www.vab.be – Vlaamse Automobilisten Bond
In maart 2013 voorzag VAB reeds een hogere opbrengst van de verkeerboetes en bezocht daarom staatssecretaris Wathelet met de vraag om deze extra opbrengsten terug in verkeersveiligheid te investeren. VAB herhaalt nu de vraag om de extra inkomsten uit verkeersboetes effectief aan verkeersveiligheid te spenderen. VAB stelt voor dat een belangrijk deel van de extra inkomsten van verkeersboetes naar verkeersopleiding van jongeren gaat, namelijk verkeerseducatie en rijopleiding.
In 2010 brachten verkeersboetes 370 miljoen euro op. In 2013 wordt de opbrengst op 430 miljoen euro geschat. Ongeveer twee derde wordt aan de algemene nationale schatkist toegekend en verdwijnt in de uitgaven van de Federale staat. Het andere deel van 154 miljoen euro wordt toegekend aan het verkeersveiligheidsfonds. In 2012 werd er 144 miljoen euro voorzien voor het verkeersveiligheidsfonds, wat daarmee gebeurde is nog niet bekend. Elk jaar ontvangen de politiezones en de federale politie een aanzienlijk bedrag uit het fonds om het verkeersveiligheidsbeleid vorm te geven.
Tot 2007 gold als voorwaarde om geld uit het fonds te ontvangen dat je een plan met projecten ter bevordering van de verkeersveiligheid moest voorleggen. In 2007 werd deze maatregel echter afgeschaft, waardoor we nu helemaal niet meer weten waar de inkomsten van onze verkeersboetes naartoe gaan. Uit de VAB-Mobiliteitsbarometer blijkt dat we het belangrijk vinden dat de inkomsten uit verkeersboetes terug in verkeersveiligheid worden geïnvesteerd. Prioritair zijn de investeringen in een veilige verkeersinfrastructuur (punten 1, 2 en 3). Meer controles staan op plaats twee (punten 4, 8 en 9). De opleiding van weggebruikers staat op plaats drie (punten 6, 7 en 10).
De extra inkomsten aan verkeersboetes moeten geïnvesteerd worden in… | |
1. Investeren in veiligere wegen | 67 % |
2. Het oplossen van verkeersknelpunten | 62 % |
3. Veiligere fietsinfrastructuur | 54 % |
4. Meer controles op gevaarlijk rijgedrag | 51 % |
5. Het optimaliseren van de verkeerslichten | 37 % |
6. De opleiding van jongeren die hun rijbewijs willen halen | 30 % |
7. De opleiding van overtreders die regelmatig in de fout gaan (recidivisten) | 29 % |
8. Meer controles op het verkeersgedrag van fietsers | 25 % |
9. Meer controles ’s nachts en in het weekend | 23 % |
10. De opleiding van leerlingen in het secundair onderwijs | 17 % |
Coverfoto : herdenking verkeersslachtoffers Hove, 16/11/2014.