Bewakingscameras moeten voortaan worden aangegeven bij de politiediensten

EDEGEM– Op 25 mei 2018 trad de vernieuwde camerawetgeving in werking. Bewakingscameras moeten voortaan aangegeven worden aan de politiediensten, dus niet meer bij de vroegere Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer. Elke persoon die verantwoordelijk is voor een camerabewakingssysteem zal via het e-loket www.aangiftecamera.be de cameras moeten registreren en ervoor zorgen dat dit bij wijzigingen steeds up-to-date blijft. Wie zich niet registreert riskeert een boete! Personen die hun bewakingscameras al hadden aangegeven via het CBPL moeten dit opnieuw aangeven via de nieuwe toepassing. Er wordt een overgangsperiode van twee jaar voorzien om zich in regel te stellen. Er is een uitzondering voorzien voor burgers die binnen de privwoning een bewakingscamera installeerden. Zij moeten dit niet registreren. Cameras die deels toezicht geven op de het openbaar terrein moet je wel registreren !

Meer info vind je terug via www.besafe.be. Heeft u een vraag over dit nieuwe aangiftesysteem ? Contacteer de helpdesk camera van maandag tot vrijdag tussen 9.00u. en 17.00u. op het telefoonnummer 02 / 739 42 80 of op het mailadres helpdeskcamera@eranova.fgov.be .

Radio Zuidrand – www.radiozuidrand.be

Foto’s (c) Gazet van Hove.