De NMBS heeft beslist om tegen eind 2021 welgeteld 44 van de 135 overgebleven loketten te sluiten. De beslissing komt er door de toenemende digitalisering.

Het aandeel transacties aan de stationsloketten daalt elk jaar. In 2015 was dat nog 54 procent. Vorig jaar ging het nog slechts om 20 procent. Meer dan 75 procent van de verkoop van biljetten verloopt nu al via digitale kanalen. Daarom wil de NMBS verder inzetten op die digitalisering. Zo zullen er loketten sneuvelen en ook zullen de openingsuren van een aantal nog bestaande loketten worden aangepast aan de marktsituatie .

Er is een overgangsperiode gepland die loopt van 1 maart tot eind december 2021.  Vanaf maart 2021 zullen in de getroffen loketten stewards aanwezig zijn om de reizigers te informeren over de functionaliteiten van de verkoopautomaat. In de betrokken stations zullen regelmatig informatie- en demonstratiesessies worden georganiseerd. NMBS zal ook aan de gemeenten die dat wensen aanbieden om informatiesessies te organiseren over het gebruik van deze nieuwe verkoopkanalen.

Na deze aanpassing zullen nog steeds 16 procent van de Belgische stations beschikken over loketten. In Frankrijk is dit momenteel nog 13 procent, in Nederland vier procent en in Duitsland zes procent. De NMBS stelt dat deze ingreep niet leidt tot sluitingen van stations en geen enkele invloed zal hebben op het treinaanbod in de betreffende stations en op de verbindingen.

Socialistische vakbond is tegen

Het socialistische ACOD Spoor is verontwaardigd en laat dit duidelijk blijken via een persbericht. “Deze beslissing van het directiecomité kwam er eenzijdig zonder voorafgaand sociaal overleg en strookt niet met de voorbije gezamenlijke inspanningen op dat vlak. In 2007 had de NMBS 208 loketten, in 2018 nog 135 en nu slechts 91. Er zullen bovendien 77 voltijdse equivalenten (VTE) worden geschrapt. Deze evolutie glijdt verder af naar een permanente minimale dienstverlening. De rol van het verkooppersoneel is immers niet alleen tickets verkopen, maar ook het informeren van de reizigers. Een maximale aanwezigheid van loket- en stations-personeel bevordert bovendien de sociale veiligheid in het station. Het management moet zich ervan bewust zijn dat niet alle treingebruikers digitaal actief zijn. Niet alleen omdat men de trein van de digitalisering – bewust of onbewust – heeft gemist, maar ook omdat niet iedereen in het bezit is van technologische nieuwigheden zoals een smartphone of tablet.”

In onze provincie sluiten ook nog de loketten van Heide en Mechelen-Nekkerspoel.

Foto’s © Gazet van Hove.