door Wannes Neukermans in ’t Pallieterke .

Het debat over een (verdere) regionalisering van het openbaar vervoer is momenteel niet aan de orde, stelt vakvond ACV. Dat komt omdat vakbonden in regionalisering een afbrokkeling van hun macht zien en omdat ze regionalisering ten onrechte zien als een synoniem voor privatisering.

de HST op een traag spoor …

“Als N-VA het spoor wil regionaliseren, is dat enkel om het nadien verder te privatiseren”, schreef PVDA’er Herwig Lerouge enkele jaren terug in het PVDA-blad ‘Solidair’. Het geeft weer hoe communisten en vakbondslui richting Vlaanderen kijken. Als die regio grip krijgt op het openbaar vervoer, zal dat zorgen voor “een ongebreidelde politiek van sociale afbraak, privatisering en vakbondsbashing”.

Dat klopt in de praktijk niet. Er wordt altijd naar De Lijn gewezen. De nieuwe beheersovereenkomst stelt dat de komende jaren meer dan de helft van de kilometers zal gereden worden door privé-exploitanten. Dat is géén privatisering, maar uitbesteding. Openbare vervoersmaatschappij De Lijn blijft in handen van de Vlaamse overheid. “Uitbesteding is geen privatisering”, legt ook VRT-mobiliteitsexpert Hajo Beeckman uit.

Lees hier alles over het debat over België:

foto’s (c) Gazet van Hove .