Een promotiecampanje voor het Hovese onderwijs

Het gemeentecentrum van Hove zal de komende 2,5 jaar moeilijk bereikbaar zijn door de geplande werkzaamheden aan de oost-west-as. Alle aanwezige ondernemingen en instellingen zullen er last van ondervinden. Ook de Hovese scholen. In het gemeentecentrum liggen er drie scholen met samen meer dan 2.000 leerlingen. Buiten de gemeentelijke Albrecht Rodenbachschool, is de grote meerderheid der leerlingen in Hovese scholen afkomstig van buiten de gemeente.

We weten dat een groot aantal leerlingen van Hovese scholen door hun (groot)ouders/ familie per auto naar school wordt gebracht.

De kans bestaat dat door de werken aan de O-W-as met de bijhorende hinder, er minder ouders van buiten de gemeente hun kinderen in september e.k. en volgende jaren inschrijven in een Hovese school. Dit zal hier dan gevolgen hebben voor de werkgelegenheid in de betrokken Hovese scholen en voor het consumptiegedrag van de ouders in de  plaatselijke handelszaken.

Om dit risico te keren, zal een degelijke promotiecampagne van alle Hovese scholen (gemeenteschool, gemeenschapsschool, vrije school, bijzondere school, kunstacademie, vrije cursussen) in de media (gedrukte + audio-visuele) dringend nodig zijn.

 

De Boshoekstraat kan veel beter

Sedert de werkzaamheden aan de Liersesteenweg (Mortsel-Boechout), de Boechoutslei (Hove, Mortsel, Boechout), de reeds doorgevoerde en toekomstige werken in Hove-centrum, werken in Boechout-centrum, werken in Edegem, het “afsluiten met gaten” van de Jos Coveliersstraat, is het verkeer in de regio (Edegem, Hove, Mortsel, Boechout, Lint, Lier) grotendeels in de war geraakt.

Automobilisten zoeken overal naar mogelijke sluipwegen. Zo komen ze terecht in de Boshoekstraat en de Bergstraat (zuid-Boechout). Alhoewel aan de ingang van deze straten de nodige verbodsborden staan om deze straten niet in te rijden (enkel plaatselijk verkeer) zijn deze verworden tot een drukke sluipweg waar er zeer snel wordt gereden door autobestuurders en zware vrachtwagens die al erg gehaast zijn door de grote omleidingen die ze in de regio moeten doen.

Het wegdek van de Boshoekstraat is er zeer slecht aan toe (harde winterperiode 2009-10). Op sommige plaatsen is het net of er een bombardement overkwam. Het verschil met de Boechoutse Bergstraat is tekenend. De gemeentegrens is nergens duidelijker dan hier.

Deze straten worden ook veel gebruikt door fietsers die naar hun werk/ school rijden. Reken daarbij nog de wielertoeristen in deze groene regio. Door de slechte staat van het wegdek en het drukke sluipverkeer is de veiligheid van de zwakke weggebruikers er niet meer gewaarborgd.

Voor het Hovese gemeentebestuur is de volledige heraanleg van deze straat veel te duur en niet prioritair. In zekere zin begrijpen we dit standpunt, maar dan moet de veiligheid van de zwakke weggebruikers er wel worden gewaarborgd en dit is nu niet het geval. Tijdelijke oplossingen (veel controles op korte tijd en daarna niets meer) hebben geen enkel effect. Er moeten degelijke maatregelen komen.

Het drukke verkeer uit de Boshoekstraat heeft immers ook zijn directe invloed op omliggende straten zoals de Akkerstraat en de Lintsesteenweg.

 

Schuilhutten lokken toeristen

Door Hove lopen er verschillende toeristische fietsroutes. Dit zorgt voor de nodige inkomsten (horeca) en zeker als deze fietsroutes ook degelijk uitgebouwd zijn. Door de Geelhandlaan loopt de populaire Brialmontroute (militaire forten zuidrand). Ter hoogte van het wijkparkje (= vroegere B-voetbalveld Sporting Club Hove, ook halte De Lijn) is er voldoende plaats om een schuilhut te maken.

Fietsers en voetgangers kunnen hier schuilen en verpozen tijdens hun toeristische uitstap. Deze constructie kan eventueel worden aangemaakt in samenspraak met Hovese leerlingen van technische scholen uit de buurt. Toeristische fietsroutes die een goede accommodatie hebben, trekken meer toeristen aan en dit laatste is goed voor de plaatselijke horeca en onrechtstreeks voor de gemeentebelastingen.

Er zijn in Hove nog verschillende plaatsen waar zo’n schuilhut kan komen (o.a. in de wijk Boshoek aan het melkverkooppunt).

 

Gaat de Geelhandlaan eraan ?

Met de bomen in de Geelhandlaan is het niet goed gesteld. Vele bomen in deze geklasseerde dreef zijn ziek en hebben erg te lijden van enkele weinig professioneel uitgevoerde ingrepen van sommige nutsmaatschappijen. De wortelgestellen zijn erg aangetast. Bij enkele recente stormen gingen er al enkele bomen tegen de vlakte en het gemeentebestuur heeft preventief al enkele bomen laten kappen uit veiligheidsoverwegingen. De wortels stuwen het fietspad op sommige plaatsen ook de hoogte in. De straatbewoners vragen zich af waarom de bomen niet regelmatig werden gesnoeid en wie er verantwoordelijk is voor de schade aan de bomen ? Ze vinden dat er ook te weinig informatie van het gemeentebestuur komt. Velen vrezen het ergste : dat bijna “alle bomen voor de bijl moeten gaan”.

Volgens schepen Jo Ampe “is de oplossing voor de bomen niet zo evident als werd gehoopt. Het probleem is erger dan gedacht. Er is al wel het advies dat de bestaande riolering zal kunnen herbruikt worden. Voor de bomen werd beslist dat een aantal experten een aantal proeven zullen doen (o.a. trekproeven) om hun staat na te kunnen gaan en of het haalbaar is ze te behouden. Er komt overleg met de dienst Monumenten en Landschappen. Het voorstel van Infrabo houdt bovendien rekening met het verkeersveilig maken van de kruispunten. Veel zal begin juni duidelijk worden na het overleg met Monumentenzorg. Dan zal men met een definitief plan naar buiten kunnen komen”. Wordt zeker vervolgd.