Het schepencollege antwoordde in de persoon van schepen Jo Ampe (Hove Beweegt) op de gemeenteraadszitting van 28 maart jl. op een aantal vragen van de oppositiefractie Vlaams Kartel en vele burgers rond verschillende aspecten van de werkzaamheden aan de oost-west-as.

– Veiligheid fietsers in het gemeentecentrum:
Schepen Jo Ampe wijst erop dat momenteel door de werken in het centrum enkele veiligheidsproblemen ontstaan. Door het snel en veelvuldig veranderen van de aard en de plaats van de werken en het niet direct volgen met aangepaste signalisatie geeft soms aanleiding tot minder veilige situaties. De aannemer wordt steeds gevraagd extra aandacht te besteden aan de signalisatie in functie van veiligheid van de zwakke weggebruikers.

– Gevaarlijke nieuwe boordstenen Sint-Laureysplein en omgeving:
Hij geeft toe dat het boucharderen van de boordstenen inderdaad een veiliger oplossing zou geweest zijn. De boordstenen zijn echter wel degelijk conform het bestek en de opgelegde normen. Zij zijn ook allemaal al geplaatst en dan is deze bewerking niet meer mogelijk, dit moet op voorhand kunnen gebeuren. Het is echter ook zo dat een reliëf na verloop van tijd slijt, mede door de intensiteit van het gebruik ervan. Hij wijst er ook op dat de boordstenen nu nog op zichzelf staan. Na het aanbrengen van de definitieve verharding op de rijweg zal dit niet meer het geval zijn en zal de hinder grotendeels wegvallen. In ieder geval volgt het bestuur deze situatie van kortbij op en zal deze na verloop van tijd geëvalueerd worden. Indien dan zou blijken dat aanpassingen zich nog opdringen, dan zal hiervoor de beste oplossing gezocht worden.

– Gevaarlijke voetpaden op het Sint-Laureysplein en omgeving:
De schepen geeft toe dat momenteel de voegen tussen de kasseien inderdaad nog vrij diep zijn en dat dit moeilijk is voor rolwagentjes e.d. Deze voegen moeten echter nog met passend materiaal opgevuld worden. Als dit correct gedaan wordt, dan zal dit het comfort zeker nog sterk verhogen. Dit vraagt echter een correcte opvolging door de werfverantwoordelijken, die nazicht zullen moeten doen van de goede uitvoering van de werken. Indien zou blijken dat dit niet gebeurd is, dan zal de uitvoerder daarop gewezen worden en zal geëist worden de nodige aanpassingen te doen.

– Putten in wegdek & putten in het omleidingstracé:
Hij deelt mee dat de dienst wegen op dit moment bezig is met het uitvoeren van een aantal herstellingen, bv. aan de spoorwegbrug. Daarnaast is in de begroting 2011 een krediet voorzien voor het uitvoeren van een aantal herstellingsopdrachten, zowel door derden als in eigen beheer. Hieronder zit ook het fietspad in de Wouwstraat. De coördinator van de uitvoeringsdiensten is momenteel bezig met de opmaak van een concrete planning. Hierin zijn onder meer de werken aan de Geelhandlaan en de Wouwstraat vervat. Wat betreft de noodzakelijke werken aan de gewestweg N1, die dus niet onder onze bevoegdheid valt, werd contact opgenomen met de districtschef. Deze kon evenwel nog geen concrete datum voor de start van de werken meedelen.

– “Zone 30” en de “Boechoutsesnelweg”:
Tot slot wijst hij erop dat vanaf 19 april de volledige regeling 30 km per uur, zoals eerder in de raad goedgekeurd, in werking gaat. De aangepaste borden worden 2 weken vooraf reeds door de technische dienst geplaatst, mits een aangepaste afscherming. Maandag 18 april worden deze afdekkingen verwijderd.