HOVE

De Hovese afdeling van de Fietsersbond verzamelde op woensdagavond 15 maart jl. een 40-tal aanhangers in zaal “De Markgraaf” voor een avond rond het fietsbeleid in Hove. In onze gemeente telt de Fietsersbond een 80-tal leden, dus de opkomst was degelijk.

Fietsersbond Hove

Chris Brouwers, diensthoofd mobiliteit Provincie Antwerpen en Tina Caers, teamverantwoordelijke fietsbeleid Provincie Antwerpen zaten als technici achter de tafel samen met burgemeester Koen Volckaerts. Tussen het publiek zaten nog 2 schepenen (1 N-VA en 1 PH7) evenals drie gemeenteraadsleden (2 HB en 1 Ph7). Voldoende belangstelling vanuit de gemeenteraad al kan het nog steeds beter.

Eerst werd de fietsbarometer voorgesteld. Dit bestaat uit vier delen (enquête, ongevallen, meetfiets, tellingen). Men kan hiermee op regionale schaal vergelijkingen maken. Er werden allerlei scores van Hove bekeken.

P1040164
gevaarlijke toestanden aan de “Donderbrug” …

Fietsbrug aan de Donderbrug ?

Het werd pas interessant als er concrete Hovese dossiers en knelpunten ter sprake kwamen met het publiek. Zo was er de nodige discussie over de Donderbrug aan de Beekhoekstraat/Verbindingsstraat. Hier een fietsersbrug aanleggen zou volgens Chris Brouwers 1,5 miljoen euro kosten. Burgemeester Volckaerts is reeds lange tijd aan het lobbyen bij het provinciebestuur (gedeputeerde Luk Lemmens) om dit te verwezenlijken, maar het zal niet meer voor deze legislatuur zijn. Volgens Chris Brouwers “kan men deze dure ingreep ook beperken tot 500 euro : men plaatst in het midden onder de spoorwegbrug een paaltje zodat de automobilisten er veel trager gaan rijden”. Stof voor de nodige discussie.

P1040162
een fietsbrug naast de sporen over de Donderbrug ?

Tellingen geven stijging fietsverkeer

De gemiddelde trend is dat er steeds meer fietsers zijn, een stijging van + 1,8 %. In Hove telt men op de fietsostrade een stijging tijdens de week van + 4 %. In Antwerpen in de Mercatorstraat is er een stijging van 4,2 %. Overal waar er files staan, zijn er meer fietsers.

Het aantal ongevallen in Hove (periode 2011-2013) situeerde zich meer langsheen de N-1 (Mechelsesteenweg).

veiligheid eerst
veiligheid eerst op de Mortselsesteenweg

Mortselsesteenweg krijgt vernieuwd fietspad

Burgemeester Volckaerts stelde dat “er deze legislatuur nog zal werk worden gemaakt van een vernieuwd fietspad in de Mortselsesteenweg, afgescheiden van de rijbaan en gelegen vlak tegen de eigendommen van de straatbewoners”. Algemeen applaus.

De Mortselsesteenweg scoorde met de fietsbarometer maar 2,5 / 10. De Edegemsestraat scoorde 0,9 / 10 en de Geelhandlaan 2,8 / 10.

goed beveiligd van de rijweg
goed beveiligd van de rijweg

 Groenstraat moet wachten

Deze grensstraat tussen Mortsel en Hove is gevaarlijk voor de zwakke weggebruikers, zeker tussen de twee spoorwegbruggen. Hier een fietspad aanleggen langsheen de zuidelijke Hovese kant zou heel wat veiligheidsproblemen wegnemen. Dit fietspad zou een verbinding scheppen tussen de fietsostrade en de fietspaden van de Wouwstraat-Mortselsesteenweg en Boechoutselei. De vorige groen-linkse bestuursmeerderheid in Hove brak er ook al haar tanden op stuk. Volgens burgemeester Volckaerts “is men er mee bezig maar de uitwerking zal niet meer voor deze legislatuur zijn. De betrokken gronden waar het fietspad moet komen zijn eigendom van de spoorwegen en er is ook nog het probleem van de parking van Ritmica in de Groenstraat”.

Groenstraat gevaarlijke situatie fietsers
nog geen fietspad in de Groenstraat

Foto’s © Gazet van Hove – coverfoto oud fietspad Mortselsesteenweg