Begin januari viel er een brief in de bus van de Hovenaars met de vraag om aan een grootschalig communicatieonderzoek van het lokaal bestuur Hove, in samenwerking met onderzoeker Eric Goubin aan Thomas More, deel te nemen. Zijn burgers tevreden over de manier waarop we hen informeren ? Een overzicht.
Hoge respons
Maar liefst 815 inwoners reageerden op de brief of oproep op de website en sociale media. Dankjewel hiervoor ! Omdat vooral zestigers en zeventigers antwoorden werd bij alle vragen een herweging doorgevoerd om de cijfers in evenwicht te brengen met de reële samenstelling van de bevolking. 676 antwoorden waren volledig ingevuld. 2 op 10 antwoordden op papier.
Mediagebruik
- 96,7% heeft toegang tot het internet. Oudere internetgebruikers zijn vaak minder vertrouwd met andere toepassingen dan websites, zoals sociale media en app en platformen van de overheid.
- Over de hele lijn ligt het gebruik van sociale media (Facebook, WhatsApp, Instagram, YouTube, X, Pinterest en TikTok) lager ten opzichte van de meeste andere gemeenten. Uitzondering : LinkedIn. 6 op 10 gebruikt WhatsApp , de helft Facebook en 27% YouTube.
- Het bereik van lokale pers ligt opvallend hoger (80%) dan gemiddeld bij andere gemeenten.
- Audiovisuele media (radio en televisie) hebben een hoger bereik bij laaggeschoolden.
Contact met de burgers
- In vergelijking met andere gemeenten komen de inwoners wat minder vaak naar het gemeentehuis, maar mailen ze wat meer. Het aantal telefoontjes en meldingen en klachten via de website ligt op het gemiddelde van andere gemeenten.
- Het onthaal (ter plaatse bij de diensten, telefoon en e-mail) krijgt een gemiddelde score van 7,5 op 10. De behandeling van meldingen en klachten haalt een mindere score van 6 op 10. 19 respondenten vinden één avondopening te beperkt.
- 28% nam al eens deel aan een bewonersvergadering (gemiddelde participatie van 20% in andere gemeenten), maar in Hove ligt de tevredenheid daarover met 6,2/10 lager dan gemiddeld elders in Vlaanderen (6,7/10). De feedback van de inwoners had volgens hen weinig of geen effect op de beleidsvorming/beslissingen (‘dit is geen inspraak’).
Gemeentelijke communicatiekanalen
- Het gemeentelijk informatieblad infoHove (met een bereik van 91%), de website (84%) en de LED-schermen (82%) zijn de belangrijkste informatiebronnen. De Facebookpagina (31%) en de app (14%) en de digitale nieuwsbrief (34%) scoren minder goed dan in andere gemeenten. Hoplr (39%) heeft een groter bereik dan bij andere gemeenten die dit kanaal inzetten.
- Sommige Hovenaars vinden de reclameboodschappen op de LED-schermen storend. Dat was echter een voorwaarde om de schermen gratis te kunnen installeren en gebruiken.
- Bij noodgevallen wil 65% verwittigd worden via WhatsApp, 73% via BE-Alert (sms). Slechts 14% verkiest in dat geval de Facebookpagina van Hove.
- In vergelijking met andere lokale besturen : gemiddelde evaluatie van de website, zwakke waardering van de sociale media.
Vrijetijdskanalen
- 2/3 vindt de activiteiten en evenementen in Hove in het gemeentelijk infoblad terug, iets meer dan de helft wordt het liefst geïnformeerd via affiches en flyers. De website (38%) en de Facebookpagina’s (vrije tijd 14%, bib 10%) hebben een kleiner bereik. De tevredenheid over deze kanalen ligt op het Vlaamse gemiddelde (tussen 7,16 en 7,69 op 10), met uitzondering van de Facebookpagina van de bib (6,74/10).
infoHove
- 51% neemt ons infoblad altijd door en leest de artikels die hem/haar interesseren als het in de brievenbus valt , 27% leest het grotendeels, 17 bladert er eens door en 5% lest het nooit.
- De leesintensiteit ligt opvallend hoger bij de 60-plussers.
- 84% vindt het magazine vlot leesbaar, 67% vindt dat het aantrekkelijk oogt.
- Lezers van het infoblad willen meer artikels over beslissingen en toekomstplannen van ons bestuur en over wegenwerken zien verschijnen in infoHove, alsook human interest-artikels (inwoners in de kijker).
Waardering
- 87% vind de gemeentelijke informatie begrijpelijk.
- 3/4 weet waar ze terecht kunnen met vragen, meldingen en klachten over de dienstverlening en krijgt daarop een klantvriendelijk antwoord.
- 73% vindt de gemeentelijke informatie voldoende herkenbaar en krijgt voldoende info over het vrijetijdsaanbod.
- Bijna de helft (46%) vindt dat wegenwerken te laat (of niet) worden gecommuniceerd. Hiernaast vinden inwoners dat ze ook te weinig info krijgen over premies en subsidies, mobiliteit en beslissingen van gemeenteraad en college van burgemeester en schepenen. Inzake vrije tijd willen ze meer info over zalenverhuur, toeristische bezienswaardigheden, erfgoed en het verenigingsleven.
- In vergelijking met andere lokale overheden ligt de positieve beleving gemiddeld tot hoger dan gemiddeld. Hovenaars vinden hun gemeente vooral kindvriendelijk, bereikbaar, gezellig, groen, veilig, proper, gastvrij, seniorenvriendelijk en milieuvriendelijk.
- Ongeveer de helft van onze inwoners wil dat het bestuur investeert in WhatsApp voor directe communicatie met hen, in één app om alle overheidszaken op te volgen (ondertussen operationeel) en in het opstarten van een inspraakplatform om inwoners meer te betrekken bij het beleid. 36% wenst meer aandacht voor sociale media, maar een vaak gelezen opmerking was tegelijk om rekening te houden met wie niet digitaal is : blijf ook deze mensen voldoende en tijdig informeren, met gedrukte en mondelinge communicatie.
Besluit
De gemeente krijgt van haar inwoners noch een goed noch een slecht, maar veeleer een matig goed communicatierapport. De algemene beleving van de gemeentelijke communicatie (63%) scoort iets lager dan gemiddeld bij andere steden en gemeenten (66%).
Wat nu ?
We zijn als lokaal bestuur tevreden met de resultaten. Deze bevraging is er voornamelijk gekomen om de gemeentelijke communicatie en de dienstverlening waar nodig te kunnen verbeteren. Alle suggesties en opmerkingen van de deelnemers aan de enquête zullen we onder de loep nemen en we zullen hiermee in de mate van het mogelijke rekening houden voor de toekomstige communicatie. Ons huidige en toekomstige (de verkiezingen zijn juist voorbij ) lokaal bestuur en haar medewerkers gaan aan de slag met de verbeterpunten en aanbevelingen uit het rapport.
Dank aan alle inwoners die de moeite genomen hebben om de enquête in te vullen ! Onder de deelnemers aan de bevraging werden enkele prijzen verloot. De winnaars worden hierover gecontacteerd.
foto’s (c) Gazet van Hove .