door Anton Schelfaut in ’t Pallieterke .

Burgemeester van Middelkerke Jean-Marie Dedecker is niet te spreken over het voorstel van Vooruit en Groen om 30 km/u de norm te maken in de bebouwde kom. Beide partijen willen zo het aantal dodelijke slachtoffers bij voetgangers terugdringen, maar volgens Dedecker zou een nieuwe snelheidsverlaging slechts een manier zijn om de gemeentekassen te spijzen. “De automobilist is de melkkoe van de Wetstraat”, hekelt hij.

Vorig jaar zijn in Vlaanderen in de bebouwde kom 32 voetgangers overleden. Dat zijn er dubbel zoveel als in 2018. Vlaams parlementslid Annick Lambrecht (Vooruit), die de cijfers opvroeg bij minister van Mobiliteit Lydia Peeters, roept op om van 30 kilometer per uur de norm te maken. De minister is geen voorstander van een veralgemening.

Antwerpen telde de meeste slachtoffers (10), in West-Vlaanderen, Limburg en Vlaams­ Brabant vielen telkens 7 doden, in Oost­ Vlaanderen kwam één voetganger om het leven. In 2021 vielen 22 dodelijke slachtoffers in straten waar auto’s 50 kilometer per uur kunnen rijden. Er vielen 9 doden in een zone 30 en één dode op een plek waar 70 kilometer per uur mag gereden worden.

Gemeentekassen

Volgens Jean-Marie Dedecker, onafhankelijk Kamerlid en burgemeester van Middelkerke, heeft het voorstel van Vooruit en Groen niets met de veiligheid van zwakke weggebruikers te maken, maar met de incasso. Gemeenten mogen snelheidsboetes tot en met 70 km/u immers zelf innen. “Het is een manier om de gemeentekassen te vullen”, oordeelt hij. “Een verlaging van de snelheid leidt tot een verhoging van de inkomsten.”

Hij verwijst daarbij naar een onderzoek van Vias, het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid. Daaruit blijkt dat drie op de vier bestuurders een snelheidslimiet van 90 km/u respecteren. Bij een snelheidslimiet van 70 km/u is dat slechts een op twee. In een zone 30 rijdt maar liefst 93 procent van de automobilisten te snel.

“30 km/u is een omslagpunt voor handgeschakelde wagens. Die snelheid is heel moeilijk te handhaven”, legt de burgemeester van Middelkerke uit. “Als 93 procent van de mensen het menu niet lust, is het tijd om van menu te veranderen. Maar nee, ze kiezen altijd voor meer repressie.”

Jean-Marie Dedecker

Rode vlag-wet

Volgens Dedecker willen Vooruit en Groen terugkeren naar de tijd van de rode vlag-wet in 1865, die werd afgeschaft in 1980. “Alle mechanische voertuigen moesten toen worden bestuurd door een driekoppige bemanning: twee bestuurders en iemand die het voertuig te voet voorafging met een rode vlag of een lantaarn. Zo waarschuwden ze paardenkarren dat er een mechanisch voertuig aankwam dat sneller dan 6 km/u reed.”

Tot slot legt Dedecker een deel van de schuld voor de verdubbeling van het aantal slachtoffers bij de zwakke weggebruikers zelf. “Het gaat ook over het gedrag van fietsers en voetgangers. Die moeten ook gestraft worden. Het is niet omdat je een zwakke weggebruiker bent, dat je het verkeersreglement niet moet respecteren. Maar zodra er iets gebeurd, is het altijd de schuld van de automobilist. Die brengt geld in het laatje en wordt gecriminaliseerd”, besluit hij.

Foto’s (c) Gazet van Hove.