Nieuwe Belgen, nieuwe klanten : etnomarketing onder de loep
Het consumentengedrag is grondig veranderd.En we slagen er niet altijd in om ons tijdig aan te passen. Klanten blijven niet alleen weg omdat ze spullen op eBay of 2dehands.be kopen, hun hele leefwereld is veranderd. Gesprekken vinden plaats op Facebook, foto’s worden gedeeld op Instagram en maar 4 % van onze jongeren kijkt nog naar de VRT. Sommige groepen in onze maatschappij lijken gewoon onbereikbaar geworden.
Nieuwe Belgen
Eén van deze groepen is de zogenaamde ‘Nieuwe Belgen’. Uiterst divers in samenstelling hebben mainstream winkeliers moeite om ze te bereiken. Ze kijken naar satelliet-tv, zitten soms niet op café maar in een theehuis en lijken enkel te winkelen in winkels die exclusief voor hen zijn bestemd.
Zijn de ‘Nieuwe Belgen’ dan wel de moeite waard om over wakker te liggen ?
Als we enkel kijken naar ‘onze’ moslimbevolking : de Belgische halalmarkt bedraagt 2 miljard euro per jaar en groeit jaarlijks met 10 %. En op 18 juni start de jaarlijkse Ramadan weer. Bij het gemiddelde moslimgezin verdriedubbelt dan het aankoopbudget ! In moslimlanden is er een omzetstijging van 30 % in de kledingsector.
Een gigantische markt die ligt te wachten op al onze winkels. Jawel, álle winkels want behoeftenonderzoek toont aan dat allochtonen vooral willen winkelen in aangename & verzorgde winkels met een totaalaanbod, ongeacht of dit een autochtone of allochtone winkel is…
Rachid Lamrabat is trendwatcher en ‘etnomarketeer’.
Zijn communicatiebureau Are and Are specialiseert zich in het verlagen van de drempels en het inspelen op de opportuniteiten van diversiteit voor ondernemingen, overheden en vzw’s.
Hij stelt actieplannen op om nét die groepen te bereiken die ontbreken uit de klassieke marketing – en communicatiecampagnes
In het mei-nummer van ons ZO-Magazine (28/05) wordt zijn benadering verder toegelicht