We ontvingen een lezersbrief van de heer Leo Aerts uit Mortsel i.v.m. enkele actuele verkeersproblemen in zijn stad. Aangezien een bekend Mortsels magazine deze open lezersbrief niet wenst op te nemen, doet de “Gazet van&voor Hove” dit wel. Het gaat uiteindelijk om een buurgemeente van Hove, waar honderden Hovenaars dagelijks door moeten rijden en met de plaatselijke problemen worden geconfronteerd.
“Geachte Burgemeester, dames en heren van het college,
Dat er hier en daar nog een lijk uit de kast valt, daar hoeft niemand zich over te verwonderen, maar toch…
Het is een openbaar geheim dat het vorige stadsbestuur pro chaos was. Toch in het bijzonder wat het scheiden van fietsers en voetgangers aangaat. Zo werden in de Sint-Benedictusstraat de rode stenen in zigzagverband gelegd om zeker te suggereren dat de lijn door niemand hoeft getrokken, noch gerespecteerd te worden. De mensen hebben van hun eigen toch al genoeg zelfdiscipline, nietwaar ? Dat ikzelf daar soms ook al eens zondig maakt me niet beter of slechter dan anderen.
→ Erger blijken nu de feiten te evolueren op het nieuwe stadsplein.
Omdat in de laatste Mortsel-info, de leugenachtige en bedrieglijke rode kleur van het fietspad me bijna de ogen uitstak, hierbij mijn protest. Enerzijds worden fietsers door allerlei verkeersborden verplicht om op zogenaamde fietspaden te rijden, anderzijds vertikte men om die door quasi even dure- of goedkope rode tegels, aan te duiden (de verf in Mortsel-info is waarschijnlijk goedkoper ?). Resultaat is dat voetgangers zich voortdurend ergeren over de overal aanwezige fietsers en anderzijds de fietsers op de gladde tegels gemakkelijk tegen de vlakte gaan, bij hun uitwijkpogingen. Fietspad met zout gestrooid ? Het loopt vol voetgangers. Dat men later rode verf zou aanbrengen maakt de zaak alleen maar erger, want die zorgt voor nog meer slipgevaar bij regen en ander ontij. (tien)Duizenden Euro weggegooid geld dus !
Chaos te over dus en reden om na te denken welke bochten genomen moeten worden om de kosten van stommiteiten te dekken die het vorig bestuur veroorzaakte.
→ Het fietstunneltje, naast de nieuwe parkeergelegenheid, was wél een goede onderneming.
Nu blijkt echter dat niemand zich ooit heeft afgevraagd waarom het profiel van een rijweg normaal gezien bol staat, en aan weerszijden het water dan kan afvoeren.
Momenteel kom je na een regenbui na de helling in een soort speedbootrace, waarbij je als het even tegenzit, een stortbad krijgt van je tegenliggers. Zijn daar erwthersens mee gemoeid, of was de toenmalige ambtenaar van ruimtelijke ordening net even met mensen bekeuren bezet ? De vlakke horizontale vloer beneden, stond gisteren met een waterlaag van 8 cm. Zou daar misschien een lijk in de afvoer kunnen verwijderd worden ? Zijn er quasi geen gemeenteambtenaren noch overheidsverantwoordelijken die zich daar wagen en bovendien de moeite willen doen, om de zaak aan te kaarten ? Een schande die misschien nog op de aannemer zou kunnen verhaald worden. Hoewel…
→ Dat men in de media veel ballonnetjes opliet om te zeggen dat er nu ook op fietspaden zout gestrooid wordt, las iedereen. Maar dat je in Mortsel als je per fiets in een straat komt of woont, waar geen fietspad is, moest je jezelf wel op een ijsrevue wanen. Dit was bv het geval, tot ik het aangaf, in de Pieter Reypenslei, waar je als fietser je leven moest wagen door jezelf tussen de aanschuivende, zigzaggende en slippende auto’s te begeven. Het moet gezegd zijn, de politie gaf dit met succes door aan de sneeuwploeg. Dit gegeven zou toch even kunnen overdacht worden, met bv in alle straten eventueel met een fietspadzoutstrooier een strook zuiver te maken. Ik meen dat dit kan gebeuren dmv de moderne straatveegmachines. Anderzijds bereiken ons berichten dat de mensen die als eersten zich buiten moeten wagen, om het zout te gaan strooien, niet overlopen van geestdrift, vanwege de minimale erkenning en vergoeding van en voor hun zware inspanningen.
→ De algemene aanleg van vele grote assen maakt het inderdaad niet altijd even gemakkelijk om lokale fietsers niet te verplichten om grotere lussen te maken dan de afstand die ze willen overbruggen.
Het stukje fietspad tussen het politiebureel en de tweede, kleinere parkeerplaats met toegang naar het zwembad, is dubbele rijrichting voor de fietsers. Vanaf laatst vernoemde parking tot aan de Drabstraat is dan weer enkele richting. Om vanaf de Drabstraat dan weer dubbele richting toe te laten. Dit was voorheen dan weer niet toegelaten en bezorgde me een dikke boete van een overvlijtige agent, die er zelfs niet voor stopte, maar me kende en vond dat het wel paste.
Velen stellen zich daar vragen bij, want geknoei is daar ook weer niet veraf, ik bedoel dan, het onnozel plots versmallen van het fietspad en het over ongeveer 150 m enkele richting maken. Wat bezielde de mensen die zoiets ontwierpen ?
Algemeen is er dus nog wel wat werk aan de winkel, als Mortsel zich als fietsvriendelijke stad wil opwerpen.
Graag uw meningen en beslissingen ter zake a.u.b.
vriendelijke groeten,
Leo K.E. Aerts, Mortsel”.