Vlaanderen koestert zijn toekomst

Zoals klassiek in België én Vlaanderen zit de bevoegdheid bij verschillende departementen, namelijk mobiliteit (Lydia Peeters, Open VLD) en onderwijs (Ben Weyts, N-VA), waardoor de hete aardappel over en weer gaat. Corona zou onder meer de boosdoener zijn, waardoor lagere school en middelbaar moeten worden opgesplitst. Dat zal wel. Het is helaas geen nieuw probleem, het sleept al jaren aan, van ver voor corona. Telkens is het euvel rond 1 september goed voor wat consternatie, waarna alles bij het oude blijft.

Gewoon vergeten 

Onder meer de situatie bij een school voor buitengewoon secundair onderwijs in Buggenhout zou schrijnend zijn. Leerlingen die maar tien km ver van de school wonen, en het mentaal sowieso al moeilijk hebben, zijn uren onderweg. Het zijn bussen van de Vlaamse openbaar vervoermaatschappij De Lijn die hiervoor worden ingezet. Nu ja, soms. Het kan ook zijn dat ze helemaal niet opdagen, waarbij de woordvoerder van De Lijn laconiek uitlegt dat ze die bussen zijn ‘vergeten’ te reserveren bij de onderaannemer waarmee de maatschappij werkt.

Kijk, dat ‘vergeten’ kan iedereen overkomen, maar het heeft ook veel weg van bureaucratische onverschilligheid, om niet te zeggen minachting voor de reiziger, de dagdagelijkse pineut die om een of andere reden de auto niet gebruikt om in de file te gaan staan. Snapt Karen Van der Sype zelf wel hoe lullig dat klinkt, zo’n vergeetachtigheid ?

Stiptheidsscore

De Lijn, die aan Lydia Peeters rapporteert, ligt al langer onder vuur bij de trein-, bus- en tramgebruikers. Een lamentabel slechte stiptheidsscore, dagelijks geschrapte ritten, hetzij omdat er geen chauffeur beschikbaar is of geen bus voorhanden, gammele bussen met allerlei defecten, maar ook een bureaucratisch georganiseerd, absoluut onflexibel top-down bedrijfsmodel,.. het geeft allemaal het beeld van een slecht functionerende instelling die mensen vooral van het openbaar vervoer wegjaagt.

De Lijn is het ‘school’voorbeeld van een slecht beheerd overheidsbedrijf zonder de minste feeling voor klantvriendelijkheid. Intern draait alles vierkant. Experts spreken over een ‘verkokerde organisatie waar een mentaliteit heerst van intransparantie en wantrouwen’. De directie houdt het bij een gebrek aan middelen. Dat zal wel zijn. Toch zitten er aan de knoppen altijd mensen, en kan men alleen gissen wat voor een zieke geest deze Kafkaïaanse routeplanning aflevert.

Tegelijk gaat het ook om een cultuur, een mentaliteit die gebruikers van het openbaar vervoer als vracht beschouwt, niet als reizigers. Vlaanderen heeft altijd de kaart van de auto en het privé-vervoer getrokken, waardoor we lichtjaren achter staan tegenover bijvoorbeeld de Scandinavische landen.

Deportatiesystemen

Die cultuur is helemaal conform de Belgische filosofie van het openbaar vervoer, daterend uit de 19de eeuw waarin de arbeiders in de 3de klasse (!) naar de fabrieken en terug naar huis moesten vervoerd worden. Deportatiesystemen dus. Onderwijsminister Ben Weyts is een notoire voorvechter van dierenwelzijn. Ik vermoed dat het dierentransport vandaag beter gereglementeerd is dan dat van schoolkinderen.

Peeters kondigt nu trots aan dat de betrokken kinderen ‘maar’ drie uur per dag op een schoolbus mogen zitten. Anderhalf uur heen, anderhalf uur terug, tijden waarin je per auto op je dooie gemak vanuit Antwerpen of Brussel heen en terug naar de kust rijdt. Ik wil het haar eens dagelijks zien doen, met of zonder luier. Van twee één : Vlaanderen mismeestert zijn openbaar vervoer, jaagt mensen de auto in (nog de beste manier om je kind tot aan de school te krijgen, wel met nog flink meer files als gevolg), én doet aan georganiseerde kindermishandeling. Een palmares dat kan tellen.

Het beste wat de ouders op korte termijn kunnen doen, is onderling zelf een privé-taxisysteem op poten zetten, eventueel met beurtrol en met eigen bijdragen gefinancierd. Wat we zelf doen, doen we beter, de overheid doet niet wat hij moet doen, dus we trekken onze plan wel.

Maar dan, beste mensen, wil ik een stevige korting op mijn belastingfactuur, om te beletten dat het geld alleen nog gaat naar partijfinanciering, de repatriëring van Afghaanse toeristen en verder alle mogelijke klimaatmaatregelen. Plus est en vous, Weyts en Peeters, maak er u toch niet té gemakkelijk van af. Ik wil zien hoe dat binnen de maand geregeld is, en hou de Europese reglementering van het dierentransport binnen handbereik.

JOHAN SANCTORUM

Johan Sanctorum is filosoof, publicist, blogger en Doorbraak-columnist.
Foto’s (c) Gazet van Hove.