De kasteeldreef van het Hof van Boechout, het verlengde van de Hovese Jos Coveliersstraat, is er niet al te best aan toe. Het gaat hier over het westelijk gedeelte van de dreef, vanaf de Vredeborgstraat tot op het einde van de dreef richting Hove. Het oostelijk gedeelte van de dreef (andere eigenaar) is hier niet aan de orde.

De bewoner-eigenaar, graaf Reynald Moretus, gaf afgelopen week via een online voorstelling een technisch overzicht van de stand van zaken van het dossier. Hij werd bijgestaan door Jeroen Truyen, technisch expert van adviesbureau Landmax.

Deze dreef bepaalt mede het beeld van Boechout-centrum. Er werd een aanvraag ingediend om 89 beuken en drie eiken te kappen en te vervangen door wintereiken die reeds een zekere omvang hebben. Het openbaar onderzoek loopt nog tot 18 mei e.k. Dossier in te kijken op het gemeentehuis van Boechout.

In het verleden (2015 en 2019) zijn er al enkele bomen omgewaaid en geregeld vallen er grote takken naar beneden. Zij vormen een risico voor de huizen ernaast en de eventuele voorbijgangers.

Militaire pijpleiding 

NATO

Onder de asfaltweg van de Holle weg (openbaar domein) ligt een NATO-pijpleiding. Dit is een onderdeel van een 5.100 km lange militaire pijplijn die NATO-kerosine vervoert naar luchthavens, raffinaderijen, kazernes, vliegbasissen. Ze maakt deel uit van de CEPS (Central Europe Pipeline System) en is de oudste pijpleiding van het land (°1956). Deze pijplijn ligt op een diepte van 1,2 meter. Moesten vallende takken of bomen deze pijpleiding raken, dan zou dit tot een zware verontreiniging van de bodem komen. Sedert de ramp in Gellingen met de ontploffing van een pijplijn, is men erg voorzichtig geworden. In het verleden is er hier reeds een boom omgewaaid die een gat van één meter in de grond sloeg. Erg dicht bij de pijpleiding.

Vanaf de Vredeborgstraat tot het einde van de dreef westelijk richting Hove staan er 17 van de 99 bomen te dicht tegen de NATO-pijpleiding. Vroeger mochten bomen tot op 2 meter van een pijpleiding staan, sedert de ramp in Gellingen is dit verschoven naar drie meter minimumafstand.

Vraag tot kapping

onder wegdek ligt pijpleiding

De graaf-kasteelbewoner kreeg in april 2019 een expliciete vraag van de NATO om de bomen te verwijderen, wegens het gevaar van te dichte nabijheid tot de pijpleiding.

De dreef werd aangeplant in 1921 als een dubbele beukendreef in een vierkants-plantverband. De meeste bomen zijn dus een eeuw oud en bomen sterven staande.

Actueel ontbreken er 14 bomen in de dreefopstelling. Rond het Heilig-Hart kapelletje zijn er ook al enkele bomen gesneuveld.

Traject onderzoek dreef

  • Boom-technisch rapport – 25/9/2015
  • Stabiliteitsmeting – 15/2/2017
  • Expertiseverslag vleermuizen – 26/4/2020
  • Opmetingsplan landmeter – 26/11/2020
  • Fotoverslag – november 2020
  • Visual Tree Assessement door boomverzorging. Vitaliteits- en stabiliteitskenmerken

Besluit :

  • Een geheel van vitale en minder-vitale bomen
  • Dode takken hoog in de kruinen, terugvallende vitaliteit.
gevaarlijke toestanden

Er is stormschade geweest. Er vallen ook takken bij windstil weer. De bomen hebben erg geleden onder de droogte van 2020. Er zijn veel levende takken die te weinig sap bezitten. Bij stormweer vielen ganse bomen naar beneden. Vijf exemplaren sedert 2015. Met een kans op zware schade. Dode takken vormen een risico voor bezoekers en voor de pijpleiding.

Afname vitaliteit :

Beuken hebben het erg lastig de voorbije jaren. Een dreeflocatie bezorgt bomen meer stress dan een bos (meer wind, uitdroging, betreding). De impact van betreding in de dreef is nefast voor de wortels. Minder zuurstof in de grond, meer uitdroging door blote grond. De kan is zeer reëel dat de komende jaren nog bomen zullen omvallen.

Besluit :

  • De beukendreef zit in een volwassen stadium
  • De dreef heeft nog gezonde bomen, andere zitten reeds in de aftakelingsfase
  • De FOD Defensie eist de velling van 17 bomen. De totale velling is de enigste optie. De resterende bomen zouden anders teveel vrijgesteld worden aan het zonnelicht en de windwerking.
  • De velling zal tot op de grond gebeuren. Er worden geen wortels uitgefreesd, wegens de diepte is dit te gevaarlijk voor de pijpleiding.
  • Bomen verankeren is niet haalbaar en esthetisch niet gewenst, de dreef zou vol met kabels hangen.

Doelstelling eigenaars :

  • Er is een actie lopende rond de vleermuizenpopulatie.
  • De velling van de bomen zal in het najaar 2021 gebeuren. De heraanplanting van nieuwe wintereiken en acht lindes zal in de winter van 2021-22 gebeuren door professionele en erkende aannemers. Voor veiligheidsmaatregelen zal dan de hele dreef worden afgesloten.
  • De stammen gaan naar de houtverwerkende industrie, het kroonhout wordt volledig meegenomen.
  • De boomstronken blijven in de grond zitten. Verbod van de NATO om dieper dan 20 cm te freezen. Een stronkenfrees is erg luidruchtig en energieverslindend. Na een aantal jaren vergaan deze stronken op organische wijze.

Heraanplanting nieuwe bomen :

rond kapelletje sneuvelden al bomen
  • Tussen de stronken van de beuken
  • Plantafstanden 9 m, breedte 5,5 m.
  • Bomen van reeds 3 meter grootte, plantmaat 12-14 cm op 1 m hoogte.
  • Wintereik is een solide, stevige boomsoort met een goede droogte-resistentie
  • Bescherming tegen ‘platlopen’, afsluiten van de plantzone.

Men verwijst als voorbeeld in de regio naar de Quinten Mattsijslei in Mortsel-dorp waar er zo’n 20 jaar geleden ook dikke eiken werden gekapt en er een heraanplanting kwam. Vandaag is deze straat terug een mooie dreef.

Na de uitéénzetting was er nog geruime tijd voor vraag en antwoord.

oostelijk deel blijft behouden

Foto’s © Gazet van Hove.