Lasersysteem tegen sluipverkeer

In het Hovese dorpscentrum heerst er een verbod voor vrachtwagens boven een bepaalde tonnenmaat. We moeten iedere dag vaststellen dat verschillende vrachtwagens dit verbod aan hun gaspedaal lappen en met hun zwaar materiaal door Hove “donderen” zonder dat ze hier moeten zijn. Na de herprofilering van de dorpskern zal de nieuwe oost-west-as dezelfde breedte hebben als de Molenstraat in Mortsel-dorp, met alle gevolgen van dien voor de zwakke weggebruikers. Er komt dan nog het “gemengd verkeer auto’s fietsers” in het centrum vanaf het Groen Schooltje tot aan de Hortensialei, de bestaande verkeerslichten op het kruispunt Kapelstraat-Geelhandlaan-Mortselsesteenweg verdwijnen en we bevinden ons in een zeer gevaarlijke verkeerssituatie. Iedere dag zullen de ouders met de nodige vrees uitkijken dat hun kinderen met hun fietsen wel veilig op school aankomen.

Gelukkig bestaan er technische registratiemiddelen (laser) die vrachtwagens kunnen registreren bij het binnen- en buiten rijden van een geografische zone. Vrachtwagens die in enkele minuten door Hove rijden zijn sluipverkeer en zwiert de politie best op de bon. Ze zullen hier geen tweede maal een overtreding begaan. De plaatsen om zo’n lasersystemen op te hangen zijn in Hove (O-W-as, Lintsesteenweg, Mortselsesteenweg, enz…) ruim aanwezig. Burgemeester Luc Vuylsteke de Laps zei op de jongste gemeenteraad dat “we hebben nog geen onderzoek kunnen uitvoeren naar de haalbaarheid. Maar we gaan het zeker voorleggen aan de verkeersdienst van de politiezone HEKLA”.

 

Gevaarlijke verkeerssituatie kruispunt Leliestraat – Kapelstraat

Sedert de opening van een nieuwe handelszaak naast dit kruispunt is het er vrij druk met aan- en wegrijden van klanten die hun wagen dikwijls in overtreding parkeren wegens geen plaats op de bestaande parking aan de Statielei en de omliggende straten. Vanuit de Leliestraat heeft men geen duidelijk zicht meer over het kruispunt.  Camions die leveren staan vaak foutief geparkeerd, geen plaats, tijdsdruk, enz …

Ondertussen nam het gemeentebestuur er de nodige maatregelen om dit probleem wat te verminderen. Er staan extra verkeersborden, knipperlichten en een aantal parkeerplaatsen op de parking langs de zijde Leliestraat zijn enkel voor kortparkeerders. Er is ook meer  politiecontrole . Het gemeentebestuur hoopt dat de NMBS zo snel mogelijk werk maakt van de extra parking met 130 plaatsen langs de kant van de Kasteelstraat. Normaal zouden die werken beginnen in het voorjaar 2010.