Volgens de Fietsersbond is door een jarenlang non-beleid van vorige bestuursmeerderheden tussen 1994-2000 en 2000-2006 (CD&V met VLD), de toestand van zowat alle Hovese fietspaden er vandaag nog op achteruit gegaan.
Aan de ene kant kan je niet verwachten dat tijdens één bestuurslegislatuur wordt rechtgetrokken, wat jaren verwaarloosd is geworden. Aan de andere kant is het ongeduld van vele fietsers dan weer begrijpelijk. Bovendien is het aan het gemeentebestuur om prioriteiten te stellen.
Als het gemeentebestuur het autoverkeer voor korte verplaatsingen wil ontmoedigen en fietsen wil aanmoedigen, dan mag men toch iets meer doortastendheid verwachten. Het gaat tenslotte ook om de veiligheid van de fietsers.
Toch zijn er volgens de Fietsersbond tijdens deze coalitie 2007-2012 enkele verwezenlijkingen die toegejuicht kunnen worden :
- Boechoutselei : scoort behoorlijk, maar van een zo’n recent aangelegd fietspad, mag op vlak van comfort (trilling : 7/10) toch beter verwacht worden. Het betonnen tweerichtingsfietspad stelt teleur. Spijtig dat het gemeentebestuur hier niet voor asfalt gekozen heeft. Een gemiste kans.
- Oost-westas : Boechoutsesteenweg : ondanks de recente heraanleg voldoet dit fietspad maar nipt omwille van een combinatie van een matig resultaat voor trilling en het ontbreken van een buffer.
- Oost-westas : Kapelstraat : Spijtig dat men hier voor grijze betonklinkers gekozen heeft i.p.v. rode, zoals in de Boechoutsesteenweg. Waarom geen volledig fietspad aangelegd langs beide zijden i.p.v. gemengd verkeer waar fietsers voor het zwaar verkeer moeten uitrijden ? Waar is de logica ?
Dringend aan te pakken :
- Mortselsesteenweg : hopelijk wordt bij de heraanleg het fietspad over het ganse traject aangepakt. Wij vragen bijzondere aandacht voor de breedte van het fietspad zelf en van de buffer met de rijweg. Wat ons betreft mag de Wouwstraat mee opgenomen worden !
- Geelhandlaan : al jaren een pijnpunt ! Een marteling voor wie hier fietst. Deze laan ‘staat op het programma’ en we hopen dat het gemeentebestuur hier kiest voor twee voldoende brede eenrichtingsfietspaden in asfalt, met een voldoende buffer.
- Lintsesteenweg : vooral het tweerichtingsfietspad vanaf het rondpunt tot Lint ligt er slecht bij. Het is te smal en is vooral gevaarlijk omwille van het ontbreken van een buffer, vooral op het gedeelte waar auto’s 70 km/u mogen rijden. Ook hier vragen we om dringend werk te maken van een veilig en comfortabel fietspad.
- Jan Frans Gellyncklaan is in het zelfde bedje ziek. Bovendien is de aansluiting aan de Vredestraat en het rond punt naar de spoorwegbrug, onduidelijk en gevaarlijk.
- Parklaan : kan de heraanleg van een fietspad niet in één moeite door met de Geelhandlaan ?
Hopelijk wordt tijdens de volgende legislatuur een tandje bij gestoken en worden we als Fietsersbond wat vaker en vroeger bij de plannen van de heraanleg betrokken. Hoop doet leven !
Bron : Fietsersbond.