Glas is misschien een moeilijk te verwerken maar toch zo dankbare materie. Dat kon je zien tijdens de zevende glasroute, van 30 mei tot 1 juni in Lier en Hove. Op die dagen openden verscheidene glasateliers hun deuren voor het publiek. In elke deelnemende werkplaats zijn meerdere kunstenaars in actie. Er waren dit keer een aantal gevestigde namen onder de deelnemers waaronder Isabelle Dethoor, Koen Vanderstukken en Jeanine Vandurme. En niet te vergeten Edward Leibovitz, die in Antwerpen woont en een internationaal vermaarde glaskunstenaar is met een heel herkenbare stijl. Daarnaast zijn er glaskunstenaars naar Lier afgezakt vanuit Luxemburg, Nederland, Duitsland, Estland, Finland en Oostenrijk. Zelfs vanuit Japan. Glaskunst met een intercontinentaal tintje dus. Naast een tentoonstelling van gerealiseerde kunstwerken, kon je als bezoeker de kunstenaars ook echt aan het werk zien. Zo kon je de techniek van het branderwerk meemaken in Hove

Aan de biënnale namen, over een afstand van twaalf kilometer, meer dan 80 glaskunstenaars deel in de ateliers van zes glaskunstenaars. Hennie Van Engeland stampte 12 jaar geleden de ondertussen internationaal bekende Glasroute uit de grond. ‘We startten met vier ateliers en een twintigtal kunstenaars. Deze week strijken hier kunstenaars neer uit onder meer Canada, Japan, Finland, Estland, Luxemburg en Nederland. We zijn fier dat er ook heel bekende kunstenaars meedoen. Edward Leibovitz, dé bekendste glaskunstenaar van ons land, stelt in Hove tentoon. En Mai Renders kaapte zopas de Beierse Staatsprijs weg. Ook Carine Neutjens is een internationale bekendheid’, vertelt Hennie. Ook jong talent mag zijn werk tonen. Verder zijn er demonstraties en worden de geheimen van het glasblazen onthuld.

Het idee voor deze route ontstond bij Myriam Somers en Hubert Carpentier tijdens hun wekelijkse verplaatsing naar het IKA, de Academie voor Kunstambachten van Mechelen. Het bleef niet bij woorden, in 1996 ging de eerste Glasroute van start op 4 locaties (2 in Lier bij Hennie Van England en Myriam Somers, 2 in Hove, bij Odette Vermeiren en Hubert Carpentier), met deelname van 30 glaskunstenaars. Elke deelnemer moest voor eigen sponsors zorgen, de eerste sponsor in Hove was de lokale afdeling van het Davidsfonds. In het interview met Hubert uit de gemeentelijke dorpskrant De Hovenaar nr. 48 voorspelde de redacteur ‘Een initiatief dat voor herhaling vatbaar is, en dat we bij een volgende gelegenheid zeker tijdig zullen aankondigen!’ Natuurlijk, want het (internationaal) succes bleef niet uit. In 2000 konden de bezoekers terecht in 6 ateliers (met 75 kunstenaars) met 1 nieuw atelier in Lier en 1 in Hove bij Willy Thaey, de toenmalige voorzitter van Kunstkring De Geelhand. Voor de recente Glasroute werd Bea Crèvecoeur gevraagd om de Hovese ateliers aan te vullen.

Opmerkelijk is dat Hubert Carpentier een tiental jaar geleden de eerste gemeentelijke prijs voor cultuurverdienste kreeg als individueel kunstenaar (hij ‘klopte’ nipt Camiel Van Aelst), in 2005 als lid van De Geelhand en nu als medeorganisator van de Glasroute.