HOVE

Een zestigtal Hovenaars uit de Bloemenwijk kwamen op dinsdag 7 maart samen in O.C. “De Markgraaf” om de vernieuwde plannen rond de heraanleg van de Leliestraat te bekijken. Op 20 oktober 2016 was er reeds een eerste vergadering rond deze plannen waar de bewoners commentaar mochten op geven. Nu een tweede vergadering.

Achter de bestuurstafel zaten burgemeester Koen Volckaerts (N-VA), Ruth Van de Can, afdelingshoofd Ruimte en Koen Heusden van het studiebureau Antea.

De doelstellingen van het project werden nog eens herhaald. De riolering wordt niet opgebroken, wel inwendig vernieuwd. Er komt langs iedere zijde een veilig fietspad en in het stuk tussen de Dahliastraat en de Jozef Lambrechtslei komt er een verhoogd verkeersplateau als snelheidsremmer. De straatzijde is 11,7 meter breed : de nieuwe dwarsdoorsnede wordt : 1,5 m voetpad, 1,5 m fietspad, 0,5 m goot, 4,7 m rijweg, 0,5 m goot, 1,5 m fietspad, 1,5 m voetpad.

Wouwstraat-Leliestraat

Vragen uit de zaal

Na de korte technische voorstelling was het aan het publiek om vragen te stellen.

Er waren bemerkingen over de parkeerstroken die dienen als snelheidsremmers. Veel vragen over de huidige parkingplaats aan het station. ’s Morgens staat er vaak één auto (meestal camion) in de Leliestraat geparkeerd voor de beenhouwerij en dit geeft een file in de Leliestraat. Elke wagen uit de Leliestraat heeft voorrang op de Kapelstraat. Er zal in de toekomst belijning komen. Er zal ook worden opgetreden tegen een deel van het cliënteel van de beenhouwerij. Er is duidelijk een conflictzone rond de ‘laad en loszone’.

Aan het andere straatuiteinde met de Wouwstraat is er ook een probleem : de hoek niet scherper maken dan vandaag om in te slaan. De begroeiing op zicht voor de automobilisten dat ze tegenliggers en fietsers zien naderen. Vandaag is het er een (sluik)stort.

p1040625

De openbare verlichting wordt volledig vernieuwd met LED-lampen. Overal dezelfde lantaarnpalen in de wijk.

Snelheid breken via verkeersplateau ter hoogte van de Lambrechtslei en Dahliastraat. Ook via de parkeervakken : de auto’s moeten golfbewegingen maken. Aan ieder parkeervak staan er bomen. De wegversmalling is visueel. Er was wat discussie over het aantal parkeervakken tussen de Lambrechtslei en de Wouwstraat. Sommigen wilden het aantal bomen verminderen van acht naar  zes. Er moet nog voldoende bewegingsruimte zijn voor de hulpdiensten (brandweerwagen). Sommige eigenaars vrezen dat ze niet meer in hun eigendom kunnen inrijden.

Snelheidscontroles : nu wordt er niet gecontroleerd. Koen Volckaerts : “Er wordt degelijk gecontroleerd en geflitst, ook in de Leliestraat. Niet constant want er zijn maar twee camera’s in de HEKLA-zone. Er komt geen flitspaal in de Leliestraat. Men krijgt niet snel de toestemming om te flitsen. We moeten ons baseren op de mobiele brigade. In heel de HEKLA-zone staan er maar twee flitscamera’s, in het centrum van Hove.” Enkele aanwezigen in de zaal gaven de tip om een ‘nepcamera’ te plaatsen in de Leliestraat.

p1040628

Fietspad : voorstel aan station gedeelte Statielei fietspad maken met verbinding naar spoorwegbrug. Verlaagde boordsteen aanbrengen in Statielei. Nutsmaatschappijen wensen niet onder beton te liggen met hun leidingen. Voordeel van klinkers is de relatief snelle opbreektijd en herstel.

Wegdek (4,7 m) wordt gewoon asfalt. De slijtage van fluisterasfalt is veel sneller (insijpelen water). Het is een wereld van verschil tegenover blokjes.

p1040626

Timing : voor de zomervakantie 2018 moet alles klaar zijn. Er zijn gemeenteraadsverkiezingen in oktober 2018. (De werken in de Wouwstraat – voorjaar 2016 – duurden 10 weken). Werken beginnen ten vroegste in de herfst 2017. De werken zullen in fazen verlopen zodat de achterliggende straten (De Ster, Statielei, Dahliastraat, Mimosastraat) steeds langs één uitgang zich kunnen verplaatsen.

Kostprijs voor gemeentebegroting : +/- 470.000 euro.

Geld euro's

Foto’s © Gazet van Hove.