door Wannes Neukermans in ’t Pallieterke .

Cathy Berx (cd&v), gouverneur van Antwerpen en voorzitter van het Vlaams Forum voor Verkeersveiligheid, lanceert 25 aanbevelingen om het verkeer in Vlaanderen tegen 2030 veiliger te maken. De organisatie wil een standaard snelheidslimiet van 30 kilometer per uur, maximaal 100 kilometer per uur op snelwegen en een maximumsnelheid van 50 in plaats van 70 kilometer per uur op gewestwegen waar de inrichting voor fietsers en voetgangers onveilig is.

Vorig jaar zijn er in Vlaanderen 7 procent minder verkeersdoden gevallen. Wel waren er meer verkeersongevallen met (zwaar)gewonde slachtoffers. Het aantal ongevallen met dode en zwaargewonde voetgangers, fietsers en jonge autochauffeurs is ook gestegen. In 2022 vielen er 271 doden te betreuren in het Vlaamse verkeer (voorlopige cijfers). In 2021 waren het er 310.

soms grimmige autobestuurders

Fietsers en voetgangers

De stijging van het aantal ongelukken waarin fietsers en voetgangers betrokken zijn, is omdat die mobiliteitsshift is ingezet. “Maar het is niet omdat er steeds meer mensen fietsen of wandelen, dat we zomaar mogen aanvaarden dat ze vaker betrokken zaken in verkeersongevallen”, reageert Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). Daarom moet er meer geïnvesteerd worden in betere fietsinfrastructuur, met betere en gescheiden fietspaden.

Ook het Vlaams Forum voor Verkeersveiligheid komt met een 25-tal aanbevelingen. Cathy Berx (cd&v), de Antwerpse gouverneur die bekendheid vergaarde tijdens de coronacrisis, is voorzitter van die organisatie.

Mentaliteit

In ‘De Ochtend’ op Radio 1 lichtte ze haar plannen toe. Volgens haar is “de mentaliteitswijziging” nog altijd niet gerealiseerd. “We rijden nog steeds te vaak te snel of onder invloed”, vertelde ze. Daarom wil ze een standaard snelheidslimiet van 30 kilometer per uur, zeker in de bebouwde kom. Op snelwegen moet de maximumsnelheid ook fors omlaag naar 100 kilometer per uur. Gewestwegen moeten standaard een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur krijgen, tenzij er een goede (afgescheiden) fietspad aanwezig is.

Daarnaast pleit de organisatie ook voor betere infrastructuur, conflictvrije kruispunten, maar ook voor strengere handhaving en de mogelijkheid om verkeersovertreders verplicht een revalidatiecentrum voor verkeersslachtoffers te laten bezoeken.

foto’s (c) Gazet van Hove.