door Wannes Neukermans in palnws.be .

De laatste Verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute toont aan dat het aantal doden op onze wegen in de eerste zes maanden van 2022 met meer dan 40 procent is gestegen ten opzichte van dezelfde periode in het jaar voordien. In totaal kwamen al 231 personen om het leven in het verkeer.

“Alle indicatoren vertonen een grote stijging”, schrijft Vias op haar website. Tijdens de eerste 6 maanden van dit jaar is het aantal verkeersdoden ter plaatse gestegen met 39 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar (231 doden ten opzichte van 166). We zitten daarmee op quasi hetzelfde niveau als 2019, het laatste jaar voor de coronapandemie toen er 236 doden in het eerste semester te betreuren vielen. Het aantal gewonden (+19 procent) en het aantal letselongevallen(+20 procent) stijgt ook. Alle indicatoren vertonen dus een grote stijging.

Per regio zijn de verschillen groot. In Limburg en Vlaams-Brabant vielen er minder doden dan vorig jaar, terwijl de provincie Antwerpen een status quo kende. In Oost-Vlaanderen steeg het aantal verkeersdoden van 18 naar 24. In West-Vlaanderen was de balans zeer negatief. Daar steeg het aantal doden van 13 naar 31. 12 doden daarvan vielen in ongevallen waarbij een vrachtwagen betrokken was.

Bron: Vias, Federale Politie

Voetgangers, fietsers en e-steps

Het meest verontrustend vindt Vias de tendens bij de voetgangers. Daar stijgt het aantal doden van 13 naar 35 doden. “Die stijging kan niet uitsluitend verklaard worden door het verschrikkelijke ongeval in Strépy waarbij 6 voetgangers om het leven kwamen”, waarschuwt het verkeersinstituut. Het aantal verkeersdoden steeg ook fors bij de fietsers (van 17 naar 32 doden) en de automobilisten (van 82 naar 102 doden).

Ook opvallend : in Vlaanderen verdubbelt het aantal ongevallen met een elektrische step, van 181 naar 388. Het aantal fietsongelukken stijgt ook met meer dan 20 procent. Er gebeurden 4581 letselongevallen, het hoogste aantal dat we de laatste 10 jaar noteerden. Vooral bij de elektrische fietsen in Vlaanderen was de stijging enorm. Er gebeurden 1433 letselongevallen ten opzichte van 977 vorig jaar, dus 47 procent.

Zwakke weggebruikers beter beschermen

“De resultaten van de verkeersveiligheidsbarometer laten een stijging zien van het aantal doden op onze wegen. We komen nu uit op ongeveer hetzelfde peil als voor de coronapandemie in 2019”, schrijft Vias in haar conclusie. “Er is de laatste 5 jaar geen structurele daling meer waarneembaar van het aantal verkeersdoden in ons land. Deze barometer toont meer dan ooit aan dat de uitdaging ligt in het beter beschermen van alle kwetsbare weggebruikers.”

Bron : Vias .

Foto’s (c) Gazet van Hove.