Mortsel, Boechout en Hove krijgen een gezamenlijk fietspunt
Begin 2011 gaat er aan het station van Mortsel Oude God een intergemeentelijk fietspunt van start. Er zijn ook voorposten in Hove-station en Boechout. Elk fietspunt heeft drie functies : toezicht op en onderhoud van de fietsenstalling, kleine fietsherstellingen volgens het thuiskomstprincipe en fietsverhuur.
Er worden een vijftal sociale tewerkstellingsplaatsen gecreëerd en enkele plaatselijke fietshandelaars doen mee aan het project. Het geheel wordt financieel ondersteund door het Vlaams Gewest, de provincie, de gemeenten en de NMBS. Het project is voor vier jaar goedgekeurd maar krijgt een geregeld een evaluatie voor eventuele bijsturingen.
Fietspunt kan het toerisme hier bevorderen
Toerisme is een belangrijke economische troef, goed voor 36.000 jobs in de provincie Antwerpen. Het fietstoerisme alleen al draait jaarlijks een omzet van meer dan 80 miljoen euro, vooral in de horeca-sector. Investeren in vrije tijd is dus ook investeren in werkgelegenheid.
Door onze drie gemeenten lopen er verschillende fietsroutes en zijn er vele fietsknooppunten. De nodige horecazaken kunnen hier het geheel omkaderen.
Verdere info over fietspunten zie op http://www.fietspunten.be .
Het Antwerpse Mobiliteitsplan en de invloeden op de zuidrand
Het Masterplan 2020 bouwt overleg in tussen de Vlaamse overheid, stad en de randgemeenten. Onlangs was er een overleg op het kabinet van Vlaams minister-president Kris Peeters i.v.m. het Masterplan 2020. De burgemeesters van Hove, Beveren, Edegem, Brasschaat en Essen en schepenen van Beveren, Schoten en Zwijndrecht kregen er inzage in de details van het masterplan.
De N102 tussen Ekeren en Wommelgem roept vele vragen op in onze regio. Voor ons is het belangrijk te weten wat de gevolgen zijn van deze aanleg op de R11-Krijgsbaan. Overbelasting van die weg geeft aanleiding tot sluipverkeer in Boechout, Hove, Edegem en Kontich. Want het grootste deel van het sluipverkeer in de zuidrand is afkomstig van de E313 in Massenhoven. Omdat die dagelijks dichtslibt vanaf de Antwerpse Ring, zijn mensen naar uitwegen gaan zoeken. Via een hele rist gemeenten zoals Broechem, Ranst, Vremde, Boechout, Hove, Edegem, Kontich wurmen ze zich een weg naar de E19 richting Brussel. Daarom is de aangekondigde verbinding tussen de N171 (Boniverlei) en de N1 (Mechelsesteenweg van belang. Deze zou in de vallei van de Edegemsebeek – op de grens tussen Kontich en Edegem – komen te liggen.
In Hove vreest men mogelijk negatieve invloeden op het verkeer in de Vredewijk. Indien nodig zal het gemeentebestuur er éénzijdig de Vredestraat afsluiten ter hoogte met de Eikenstraat, juist op de grens met Kontich.
De Geelhandlaan op de helling
De toekomst van deze mooie straat tussen de kerk en het gemeentehuis ziet er misschien niet zo rooskleurig uit. De mooie bomen zijn op verschillende plaatsen erg aangetast door allerlei ingrepen van nuts maatschappijen in hun wortelgestel. Vorig jaar sneuvelden er twee bomen in een voorjaarsstorm. Er is overleg aan de gang met de dienst Monumentenzorg van het Vlaams Gewest. In het meest slechte geval moet heel deze beschermde dreef gekapt worden zoals midden jaren 90 met de Quinten Mattsijslei in Mortsel-dorp.
Het wegdek van de straat en de rioleringen zijn nog in goede staat. Ten laatste in juni verwacht men het definitieve oordeel over deze mooie dreef.