door Anton Schelfaut in palnws.be .

Onder de noemer “een hart voor onze mensen” organiseerde het Vlaams Belang in de aanloop naar Kerstmis een grootschalige liefdadigheidscampagne. In 68 Vlaamse steden en gemeenten werd op markten en pleinen soep verkocht voor het goede doel. De opbrengst – 10.000 euro – gaat integraal naar Huizen van Vlaamse Solidariteit, een vzw die zich inzet voor de Vierde Wereld.

Vlaams parlementslid Guy D’haeseleer (Vlaams Belang), het gezicht van de campagne, benadrukt dat er ook bij ons armoede is. “Meer en meer Vlamingen verkeren in armoede, zeker met deze stijgende energieprijzen en alle belastingen die ermee gepaard gaan”, legt hij uit. “Met deze campagne hebben we aandacht geëist voor dit probleem en deden we tegelijk ook onze duit in het zakje van solidariteit.”

In totaal werd er 6.596 euro opgehaald in 68 steden en gemeenten. De nationale partijleiding van Vlaams Belang deed daar uit eigen zak zo’n 3.400 euro bovenop. Zo werd net voor Kerstmis 10.000 euro overhandigd aan Luc Vermeulen, coördinator van Huizen van Vlaamse Solidariteit.

Sociaal verhaal

“Ik denk dat we best trots kunnen zijn”, zegt D’haeseleer. “We hebben 6.000 euro opgehaald, duizend liter soep verkocht, zeker 20 keer lokale berichtgeving gehaald, 3.000 buttons uitgedeeld en tienduizenden mensen aangesproken en hen ons sociaal verhaal verteld.”

Dat sociaal verhaal is volgens D’haeseleer ook anno 2021 “broodnodig”. “In amper een maand tijd steeg in 2021 de jaarfactuur voor gas gemiddeld met 750 euro en die voor elektriciteit met 230 euro”, illustreert hij. “Als je dan weet dat die gehele energiefactuur voor de helft bestaat uit belastingen, accijnzen en BTW-lasten, zie je hoe harteloos onze regering aan de slag gaat. Wij pleiten dus voor een verlaging van de BTW op energie van 21 procent naar 6 procent. Want energie is geen luxeproduct en wij hebben een hart voor onze mensen !”