door Anton Schelfaut in palnws.be .

Het communautair gevoelige dossier van de geluidshinder door vliegtuigen verhit opnieuw de gemoederen tussen de gewesten. Brussels minister van Leefmilieu Alain Maron (Ecolo) beschuldigt de Vlaamse regering ervan elke samenwerking daarrond te weigeren. Hij beweert zelfs dat Vlaanderen de stekker heeft getrokken uit een nieuw akkoord, maar dat wordt ontkend door Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA).

De geluidshinder door vliegtuigen rond de luchthaven van Zaventem vormt al decennialang een communautaire twistappel tussen de Vlaamse en de Brusselse regering. Beide gewesten proberen de geluidshinder al van in het begin naar elkaar door te schuiven. Verschillende verzoeningspogingen op federaal niveau leverden niets op.

In maart dit jaar startte federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) in alle stilte gesprekken op tussen de bevoegde ministers op federaal en gewestelijk niveau. Daaruit zou volgens Brussels minister Alain Maron een voorakkoord zijn voortgekomen. In het document, dat De Morgen kon inkijken, zouden de verschillende regeringen onder meer beloven om samen op zoek te gaan naar een oplossing en om een onafhankelijk controleorgaan voor geluidshinder op te richten.

Bedreiging voor economische belangen ?

Maar Vlaanderen zou die samenwerking nu verhinderen. Zo eist de Vlaamse regering onder meer het recht om de ‘gemeenschappelijke verklaring’, zoals het voorakkoord officieel heet, op te zeggen, als ze van mening is dat haar economische belangen worden bedreigd.

Die eenzijdige actie leidt tot frustratie bij Maron, die spreekt over “een echte oorlogsdaad”. Nochtans had het voorakkoord volgens haar een belangrijke doorbraak kunnen betekenen.

Op het kabinet van Vlaams minister Zuhal Demir (N-VA) is een heel ander geluid te horen. Daar klinkt het dat de gemeenschappelijke verklaring geen voorakkoord is, maar slechts een voorstel van federaal minister Gilkinet.

Milieueffectenstudie

De Vlaamse regering verwierp recent ook al een milieueffectenstudie naar de geluidshinder van Brussels Airport. Die werd in 2017 besteld door toenmalig minister van Mobiliteit François Bellot (MR).

In de studie schoof het Franse consultancybureau Envisa negen scenario’s naar voren om de hinder billijk te spreiden over het grondgebied van het Vlaams en Brussels Gewest. In zeven van de negen scenario’s zou de overlast echter worden verschoven naar het Vlaams Gewest. Daarom tekenden N-VA-ministers Zuhal Demir en Ben Weyts in een brief aan federaal minister Gilkinet protest aan.

Regionalisering

In juni van dit jaar dienden N-VA-Kamerleden Theo Francken, Bert Wollants en Sander Loones een wetsvoorstel in om de luchthaven van Zaventem te regionaliseren. Het drietal noemde het absurd dat de nationale luchthaven nog steeds onder de bevoegdheid van de federale regering valt, terwijl ze op Vlaams grondgebied ligt. Tijdens een persconferentie op een van de spottersplaatsen in Steenokkerzeel gaven de N-VA-Kamerleden verschillende voorbeelden om aan te tonen dat de federale regering de luchthaven “mismeestert”.

Bron : De Morgen | Eigen berichtgeving .

Foto’s (c) Gazet van Hove.