Experts van de Raad van Europa adviseren om zowel gsm’s als draadloze internetverbindingen te verwijderen uit de klassen en de scholen. Volgens de specialisten houden de elektromagnetische golven immers een potentieel gezondheidsrisico in voor de kinderen en jongeren. Er bestaat al jaren verdeeldheid over het stralingseffect van mobiele telefoons, babyfoons en andere draadloze toestellen. De Raad van Europa, die de Europese beleidsmakers adviseert, gaat er echter wel degelijk van uit dat de elektromagnetische golven mogelijk schadelijke effecten hebben op dieren, planten en mensen, zelfs als ze blootgesteld zijn aan stralingsniveaus die onder de huidige drempels liggen. De Europese experts roepen dan ook op tot onmiddellijke actie.
Behalve het bannen van gsm’s en WiFi-systemen uit klassen en scholen, adviseert de Raad van Europa om informatiecampagnes op te zetten en alle mogelijke maatregelen te nemen om kinderen en jongeren – de grootste risicogroepen – te beschermen. Zo moet er volgens de Raad een lage drempel komen qua stralingsnorm en moeten alle draadloze toestellen die elektromagnetische golven uitstralen, dat ook duidelijk vermelden. Volgens schepen van onderwijs Els Pauwels (CD&V) is in alle Hovese scholen het gebruik van de GSMtijdens de lessenverboden. Maar niet tijdens de recreatietijden en de GSM-toestellen bevinden zich permanent in de boekentassen van de leerlingen en zijn er onderhevig aan continue stralingen. Een informatiecampagne moet volgens de schepen beter door de hogere overheid worden opgezet. Een mogelijke oplossing is naast een totaal verbod van GSM’s binnen de schoolmuren, het installeren van een vaste betalend telefooncel op de speelplaatsen voor de leerlingen. Dan worden enkel noodzakelijke oproepen gedaan en geen nodeloos SMS-verkeer en allerlei dure spelletjes die de rekeningen enkel maar de hoogte insturen. Een school is nog altijd een instituut om te studeren. Met privé-zaakjes kunnen de leerlingen zich buiten de schooltijden bezig houden.
Coverfoto (c) Wikipedia / Joris van Rooden.