Afgelopen weekeinde ging in ‘Antwerp Expo’ aan de Jan Van Rijswijcklaan de “Fiets- en wandelbeurs” door. Het was een groot succes. De vele bezoekers kregen in één zaal massaal veel informatie over allerlei reisbestemmingen in de wereld. Meestal waren de standhouders van de nabije buren : alle Vlaamse, Waalse, Nederlandse provincies waren aanwezig, evenals een aantal deelregio’s en kleinere toeristische gemeenten. De Duitse deelstaten en enkele grote steden waren ook goed vertegenwoordigd. Daarnaast waren er ook vele toeristische- en sportfederaties die de bezoekers probeerden te verleiden.

Oostkantons

Een regio die de nodige belangstelling kende waren de Oostkantons (Eupen-Malmedy, Sankt-Vith). De Toeristische Dienst van de Oostkantons maakte op de persconferentie bekend dat tot 80 procent van de bezoekers uit Vlaanderen komt, van wie de helft vanuit het Antwerpse. Gemeenten en dorpen als Burg-Reuland, Ouren, Lascheid en Oberhausen halen zelfs 80 tot 90 procent Vlaamse toeristen binnen van wie meer dan de helft uit Antwerpen. Geen wonder dat Antwerpen en Vlaanderen verzusterden met onze Duitstalige landgenoten (hoofdplaats met parlement in Eupen) waar iedereen die van ver of dichtbij met de horeca te maken heeft, goed Nederlands spreekt.
De toeristen komen er in de lente en zomer in de eerste plaats om te fietsen en te wandelen. Nieuw is dat de Toeristische Dienst nu ook de online-routeplanner gratis ter beschikking stelt via het internet. Er is verder de mogelijkheid gps-toestellen te huren met geïntegreerde meerdaagse fietstochten. Meer info op www.eastbelgium.com .

Praktische hulpmiddelen

In de andere drie expozalen ging het er meer praktisch aan toe : fiets- en campingbenodigdheden, beeldreportages, fotografie, gps, wandel- en fietsroutes, de politie, fietsparcours, bergfietsen, enz ….

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

“Vlaanderen bespaart geen cent op fietsinfrastructuur”

Dat zei Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) alvast op de persontmoeting. “Op fietspaden wordt niet bespaard. Ik investeer volop in woon-werkverkeer op twee wielen.”

88,8 miljoen euro : dat bedrag investeerde de Vlaamse Regering vorig jaar in fietsinfrastructuur zoals fietspaden, fietsbruggen en fietstunnels. Daarmee lag het investeringspeil in 2014 ongeveer even hoog als in 2013. “Ook in de komende jaren ga ik het investeringsniveau minstens op peil houden. Ik blijf geld vrijmaken voor meer en betere fietspaden”, zegt Weyts.

Elke euro telt. Daarom maakt de minister duidelijke keuzes. “Ik investeer gericht in woon-werkverkeer. Ik wil dat mensen vlot en veilig met de fiets naar het werk kunnen. Meer mensen op de fiets betekent ook minder mensen in de file.”

Woon-werk- en woon-schoolverkeer met de fiets wordt voor steeds meer mensen een positief alternatief. De Vlaamse Regering investeert sterk in nieuwe infrastructuur, zoals fietssnelwegen tussen de steden. “Goede en comfortabele verbindingen in combinatie met bijvoorbeeld de elektrische fiets maken woon-werkverkeer per fiets haalbaar voor veel mensen” zegt de minister.

De investeringen in fietspaden renderen ondertussen ook voor de toeristische sector. Rond de Vlaamse fietsroutenetwerken kunnen heel wat toeristische ondernemingen bloeien. De jaagpaden langs rivieren en kanalen scheppen bijvoorbeeld heel wat mogelijkheden op toeristisch gebied. “Fietsverhuur, terrasjes, B&B’s en ga zo maar door. De investeringen in fietsinfrastructuur zullen meteen ook een hefboom zijn voor de Vlaamse economie” aldus minister Weyts.