De zuidelijke rand van Antwerpen heeft tegenwoordig veel te lijden onder het drukke sluipverkeer. Zo ondervindt de gemeente Boechout dagelijks de gevolgen van de verkeersingrepen in o.a. Mortsel/ Oude God. Eind 2008 zullen in Mortsel de werken rond de verlenging van de tramlijnen over de Statielei/ Liersesteenweg beginnen. Dit gaat zeker zijn invloed hebben op de verkeerssituatie in Boechout.
Vele Boechoutenaren vrezen ook de komende herprofileringswerken in Hove-centrum die normaal eind 2009 van start gaan. Vandaag gebruiken vele inwoners van Boechout en verder oostelijk gelegen gemeenten zoals Ranst, Wommelgem, Zandhoven, enz. de doortocht door Boechout en Hove om zo naar de oprit van de E-19 in Kontich te rijden. Zo vermijden ze de dagelijkse files op de Antwerpse ring.
Bijna iedere dag staan er op de Hovesesteenweg in Boechout tijdens de spitsuren files die doorlopen op de Boechoutsesteenweg in Hove. Gemeenteraadslid Stephan Vanrooy stelde hierover enkele vragen op de laatste Boechoutse gemeenteraad. “Wanneer ik echter de plannen zie die nu in Hove voorliggen, baart dit mij toch grote zorgen omtrent de vlotte doorgang van het verkeer van en naar Boechout door Hove. In de actuele stand van zaken wil men o.m. op sommige plaatsen de rijweg versmallen tot 3,70 m. Ik weet dat het voor 2 vrachtwagens op 3,70 m onmogelijk wordt om elkaar te kruisen (een vrachtwagen is zo’n 2, 40 à 2,60 m breed). M.a.w. het verkeer in de spits, door Hove verloopt nu reeds erg traag. Het zou toch iets vlotter mogen? Ik vrees echter dat met de plannen die nu voorliggen het nog veel minder vlot zal verlopen, tot groot nadeel en ergernis van vele dorpsgenoten die er dagelijks langs moeten. Werd onze gemeente op de hoogte gesteld van intenties of de plannen van de gemeente Hove ? Zo ja, is er terzake overleg tussen beide gemeenten ? Zo neen, gaat ons bestuur inlichtingen vragen, en desgevallend inspraak vragen bij onze buurgemeente ?”
Schepen van verkeer Rudy Goyvaerts antwoordde hierop : ”Betreffende uw bezorgdheid over de plannen van de gemeente Hove, kan ik u vertellen dat de opsomming die je maakt over de breedte van de weg totaal incorrect is. Daarom toch even melden dat op de plaats waar er geen fietspaden zullen worden aangelegd, de wegbreedte 6,70 meter zal zijn, weliswaar voorzien van een fietssuggestiestrook aan beide zijden. In een zone 30 perfect inpasbaar. Vrachtwagens en/ of bussen zullen dus ook geen probleem hebben mekaar te kruisen.
Betreft uw bezorgdheid over het vlot doorstromingsverkeer. De mensen van Hove willen vooral meer leefkwaliteit en verkeersveiligheid. Daarom is een aangepaste snelheid en infrastrukturele maatregelen noodzakelijk. 30 per uur is zeker geen beperking voor vlot doorgangsverkeer, dit heeft trouwens niet zoveel te maken met het opleggen van een maximum snelheid. De verkeerslichten die in het dorp zullen verdwijnen zullen elk dood moment wegnemen. Ook de lichten aan de Mechelsesteenweg (N1) kunnen beter afgestemd op het verkeer komende van Hove” aldus de schepen.
In Boechout is het laatste over de Hovese en Mortselse verkeersingrepen nog niet gezegd. Het debat begint maar pas.
Wordt vervolgd.