Dit voorjaar starten de eigenlijke bouwwerken voor de aanleg van de tunnel onder de Krijgsbaan (R11) achter de Luchthaven Antwerpen. Vanaf half januari, legt de aannemersfirma nog de tijdelijke parallelweg aan die tijdens de werken een vlotte doorgang zal garanderen voor het verkeer op de Krijgsbaan. Een stand van zaken.

Aanleg tijdelijke parallelweg

Met het oog op de start van de bouwwerken voor de ondertunneling laat het Agentschap Wegen en Verkeer vanaf half januari een tijdelijke parallelweg en een tijdelijk fietspad aanleggen naast de Krijgsbaan (R11). Dankzij die tijdelijke weg zal het verkeer de werf tijdens de bouwwerken voorbij kunnen rijden en moet de Krijgsbaan niet afgesloten worden. De aanleg van de tijdelijke weg zal deels ’s nachts gebeuren, maar zonder veel hinder voor de omgeving.

20131009R11_fietspad_omleiding_fase1A

Bouwactiviteit dag en nacht

In de loop van februari 2014 starten de eigenlijke ondertunnelingwerken op. De aannemer zal dag en nacht werken. Aangezien de tunnel vlakbij de start- en landingsbaan gebouwd wordt, gelden er strenge veiligheidsvoorschriften en mag de aannemer overdag geen hoge machines inzetten. Tussen 23.00 en 06.30 uur, wanneer de luchthaven gesloten is, gelden die beperkingen niet. De nachtelijke hinder, onder meer gekenmerkt door verlichting in de werfzone en geluidshinder door werkverkeer en machines, zal een piek kennen tussen half april en eind september.

Hoe wordt gebouwd ?

Door de beperkingen krijgt de aannemer zeer weinig tijd om de tunnel te bouwen en moet hij werken met een specifieke techniek. Hoge kranen zullen eerst de wanden en steunpalen van de toekomstige tunnel in de grond duwen. Daarna wordt een betonnen tunneldak gegoten. Tot slot wordt de aarde onder het dak en tussen de wanden verwijderd waarna de tunnel voort uitgebouwd kan worden. De tunnel zal klaar zijn eind 2015.

Tunnel nodig voor veiligheidszone

De ondertunneling van de Krijgsbaan is nodig opdat de Luchthaven Antwerpen zou kunnen voldoen aan de internationale veiligheidsvoorschriften. Die schrijven voor dat er in het verlengde van start- en landingsbanen een obstakelvrije veiligheidszone is waar vliegtuigen in nood tot stilstand kunnen komen. De aanwezigheid van de Krijgsbaan stond zo’n veiligheidszone in de weg. Door de baan ter hoogte van de luchthaven in een tunnel te steken, komt de nodige ruimte vrij. De veiligheidszone op het tunneldak wordt een omheinde graszone die zich uitstrekt tot fort III in Borsbeek.