Parking Groenstraat
In de Groenstraat ligt er een druk gebruikte parking die best wat moderniseringswerken kan gebruiken. Volgens schepen Jo Ampe is deze parking destijds aangelegd door de gemeente om te beantwoorden aan bepaalde noden, ook van de nabijgelegen school Ritmica. De afspraak was dat Ritmica deze parking zou onderhouden. In het budget zijn kredieten voorzien waarvan een deel kan gebruikt worden, niet zozeer voor de modernisering van de parking, maar wel voor de integratie van het fietspad in het bestaande netwerk. De gemeente onderzoekt of er een fietspad op de Hovese kant kan komen. Dit fietspad zal dan de verbinding maken tussen het fietspad van de Wouwstraat en het nieuwe fietspad naast de spoorweg in Hoverheide.
Hangjongeren
Voornamelijk tijdens de weekeinden en in vakantieperiodes komen vele “hangjongeren” samen rond de Sint-Laurentiuskerk, C.C. “De Markgraaf”, het J.O.C., in parken, enz…. Vele Hovenaars hebben schrik van deze hangjongeren. Meestal ten onrecht want deze jongeren doen eigenlijk niets anders dan er maar wat doelloos rondhangen met enkele vrienden. Ze drinken wel veel blikjes frisdrank of bier. Na hun vertrek is het er meestal niet erg proper. Door de angst van vele Hovenaars voor dit fenomeen ontstaan er zogenaamde “no go zones”. Mensen nemen dan hun auto om enkele straten verder te gaan terwijl ze dat vroeger te voet of met de fiets deden. Vele mensen vragen zich af of de gemeentelijke jeugddienst deze “hangjongeren” geen aangepaste activiteiten kunnen aanbieden zodat ze van de straat verdwijnen, hun vrije tijd beter benutten en hun negatief imago wegsmelt ?
Volgens burgemeester Luc Vuylsteke de Laps “staat de jeugddienst en het Jongeren Ontmoetingscentrum (JOC) open voor alle jongeren en niet voor specifieke doelgroepen zoals hangjongeren. Er is wel degelijk aandacht voor deze groep, maar niet om ze fysiek van de straat te halen, maar wel om hen zinvolle activiteiten aan te bieden. Naar specifieke plaatsen is er ook specifieke politiecontrole”.
Straatbreedte Kapelstraat
De discussie over de toekomstige heraanleg van het dorpscentrum is nu in volle hevigheid losgebarsten. Er gingen twee volksvergaderingen door met enerzijds de bewoners van de Boechoutsesteenweg en de Kapelstraat en anderzijds de bewoners van de Mortselsesteenweg en het Sint-Laureysplein. Het waren op sommige ogenblikken erg geanimeerde debatten waar de bevoegde schepen Jo Ampe alle moeite van de wereld had om sommige bewoners te kalmeren.
Nu draait de discussie over de toekomstige breedte van de rijweg. Op sommige plaatsen is dit maar 5,10 m. Volgens schepen Ampe “moet men dit relativeren omdat de brede boordstenen uitzonderlijk overrijdbaar zijn bij het kruisen van vrachtwagens. De fietspaden kunnen op die manier uitgebreid worden tot minstens 1,50 meter, zo mogelijk gecombineerd met een brede bufferstrook. Het smal wegprofiel werkt zo snelheidsbeperkend”.