Na maandenlang afwachten is het gemeentebestuur eindelijk met de plannen voor de herprofilering van het gemeentecentrum naar buiten gekomen. ’t Periodiekske kon reeds een eerste blik werpen op het ontwerp, dat nog niet definitief is, aangezien er nog dagelijks zaken veranderen.

We geven onze lezers hier een situatieschets van “de grote lijnen” uit het plan.

De plannen strekken zich uit van de brug over de spoorweg tot aan het kruispunt van de Boechoutsesteenweg met de Appelkantstraat.

  • In de Edegemsestraat blijft alles bij het oude. Er komt geen beveiligd fietspad, men houdt het bij een “fietssuggestiestrook”.
  • In de Kasteelstraat komt er een parking van 130 parkeersplaatsen voor auto’s en 250 fietsstallingen. (In de toekomst zal het NMBS-station “Mortsel Oude God” de deuren sluiten en het station van Hove krijgt zo heel waarschijnlijk een groter aandeel treinreizigers.)
  • De inrit voor deze parking zijde Edegemsestraat ligt nog op de tekentafel, gelet op de fietstunnel naast de spoorlijn.
  • Vanaf de stationsbrug (de “westpoort”) loopt er aan iedere straatzijde een fietspad tot aan de Hortensialei (een “tussenpoort”). Daarna volgt er “een zone van gemengd verkeer fietsers en auto’s ” tot aan het “Groen schooltje” (een “tussenpoort”) aan de Boechoutsesteenweg.
  • Vanaf het Groen schooltje tot met de grens met Boechout blijft het fietspad bestaan.
  • Vanaf het Kostershuisje spreekt men van “een pleinfunctie” : de verkeerslichten met de Geelhandlaan worden verwijderd. Er komen voorsorteerstroken om in de Geelhandlaan en de Mortselsesteenweg in te slaan
  • De Geelhandlaan en de Mortselsesteenweg liggen niet meer in elkaars verlengde.
  • Het Monument van de gesneuvelden wordt verplaatst vlak naast de kerk, over het KBC-kantoor. Er komt ook een fontein met zitbanken naast de kerk.
  • Er komen verhoogde middengeleiders voor het Kostershuisje en aan het Sint-Laureysplein.
  • De Mortselsesteenweg wordt versmald tussen de kerk en de ingang van het Groen schooltje met afwisselend parkeerplaatsen langs beide zijden. Ter hoogte van de huidige fietsenwinkel kunnen de wagens elkaar kruisen.
  • De parking aan de kerk wordt geherprofileerd en komt naast het huis Plochaet te liggen. Auto’s kunnen niet rond de kerk rijden.
  • Heel de Mortselsesteenweg krijgt een herprofilering van de voet- en fietspaden tot aan de Boechoutselei.
  • De parkeerplaats van het Sint-Laureysplein kan men langs zijde “De Post” enkel nog inrijden, men kan deze parking zowel verlaten als inrijden langs de KBC-zijde.
  • De parkeerplaatsen op de zuidelijke zijde van het Sint-Laureysplein verdwijnen.
  • Er komen een 8-tal parkeerplaatsen aan de Boechoutsesteenweg, zuidelijke kant tussen het Groen schooltje en het Regina Pacisinstituut (de “oostpoort”).
  • Over heel de lengte van de oost-west-as komen er enkele “laad-en-loszones” om de handelszaken te bevoorraden.
  • Achter C.C. “De Markgraaf” aan de Kapelstraat 8 komen er een 30-tal parkeerplaatsen. Deze kunnen gebruikt worden voor bezoekers van het C.C. en de kerk. Er komt geen uitgang zijn via de Rozenlei om de achterliggende Bloemenwijk te beschermen. De ingang van De Markgraaf krijgt een podiumfunctie. Hier kunnen in de toekomst openluchtvoorstellingen plaatsvinden.
  • Er komen 36 nieuwe parkingplaatsen in het nieuw B.P.A. “Oud Strijdersstraat”, vlak naast het Regina Pacisinstituut. Er komt geen doorsteek voor wagens van de Oud Strijdersstraat naar de Louis Van Lindenstraat.
  • Voor de Geelhandlaan wordt er een extra studiebureel aangesteld voor de herprofilering van deze straat.

* De werkmethode voor deze grootse ingreep :

  • Men zal proberen om de overlast tot een minimum te beperken.
  • Er komen duidelijke afspraken met de betrokken actoren.
  • Het plan wordt in fazen uitgevoerd.
  • Er komt een doorgedreven communicatieplan naar alle betrokkenen.
  • Er komt een “begeleidingswerkgroep” om alles op te volgen. In deze werkgroep zetelen de betrokken schepenen, ambtenaren, een vertegenwoordiging van sociale groeperingen, scholen, jongeren en senioren, bewoners, de middenstand.

 

* De financiering van het plan :

  • Riolen en grachten : maximale afkoppeling, subsidiedossier RIANT betaalt alles van de riolen en het weggedeelte boven de riolering.
  • Via RIANT betaalt de gemeente het openbaar deel. De gemeente stuurt mee de privé aansluitingen aan : maximalisatie afkoppeling door het aanstellen van een afkoppelingsmanager (loonlijst van RIANT).
  • In de gemeentebegroting is 5.000.000 euro voorzien (raming). Meerjarenplanning 2007-2012.

Verdere inlichtingen bij de gemeentelijke communicatieambtenaar Davy Verbeeck, Gemeentehuis, Geelhandlaan 1 in 2540 Hove, tel. 03 / 460.33.32. (kantooruren) – www.hove.be .