Tijdens de nacht van 4 op 5 januari jl. kreeg onze regio een tweede aangekondigde “winterprik” te verduren en werd bedekt onder een sneeuwlaag van +/- 5 cm. De gevolgen lieten zich in Hove goed voelen. Wij zijn eens op onderzoek uitgetrokken, niet alleen in Hove, maar ook in de omringende gemeenten. Ook nu hebben we weer kunnen vaststellen dat het resultaat van sneeuwbestrijding duidelijk verschilt van gemeente tot gemeente. In Hove kunnen de gemeentediensten wat dat betreft nog heel wat opsteken van de buurtgemeenten. Blijkbaar hebben zij meer doeltreffende manieren om dit heuvel aan te pakken. Het resultaat merk je alleen al aan de manier waarop de fietspaden worden aangepakt. En dat is niet erg als het maar één dag blijft liggen, maar zoals we nu een winterprik gekend hebben, zijn we er van overtuigd dat Hove beter uit de hoek had kunnen komen.
Vele Hovenaars waren niet tevreden omdat de gemeentediensten veel te laat hebben gestrooid. Vele schoolkinderen en andere Hovenaars schoven uit/ vielen en maakten kennis met de hardheid van de Hovese ondergrond. In sommige straten werd er helemaal niet gestrooid. De fietspaden lagen er meestal zeer glad bij.
Niet alle Hovenaars maken hun voetpad sneeuwvrij . In sommige straten werd er op dinsdag 6 januari geen GFT+ afval opgehaald. Het duurde lang vooraleer op de gemeentelijke webstek een oproep werd geplaatst om vogels te voederen. In sommige weiden bleven dieren onbeschut ’s nachts buiten staan.
Volgens schepen Jo Ampe was deze weerstoestand echt uitzonderlijk. “Het was 11 jaar geleden dat het nog eens zoveel en zo lang heeft gesneeuwd. De politie heeft de wachtdienst gewaarschuwd en men is om 2 uur ’s nachts is beginnen strooien. Om 7.30u. waren de voornaamste verkeersassen sneeuwvrij gemaakt, om 5 uur volgde een tweede ronde. Probleem was dat het lang is blijven sneeuwen en het gebruikte zout, dat tot -8° Celcius werkt, geen vat meer had. Men is intensief blijven strooien, maar de temperatuur daalde tot -10. Het schepencollege heeft het gevolgde strooiplan, dat al wat jaren geldt, nu herbekeken met focus op de fietspaden. Dit zal vanaf nu gebruikt worden. Tegen een volgende winterprik zullen de Hovenaars er ook op gewezen worden dat zij zelf de voetpaden gedeeltelijk moeten vrijmaken. Wat de cijfers betreft : er is 11 ton zout gebruikt op de rijweg en 3 ton op de fietspaden. Er was 5 ton in voorraad, zodat de voorrad moest worden aangevuld, waarvoor op 5 januari lang moest worden aangeschoven. De erdoor ontstane putten in de weg zullen zo snel mogelijk worden hersteld. In andere gemeenten was de toestand gelijkaardig” aldus schepen Jo Ampe.