In navolging van eerdere onderzoeken in 2008 en 2011 lanceerde de krant Het Nieuwsblad – in samenwerking met de Fietsersbond – terug een grootschalig onderzoek over heel Vlaanderen naar de toestand van de Vlaamse fietspaden. Alle gegevens werden op een grote kaart verzameld. Wil je weten hoe het gesteld is met de fietspaden in een bepaalde gemeente, surf dan naar www.nieuwsblad.be/fietspaden en geef bovenaan de gewenste postcode in.

De rode fietspaden kregen een slechte score, de groene een goede. Door op een fietspad te klikken krijg je meer informatie over dat fietspad en de reden waarom het genomineerd werd. In totaal hebben meer dan 20.000 fietsers aan het onderzoek mee gewerkt en gaven informatie door over 13.000 fietspaden

De verzamelde gegevens worden overgemaakt aan de bevoegde Vlaamse minister van Mobiliteit, Hilde Crevits (CD&V). Bij de vorige uitgave gebeurde dit ook al, waarop de minister besloot om audits uit te voeren met de meetfiets van de Fietsersbond. De Fietsersbond zal de verzamelde informatie gebruiken bij het bepalen van de prioriteiten voor zijn lobbywerk.

Positieve en negatieve resultaten voor Hove

voetpad versmald

Het fietspad in de Boechoutselei werd verkozen tot het beste fietspad in de Antwerpse zuidrand. Tot voor enkele jaren geleden werd het nog volledig heraangelegd. Het vernieuwde fietspad, op een aantal plaatsen volledig afgescheiden van het autoverkeer met een groene strook met bomen, is het resultaat van een perfecte samenwerking tussen de drie buurgemeenten Hove, Mortsel en Boechout.

De gemeentegrens tussen Hove en Mortsel loopt door het midden van de straat, zodat samenwerking een pure noodzaak was. Aangezien de straat uitmondt in Boechout, werd ook die gemeente enkele jaren geleden betrokken bij de heraanleg.

De Hovese burgemeester Koen Volckaerts (N-VA), is ook bevoegd voor Mobiliteit. Hij is blij met de bekroning van de Boechoutselei. ‘Al moet ik bekennen dat het fietspad in kwestie nog werd aangelegd door het vorige bestuur’, zegt hij eerlijkheidshalve. Hij begrijpt dat het brede fietspad een zegen is voor de vele fietsliefhebbers en schoolgaande kinderen.

BoechoutseleiBoechoutselei zijde Hove 2

Toch is het voor andere weggebruikers soms minder ideaal’, zegt hij. ‘Van heel wat voetgangers kreeg ik al de opmerking dat het fietspad te breed is in verhouding met het voetpad, dat overigens slechts aan één kant van de baan ligt. Daarom valt te overwegen om de rechterkant van de rijweg, waar momenteel enkel fietsers zijn toegelaten, ook open te stellen voor voetgangers.’

Waar er dringend moet geïnvesteerd worden in de aanleg van een volledig nieuw fietspad is de Groenstraat, zeker in het stuk tussen de twee spoorwegbruggen. Dit kwam duidelijk tot uiting in het genoemde onderzoek. Hier loopt de gemeentegrens Mortsel-Hove ook door het midden van de straat. Maar vandaag worden beide gemeenten bestuurd door een burgemeester van dezelfde politieke partij, de N-VA. Dus hier zouden normaal geen politieke problemen mogen opduiken.

In het betrokken stuk Groenstraat komt vrij veel verkeer door (o.a. bussen van De Lijn), wegens o.a. enkele éénrichtingsstraten in de wijk Mortsel-Dorp.

De Groenstraat wordt veel gebruikt door schoolkinderen, want ze ligt op een aantal fietsroutes naar scholen in Mortsel, Edegem, Hove en Boechout.

Groenstraat gevaarlijke situatie fietsers druk verkeer Groenstraat

fietspad GroenstraatDe aanleg van een gescheiden fietspad is enkel mogelijk op de zuidelijke Hovese zijde. Er is ruimte aanwezig naast een aantal stukken grond die eigendom zijn van de spoorweg en verpacht worden aan kleine eigenaars om er wat groenten en fruit op te verbouwen.

De aanleg van een fietspad in de Groenstraat zou de bekroning zijn van de ontsluiting van de bestaande fietspaden in de Wouwstraat-Mortselsesteenweg-Boechoutselei enerzijds en anderzijds de fietsOstrade Antwerpen-Mechelen, vlak naast spoorlijn 25 Antwerpen-Mechelen.

Tijdens de vorige legislatuur 2007-12 interpelleerde het toenmalige Vlaams Kartel geregeld in de Hovese gemeenteraad naar de stand van zaken rond deze plannen. De bevoegde CD&V-schepen antwoordde steeds dat “hij ermee bezig was maar dat het afhing van Mortsel omdat zij de pilootgemeente waren”. Veel blabla maar weinig of geen vorderingen op het terrein. Hopelijk zorgt het huidige Hovese schepencollege i.s.m. hun Mortselse collega’s dat er snel effectief vaart komt in dit dossier met de aanleg van een veilig fietspad, de veiligheid van alle fietsers ten goede.