De Wouwstraat zit terug vol putten
In volle zomertijd doken er terug ettelijke putten op in het wegdek van deze grensstraat tussen Hove en Mortsel. De constructie van het wegdek zorgt er voor dat er geregeld tijdelijk oplapwerk nodig is. Onder de rijbaan zit immers een gevlochten metalen netwerk. Vooral aan de zijkanten maar ook in het midden brokkelt het asfalt geregeld af, waardoor dit metaal bloot komt te liggen en gevaarlijke situaties veroorzaakt. Het Hovese schepencollege is zich bewust van het probleem. Oppositiepartij Vlaams Kartel kaartte de toestand aan met het oog op de start van het nieuwe schooljaar. In de Wouwstraat bevindt zich de BLO-school Ritmica en honderden leerlingen fietsen via deze straat naar het Regina Pacisinstituut in Hove, het Sint-Gabrielscollege in Boechout en verschillende scholen in Mortsel en verder gelegen. Er komt nu een tijdelijke herstelling met koud asfalt. Een definitieve heraanleg zit er nog niet aan te komen. Hiervoor moet er overleg komen met de stad Mortsel omdat de noordzijde van de straat in Mortsel ligt. Voor Mortsel lijkt dit geen prioriteit te zijn. Voorlopig blijft het dus maar “dweilen met de kraan open”.
Problemen met de waterleiding in het dorpscentrum
De heraanleg van het centrum gaat verder. Geregeld duiken er wel de nodige obstakels op. Ondanks het feit dat het gemeentebestuur aan alle nutsmaatschappijen op voorhand had gevraagd om voor nieuwe leidingen te zorgen, zijn er ondertussen twee breuken in de waterleiding geweest met de nodige overlast tot gevolg voor een aantal aanpalende bewoners. Een nieuwe aangelegd stuk voetpad moest weer worden opengebroken en kelders liepen onder.
De nieuwe fontein zal dan weer over een week gebruiksklaar moeten zijn.
Er zijn ook nog problemen rond de gekozen kasseien. Er wordt namelijk getwijfeld aan de duurzaamheid van de basaltkasseien. De leverancier wil een nieuw onderzoek om aan te tonen dat dit niet zo is. Daarom kunnen de kasseien die er al liggen nog niet vervangen worden door andere. Waar er kasseien zouden moeten komen, zal de aannemer voorlopig fijn gesteente aanbrengen in de voorziene putten.
Rond midden september begint dan de rioleringswerken tussen de Groenenborglei en de Leleistraat, vlak voor de ingang van het NMBS-station. Tegen de kerstvakantie zou heel fase 4 met de Kapelstraat moeten klaar zijn.
Heraanleg spoorwegparking begint half september
De langverwachte aanleg van de parking en fietsenstalling aan de overzijde van het station van Hove, zijde Kasteelstraat, zal midden september van start gaan. Vanaf 5 september begint nutsmaatschappij Eandis met voorbereidende werken in de Kasteelstraat. Hierbij wordt de openbare verlichting afgebroken en gebeuren er enkele kappingen van bomen en struiken. Vanaf de start van de werken zal de Kasteelstraat enkel nog toegankelijk zijn voor het werfverkeer. Dit kan ter hoogte van de spoorwegbrug aan de Edegemsestraat tot gevaarlijke verkeerssituaties aanleiding geven. De Spoorwegen plannen in totaal 136 parkings voor wagens en 240 overdekte fietsenstallingen. De gronden zijn volle eigendom van de Spoorwegen.
Geen extra spoorwegbrug voor fietsers in de Kapelstraat
Vandaag moeten zowel fietsers en voetgangers samen over een smalle strook van één goede meter breedte in beide richtingen de spoorwegbrug oversteken. Er gebeurden reeds vele kleine aanrijdingen van voetgangers met gelukkig niet al te erge gevolgen. Iedereen pleit er voor een gescheiden spoorwegbrug voor fietsers, zodat ze meer ruimte krijgen en de incidenten met aanwezige voetgangers verdwijnen. De Spoorwegen zien die plannen niet zitten. De brug is volledig eigendom van de NMBS en de gemeente mag er niets aan veranderen. Alleen een nieuwe asfaltlaag kan. Dit is ook dringend nodig.
De laad- en loszones in Hove-centrum
We stellen vast dat er bijna permanent particuliere wagens geparkeerd staan op de voorbehouden laad- en loszones in het nieuw aangelegde gemeentecentrum. Vrachtwagens die in Hove-centrum effectief moeten laden en/of lossen zijn dan verplicht om op de rijweg te stationeren, met alle bijhorende hinder en veiligheidsproblemen voor de andere weggebruikers.
De politiediensten van Hove zijn op de hoogte van deze feiten.
Het gemeentebestuur stelt dat het niet respecteren van de los- en laadzones en de handhaving hiervan uitsluitend een politionele bevoegdheid en verantwoordelijkheid is. De handhaving wordt degelijk uitgevoerd en de voertuigen die niet aan het laden of lossen zijn, worden door de politie dwingend verzocht om te vertrekken. De vrijwaring van het doel van deze zones zal ook in de toekomst een zorg van de politie blijven.