Vanaf woensdag 6 oktober gaat fase 5 van de werken van start. In deze fase vinden er werken in de Dr. Theo Tutsstraat, het Onze-Lieve-Vrouweplein en de Lange Kroonstraat plaats. Deze fase duurt tot en met vrijdag 15 oktober.

Wat gebeurt er tijdens fase 5 ?

  • De Jan Frans Willemsstraat en het kruispunt Heuvelstraat – Molenlei zijn open voor alle verkeer.
  • Het Onze-Lieve-Vrouweplein en de Dr. Theo Tutsstraat zijn nog afgesloten.
  • Het kruispunt Lange Kroonstraat – Appelkantstraat wordt heraangelegd.
    De Lange Kroonstraat zal daarom afgesloten zijn ter hoogte van de Evangelische kerk.
  • Alle omleidingsplannen voor fietsers en auto’s vind je onderaan deze pagina.

Nieuwe verkeersmaatregelen in Dr. Theo Tutsstraat, Jan Frans Willemsstraat en op het Onze-Lieve-Vrouweplein

Fietsstraten en fietszone

Het Onze-Lieve-Vrouweplein, de Dr. Theo Tutsstraat en een deel van de Jan Frans Willemsstraat zijn heraangelegd als fietsstraten. Je herkent ze aan het roodbruine asfalt. Het eenrichtingsverkeer blijft er behouden voor gemotoriseerd verkeer, maar fietsers mogen er ook in tegenovergestelde richting rijden. In een deel van de Jan Frans Willemsstraat en de Dr. Theo Tutsstraat werd daarvoor een verhoogd fietspad aangelegd.

De fietsstraten maken deel uit van een fietszone waartoe ook de Jan Frans Willemsstraat, een deel van de Heuvelstraat (waar je in eenrichting mag rijden) en het deel van de Lange Kroonstraat (in de richting van het Onze-Lieve-Vrouweplein) behoren. De fietsstraat in de Van Colenstraat sluit op deze fietszone aan (zie plan).

Wat mag en wat mag niet in deze fietszone ?

  • In fietsstraten mogen fietsers de volledige breedte van de rijbaan gebruiken, voor zover die is opengesteld in hun rijrichting.
  • Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten, maar mogen er de fietsers niet inhalen.
  • In een fietsstraat mag je niet sneller rijden dan 30 kilometer per uur.

Nieuwe voorrangsregels

Om de grootste verkeers- en fietsstromen een vlotte en veilige doorgang te geven, aansluitend op de fietsstraten, wordt de voorrangsregeling ter hoogte van de Heuvelstraat en op het Onze-Lieve-Vrouweplein veranderd.

  • Het verkeer in de Heuvelstraat krijgt voorrang op dat uit de Molenlei en dat uit de Jan Frans Willemsstraat.
  • Het verkeer dat vanuit de Lange Kroonstraat naar het Onze-Lieve-Vrouweplein rijdt, krijgt voorrang op het verkeer dat uit de Appelkantstraat komt.

Welke signalisatie gaan we zien op terrein ?

 B5 = Alle weggebruikers moeten hier stoppen en voorrang verlenen, ook fietsers !

B15 = Hier heb je voorrang ter hoogte van het volgende kruispunt

 Onderbord kan geplaatst worden bij bovenstaande borden ter verduidelijking van welke stroom voorrang heeft en welke voorrang dient te verlenen.

Welke voordelen hebben deze wijzigingen op de verkeersveiligheid :

  • Fietsers zijn zichtbaarder en veiliger in het verkeer.
  • Fietsers worden niet meer gehinderd door gemotoriseerd verkeer dat wil inhalen in vaak te smalle straten.
  • Fietsers kunnen in de fietszone vlotter en comfortabeler rijden.
  • De voorrangsregeling remt de bestuurders, die de fietszone inrijden, af.

 

Omleidingsplan fietsers fase 4 (klik op de foto om te vergroten)

Fietsomleiding fase 4

Omleidingsplan fietsers fase 5 (klik op de foto om te vergroten)

Fietsomleiding fase 5

Omleidingsplan auto’s fase 4 (klik op de foto om te vergroten)

Omleiding voertuigen fase 4

Omleidingsplan auto’s fase 5 (klik op de foto om te vergroten)

Omleiding voertuigen fase 5

Omleidingsplan buslijn 243 richting Broechem Van Den Nestlaan (klik op de foto om te vergroten)

Omleidingsplan buslijn 51 richting Vremde Don Bosco (klik op de foto om te vergroten)