De immogroep Matexi met hoofdzetel in Waregem heeft in november jl. een verkavelingsaanvraag gedaan voor het binnengebied gelegen tussen de Leon Dumortierstraat (begraafplaats), Veldkantvoetweg, Diepestraat, Lijsterbessenweg. Men wil er enkele straten trekken en enkele bestaande straten verlengen om een nieuwe woonwijk uit te bouwen. Dit alles brengt in de bestaande woonbuurt een hele verkeersproblematiek met zich mee. Straten zullen worden geherprofileerd, verbreed, wat met de parkeerplaatsen, rioleringswerken, enz…
Het gemeentebstuur van Hove hield hierover een informatievergadering met de betrokken buurtbewoners uit de Veldkantvoetweg. Een vijfentwintigtal bewoners kwamen opdagen.
Wegenis
In het brede gedeelte van de Veldkantvoetweg komt er een rijweg met paarse klinkers (22 x11), een centrale groenstrook met bomen 3 m breed, een voetpad met grijze klinkers en een gracht.
In het smalle gedeelte een rijweg van 4 m, een voetpad van 1,5 m, een groenberm van 1,6 m. De bereikbaarheid van de wijk moet steeds gewaarborgd blijven. Hulpdiensten en de huisvuilophalingen.
Riolering
Er komt een gescheiden stelsel DWA (vuil water) afgeschermd van RWA/regenwater. DWA krijgt een buis onder de rijbaan. Gaat naar het zuiveringsstation van Hove, gelegen aan de Lintsesteenweg. Sluit aan op fase 1 van de Diepestraat. RWA bijhouden via ton, put, vijver, via grachten infiltratie in de grond. Er komt een vijver ter hoogte van het wandelpad tussen de Veldkantvoetweg en de Lijsterbessenweg.
Vandaag gaat er teveel proper water naar het zuiveringsstation.
De private woningen moeten ook hun rioleringen scheiden vuil vs. regenwater. Een ambtenaar komt hiervoor bij alle huiseigenaren langs. Woning per woning wordt bekeken. Na de werken komt er een keuring. De eigenaars mogen de afkoppelingswerken zelf uitvoeren of laten doen door de aannemer van Rio-Link. Hiervoor is er een tussenkomst in de helft van de kosten met een max. van 500 euro per woning. Eigen werkuren door de eigenaars/bewoners worden niet in rekening gebracht.
Planning
Het gemeentebestuur is een stand van zaken aan het opmaken. De problematiek van de machtsoverdracht van de ene naar de andere bestuurscoalitie speelt hier ook mee. Het nieuwe bestuur wordt geconfronteerd met beslissingen uit het verleden waarmee zij moeten leren leven.
Begin maart zal er een verkavelingsvergunning worden gegeven. Er volgen nog vergaderingen met de nutsmaatschappijen (gas, water, elektriciteit, TV, enz …). Er moet ook een definitief ontwerp worden opgemaakt. Dan komt er een openbare aanbesteding. Op de tijdsbalk is dit iets voor einde 2013, begin 2014.
Verkeersproblematiek
Dit dossier wordt besproken in de verkeerscel met de politie. Er is de problematiek van het éénrichtingsverkeer in een aantal straten (Diepestraat, Paul van Ostaijenlaan, Veldkantvoetweg) en de doortocht van grote vrachtwagens, vuilniswagens enz…
Er is ook de problematiek van de parkeerplaatsen. Verschillende bewoners van de Veldkantvoetweg hebben meerdere wagens die niet allemaal een private garage hebben en sommige zelfstandige ondernemers moeten klanten kunnen ontvangen die meestal met de wagen komen.
Bezwaarschrift van de bewoners
Op woensdag 19 december 2012 stuurden een aantal bewoners een bezwaarschrift maar het toenmalige aftredende gemeentebestuur van CD&V en Hove Beweegt.
Hierna volgt het bezwaarschrift integraal weergegeven :
“BEZWAARSCHRIFT omtrent stratenplan Veldkantvoetweg
19/12/2012
Geachte burgemeester,
Geacht schepencollege,
Onlangs werden de bewoners van de Veldkantvoetweg op de hoogte gebracht van een nieuwe verkavelingsaanvraag.
Ondanks uitnodigingen om bij uw technische dienst de nodige info op te vragen, bleven we toch met een aantal vragen en opmerkingen zitten.
Daarom werd het initiatief genomen om op woe. 19/12/12 een bewonersvergadering te organiseren.
Op deze bijéénkomst kwamen volgende vragen en opmerkingen naar voren :
1.mobiliteit
We willen de enkele richting in de Veldkantvoetweg behouden en de Paul van Ostaijenlaan open stellen voor verkeer in beide richtingen.
2.Parkeer
Na een telling blijkt dat ongeveer 15 auto’s van bewoners met op en afrit kunnen geparkeerd worden. Door de aanleg van “groene stroken” en brede grachten komt de parkeercapaciteit echter nog meer in het gedrang. Is dit wel noodzakelijk ?
We vernamen trouwens ook dat ons gedeelte van de Veldkantvoetweg in grijze betonklinkers zou aangelegd worden en niet in asfalt. Zonder hiervan een breekpunt te willen maken, hadden we toch liever asfalt gehad.
Tenslotte hadden we graag inzicht gekregen op een bewonersvergadering met alle deskundige betrokkenen (Matexi, Aquafin, Eandis en uiteraard het gemeentebestuur). Omdat niet enkel het resultaat van de werken van belang is maar ook de fasering ervan.
Graag vernamen we uw antwoord op bovenstaande vragen en opmerkingen.
Met vriendelijke groet,
De bewoners van de Veldkantvoetweg en Diepestraat,
Getekend door een 20-tal bewoners”
We zijn ook in het bezit van een persoonlijk bezwaarschrift van een bewoner, die ongeveer hetzelfde schrijft als hiervoor, maar we gaan deze niet publiceren, omdat erin de problemen van private eigenaars worden vernoemd en we rekening houden met de privacy van de betrokken bewoners.
Volgende vergadering
Na de uiteenzetting met de vertegenwoordigers van de gemeente Hove, Aquafin, Rio-link hadden de bewoners nog de mogelijkheid om hun persoonlijke problemen rond hun woning te bespreken. Ze namen er allemaal uitvoerig de nodige tijd voor.
Binnenkort staat er een volgende vergadering op de agenda en zal het gemeentebestuur een nieuw plan voorstellen, dat rekening zal houden met de eisen en verlangens van de buurtbewoners. Natuurlijk in de mate van het mogelijke. Volgende vergadering op woensdag 13 februari om 19.00u. in het gemeentehuis.
Dit punt komt ook op de agenda van de gemeenteraad van maandag 25 februari e.k.