We schreven al op 7 juni jl. (“Moeten er bomen sneuvelen in ’t Of in Hove) dat er een aantal donkere wolken’ boven dit recreatiedomein hangen. Bij de vergunning van deze zaak (brasserie/restaurant) – onder het vorige groen-linkse gemeentebestuur – werd er een strook voorzien voor de aanleg van een fietsverbinding tussen de Kasteelstraat en de Mechelsesteenweg.

Voor de aanleg van deze strook is voorzien om nog verschillende bomen te kappen. Dit werd reeds uitvoerig besproken op de Hovese milieuraad. Er werd ook gevraagd of er geen verbinding kon gerealiseerd worden op het terrein vlak naast het domein. Daar was tot voor enkele decennia een plastiekfabriek gevestigd en nu een aantal luxe-appartementen langsheen de zijde van de Jan-Frans Gellyncklaan. Op de vergadering van de Hovese gemeenteraad stond deze problematiek i.v.m. het vellen van ettelijke bomen reeds geagendeerd, maar werd dan uiteindelijk verdaagd naar een latere datum.

bomen 't Of in Hove

Tijdens de afgelopen vakantieperiode heeft een expert in opdracht van het Hovese gemeentebestuur de betrokken bomen individueel onderzocht. Enkele bomen zijn effectief ziek. Enkele anderen (eiken en beuken) werden in de loop der jaren weinig vakkundig gekort en dragen daar nu de gevolgen van. Enkele andere bomen in de betrokken zone kan men bewaren. In totaal moeten een twintigtal bomen “voor de bijl” voor de aanleg van het fietspad tussen de kasteelstraat en de Mechelsesteenweg.

Er zijn op het betrokken domein nog alternatieven, zodat uiteindelijk geen enkele boom moet sneuvelen. De fietsen kunnen ook rijden op het pad dat de voetgangers gebruiken – er lopen weinig voetgangers en het zal er ook geen permanente fiets-O-strade zijn – en in de Kasteelstraat is er een poort die ze kunnen open zetten waarlangs iedereen (fietsers en voetgangers) binnen en buiten kunnen. Kwestie van het gezond verstand te gebruiken.

Deze uitspraak om weer eens 20 bomen te kappen is een zware tol die Hove weer op het vlak van het leefmilieu moet betalen. Tien jaar geleden werden er reeds 200 bomen gekapt in het domein van kasteel Hoveberg en aangelanden, voor de aanleg van het provinciale fietspad naast de spoorweg. Toen waren er ook alternatieven die een lichtere tol zouden vergen. Moeten de dogmatische plannenmakers het in Hove altijd halen ?