OLYMPUS DIGITAL CAMERA

GEELHANDLAAN

“’t Is gebeurd!” zou Erik Van Looy zeggen. Na jaren discussie zijn de bomen van de Geelhandlaan in de loop van vorige maand geveld. En nu is het wachten op de aanplanting van nieuwe bomen. Dat zal ten vroegste eind 2016, maar misschien eerder begin 2017 zijn …

Hoe verkiest u de Geelhandlaan ?

Zo

 OLYMPUS DIGITAL CAMERA

of zo ?

 neem nog snel een foto

GEELHANDLAAN : EEN KWESTIE VAN CENTIMETERS ?

Tijdens ons Jaarfeest kon burgemeester Volckaerts ons het goede nieuws melden dat de fietspaden bij de her-aanleg van de Geelhandlaan 150 cm breed zouden worden en geen 120 cm zoals in een oorspronkelijk plan voorzien was. Moeten we daar als FB nu blij mee zijn of niet ? De breedte van het fietspad is één element dat een rol speelt bij de veiligheid en het comfort van de fietsers. Maar ook het materiaal waarmee het fietspad is aangelegd, speelt een belangrijke rol. De afstand tot de rijweg en de maximum toegelaten snelheid van de auto’s en de aanleg van de kruispunten, zijn eveneens belangrijke elementen.

binnenkort ....

Aan de ene kant zijn we dus blij dat het college ingegaan is op onze vraag om het fietspad breder te maken dan oorspronkelijk voorzien was. Men is dus niet doof gebleven voor onze vraag en dat doet ons plezier. Aan de andere kant is 150 cm een absoluut minimum.

De Vlaamse overheid geeft richtlijnen in haar ‘Vademecum Fietsvoorzieningen’. Daarin wordt voor een eenrichtingsfietspad 175 cm aanbevolen. De Vlaamse overheid heeft enkele maanden geleden zelfs te kennen gegeven dat ze die normen naar boven wil herzien. Door het toegenomen fietsverkeer en het gebruik van fietskarren, bakfietsen, elektrische fietsen,… zullen in de toekomst gewestelijke fietspaden aangelegd worden die breder zijn dan in het Fietsvademecum aanbevolen wordt. Bovendien stellen we vast dat waar goede fietspaden liggen, het fietsverkeer toeneemt. Denk bijvoorbeeld maar aan de fiets-o-strade Antwerpen – Mechelen. M.a.w. na de her-aanleg van de Geelhandlaan zullen meer fietsers hiervan gebruik maken. Voor fietspaden met een hogere fietsintensiteit, beveelt het Fietsvademecum voor eenrichtingsfietspaden zelfs een breedte van 200 cm aan. We beseffen wel dat men bij de her-aanleg gebonden is aan de ruimte die beschikbaar is : er moet ruimte voorzien worden voor groen, voetgangers, fietsers, auto’s en parkeerplaatsen. Het is vast geen gemakkelijke opgave om dat allemaal op een harmonieuze en betaalbare manier vorm te geven. Om dan nog maar te zwijgen over de nutsvoorzieningen. Toch hebben we het gevoel dat men met de huidige plannen vooral wil aantonen dat men de her-aanleg een pak goedkoper kan verwezenlijken dan met de plannen van de vorige coalitie. Niets op tegen dat men zuinig omspringt met onze belastingcenten, integendeel. Maar dat mag niet ten koste van de kwaliteit gaan. Wij vrezen dat over enkele jaren zal blijken dat de fietspaden veel te smal zullen zijn. Een gemiste kans dus en geen her-aanleg die “minstens 30 jaar mee moet gaan”.

Geelhandlaan in cm

Het huidige fietspad is 120 cm breed

Fietsersbond Hove

 

Foto’s (c) Gazet van Hove.