In 1986 was de toenmalige schepen van cultuur, mevrouw Helene Van Dijck – Geens van mening dat er een essentiële tekortkoming was in het aanbod van verenigingen aangesloten bij de Cultuurraad van Hove. Ze oordeelde dat er een vereniging die zich bezighield met beeldende kunsten niet mocht ontbreken.
Na enige prospectie werden een aantal mensen bereid gevonden om hieraan te verhelpen en werd uiteindelijk op 3 maart 1987 de kunstkring ‘De Geelhand’ boven de doopvont gehouden. De eerste voorzitter was de alom gekende kunstglazenier Jan Wouters. Willy Thaey werd door mevrouw Helene Van Dijck gevraagd om als penningmeester te fungeren omdat ‘die groep van in de wolken levende kunstenaars niet lang zou bestaan als er niemand was die zich met het onontbeerlijk financieel aspect bezig zou houden’. Na een korte periode werd het voorzitterschap – gezien de gevorderde leeftijd van de eerste voorzitter – overgedragen aan Lea Beliën die bereid werd gevonden om die taak verder te zetten. Van 1998 tot 2005 was Willy Thaey voorzitter van de kunstkring.
Oorspronkelijk bestond de groep uitsluitend (gedicteerd door de statuten van de kunstkring) uit kunstenaars die in Hove woonden. Later werd deze beperking geschrapt en konden ook kunstenaars uit de omliggende gemeenten toetreden.
De Geelhand groeide uit tot een groep van kunstenaars die verschillende disciplines beoefenen, zoals batik, beeldhouwen, cartoons, dichten, etsen, glaskunst, keramiek, schilderen (olieverf, aquarel, pastel, zijde) en textiele kunsten.
Het doel van de kunstkring werd vastgelegd in de statuten: ‘Het onderlinge contact, de uitwisseling van ervaringen, ideeën en vriendschap te bevorderen tussen de kunstenaars, de bloei van de verschillende kunsttakken te stimuleren, alleen of in samenwerking met aanverwante verenigingen’. We denken hier o.m. aan de samenwerking met de Statiepoweten, het Gemeentelijk Atelier voor Plastische en Toepaste Kunsten en de Cultuurraad. Zo werd tijdens het Van Ostaijenjaar (1996) onder impuls van Lea Beliën in de Witte Merel te Lint een musical georganiseerd en in 2001 een retrospectieve tentoonstelling rond de werken van de eerste voorzitter Jan Wouters sr.
In tegenstelling met de politieke verhoudingen bestaat de Geelhand-groep uit 75 % vrouwen, voor wat de verschillende beroepen betreft is er een duidelijk overwicht van mensen die in het onderwijs staan of stonden.
Het is stilaan een traditie geworden dat de kunstkring per werkjaar drie groepstentoonstellingen organiseert, met name de ‘Midwintertentoonstelling’ in november, locaties zijn de Markgraaf en het Kostershuisje, waar het werk van drie kunstenaars wordt toegelicht op het gebied van inspiratie, technische verwezenlijking en visie. Een tweede tentoonstelling tijdens de Open Monumentendagen (september) of een Open Atelier-route en derde tentoonstelling buiten de gemeente Hove. Hier kwamen Rumst, Lint (“De Witte Merel”), Lier, Mortsel en Deurne (Rivierenhof) reeds aan de beurt, in juni 2006 waren we te gast in de bibliotheek van Kontich en 2 jaar later was het de beurt aan Lint (’t Huizeke).
In 2001 bood de kunstkring aan haar leden de kans om tegen een haalbare prijs prentkaarten met hun werk te laten drukken. Hiervan werd gretig gebruik gemaakt zodat een grote verscheidenheid van deze kaarten te koop kan worden aangeboden tijdens de tentoonstellingen. Een ander initiatief van de Geelhand was de samenwerking met het GAPT. Voor de Midwinter 2002 werden de leerlingen van de fotoklas aangezocht om foto’s te maken van een aantal kunstwerken, de atelier en de kunstenaar. Deze foto’s werden dan samen met het kunstwerk tentoongesteld. Dit is één van de initiatieven om de binding met de academie te vergroten en de drempel om lid te worden van de Geelhand en het organiseren van eigen tentoonstellingen te verlagen.
In 1997 werden door de leden 13 individuele tentoonstelling georganiseerd. In 2001 was het aantal gestegen tot 21 en in 2002 werden er een dertigtal genoteerd. Een duidelijke toename en evenzeer een aanwijzing voor de permanente stijging van de kwaliteit van de werken, een noodzakelijke voorwaarde voor het succesvol organiseren van individuele en groepstentoonstellingen. De overgrote meerderheid van de leden volgt regelmatig lessen en workshops in hun discipline en bezoekt tentoonstellingen in binnen- en buitenland. Een mogelijke verklaring van deze kwaliteitstoename ?
De samenwerking met andere verenigingen is duidelijk succesvol.
Dit kunnen we best illustreren a.d.h. van enkele voorbeelden:
- samenwerking met de klassen fotografie van het GAPTK,
- samenwerking met fotografieclub Paralax voor het opzetten van een ‘jaarboek’ ter gelegenheid van ons 10-jarig bestaan,
- samenwerking met de Literatuurkring “De Statiepoweten”,
- samenwerking met de Hovese Middenstand,
- samenwerking met de Cultuurraad van Hove n.a.v. Open Monumentendag en Week van de Amateurskunsten,
- het mede-organiseren van de tweejaarlijkse Glasroute die op haar 5de editie (Pinksterweekend 2004) uitgegroeid is tot de grootste glaskunsthappening van België en meer dan 1400 bezoekers telde waarvan 10% buitenlanders.
Voor de statistieken :
- De Geelhand vierde op 25, 26 en 27 november 2005 zijn 20ste Midwintertentoonstelling met als thema “Feesten in Goud-Geel”, dit in samenwerking met de fotoklas van het GAPTK en de Statiepoweten.
- gedurende deze periode werden meer dan 2000 kunstwerken getoond aan het Hovese publiek,
- ruim 350 individuele tentoonstellingen werden door de leden georganiseerd,
- meer dan 200 000 uren besteedden onze leden aan kunst.
- 25ste MIDWINTERTENTOONSLLING op 26, 27 & 28 november 2010 in Kasteel HOVEBERG met als thema ‘Het beste van 25 jaar’
Verdere inlichtingen: Jan Wouters, 03 455.94.82.