door Wannes Neukermans in palnws.be .

De Waalse socialisten willen de hoogte van een verkeersboete laten afhangen van het inkomen van de overtreder. Wie een hoger loon heeft, riskeert dat het normale boetebedrag verdrievoudigt. Ook bevoegd minister Gilkinet (Ecolo) is voorstander. In verschillende Europese landen, bijvoorbeeld Finland, Zweden en Duitsland, wordt een dergelijk systeem al gehanteerd.

PS heeft in de Kamer een wetsvoorstel ingediend dat ervoor moet zorgen dat mensen met een hoger inkomen meer moeten betalen voor dezelfde overtredingen als andere mensen. Afhankelijk van het loon willen de Waalse socialisten het bedrag vermenigvuldigen met een factor tussen 1,32 en 3. Vanaf een jaarloon van 69.549 euro gaat de boete omhoog. Wie jaarlijks 121.000 euro of meer verdient moet het dubbele bedrag betalen en mensen met een inkomen vanaf 154.000 euro per jaar kunnen hun boete verdrievoudigd zien.

Porsche Cayenne

PS-Kamerlid Laurence Zanchetta oordeelt dat “boetes van 100 euro voor overdreven snelheid totaal verwaarloosbaar zijn voor iemand met een heel hoog inkomen”. Het systeem bestaat al in Scandinavische landen en daar is het zelfs veel verregaander dan wat PS hier voorstelt. het bedrag mag nooit hoger worden dan 12.000 euro. “Want dan is het niet meer in overeenstemming met de overtreding”, redeneert Zanchetta.

Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) is ook voorstander. “Een boete van 50 euro is bijna onbetaalbaar met een klein pensioentje, maar slechts een peulschil als je met een Porsche Cayenne rijdt”, aldus de minister. “Het maakt het systeem eerlijker en dus ook efficiënter.”

Rijbewijs met punten

Verkeersveiligheidsinstituut VIAS is geen voorstander. “Het systeem valt of staat met hoe correct de overheid de lonen van alle Belgen kan inschatten”, aldus woordvoerder Stef Willems. “Wat bijvoorbeeld met goed verdienende zelfstandigen die zich vaak een erg laag nettoloon uitkeren ? Wij zien veel meer brood in het rijbewijs met punten, dat de verkeersonveiligheid veel omvattender aanpakt.” Ook Vooruit is sceptisch en ziet het voorstel vooral als bliksemafleider voor het rijbewijs met punten, waar in Wallonië veel protest tegen is.

Kamerlid Wouter Raskin (N-VA), die zetelt in de commissie Mobiliteit in de Kamer, wijst het voorstel meteen af : “Iedereen is gelijk voor de wet en hoort dezelfde boetes te betalen.” Het Kamerlid vindt het geen wonder dat de PS dit voorstel op tafel legt : “In Vlaanderen zijn er veel meer trajectcontroles dan in Wallonië. Dit is dus geen solidaire maatregel maar een extra geldstroom vanuit onze regio naar de Waalse staatskas.” Acht van de tien trajectcontroles in Vlaanderen staan, blijkt uit cijfers van minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden. “Maar Vlaanderen is geen melkkoe”, zegt Raskin. Daarnaast is dit volgens Raskin een manier om het rijbewijs met punten er niet te laten komen. “En de steun van Ecolo-minister van Mobiliteit Gilkinet zegt genoeg : ze zullen de vraag van alle Vlaamse partijen blijven blokkeren. Opnieuw een duidelijk bewijs dat Vlaanderen ook op vlak van verkeersbeleid beter zijn eigen weg gaat.”

foto’s (c) Gazet van Hove.