was er maar één weg naar een deal over de bedrijfswagens: die mee opnemen in de grote fiscale hervorming waar Van Peteghem aan werkt. Maar die hervorming is zo allesomvattend dat de landing ten vroegste binnen drie jaar zal worden ingezet en er voor 2024 ook geen deal over de groene bedrijfswagens zou gekomen zijn.
Foto’s (c) Gazet van Hove.