In 2012 startte de gemeente Hove met een herwaarderingsproject voor trage wegen, in samenwerking met de provincie Antwerpen en Trage wegen vzw. Het project kadert in het Landschapspark De Zuidrand, van de provincie Antwerpen. In een eerste fase van het trage wegenproject brachten vrijwilligers alle trage wegen van de gemeente in kaart. Daarna werd de lokale bevolking ingelicht over het hoe en het waarom van dit project. Alle gebruikers van trage wegen kregen de kans om – weg per weg en in het algemeen – hun mening te geven over alle trage wegen in het gebied aan de hand van een evaluatiebundel en een kaart.  De voorbije maanden kon iedereen laten weten waarom een weg belangrijk is en wat er anders of beter kan. Op een infoavond voor het publiek werden alle opmerkingen nog eens overlopen en kon men finaal nog zijn bedenkingen verkondigen.

Het verslag van deze gespreksavond vormt de basis voor de adviesnota voor de herwaardering van trage wegen. Dit advies wordt voorgelegd aan het schepencollege van Hove. Aan de hand van dit advies zal de gemeente haar trage wegenbeleid bepalen.

Een samenvatting van de belangrijkste reacties, opmerkingen en suggesties vindt u hierna.

Trage weg nr. 2c ligt in de oksel van het kruispunt tussen de Boechoutsesteenweg en de Mortselseteenweg.

  • niet fietsvriendelijk, regelmatig glas op de weg
  • is de doorgang wel open ? lijkt afgesloten door scholen !?
  • wordt soms afgesperd aan “De Pomp” en de scouts. (dat afsperren door scouts bij feestjes kan vermeden worden door het pad vlak naast de afsluiting van ’t Groen Schooltje te leggen). Het noordelijk stuk vanaf Mortselstesteenweg tot scoutsgebouwen is zeer slecht begaan- en berijdbaar (verzakt). Er staan daar veel voertuigen van bewoners geparkeerd, er werd zelfs een verharding verwezenlijkt daarvoor. Die situatie moet dringend geregulariseerd worden (want er zijn te weinig parkeerplaatsen op de Boechoutsesteenweg).

Jeugdig centrum Scoutslokaal
Trage weg Regina Pacis 1 Trage weg Regina Pagis 2

Besluit:

  • 2C : Dit is een interessante verbinding om het centrum te vermijden. Er ligt echter vaak van alles in de weg. Het zou verduidelijkt moeten worden dat dit een trage weg is (vb verlichting, zitbanken, …).
  • Er zouden afspraken moeten gemaakt worden met de jeugdbeweging dat de weg steeds moet vrij blijven
  • De weg zou best verlegd worden tot tegen de omheining.
  • Een oplossing voor geparkeerde auto’s: de ruimte zo inrichten dat dit in feite vermeden wordt.
  • Een oplossing om deze trage wegen beter bekend te maken : wegwijzers aanbrengen.

 

* 3b is een weg die vroeger verbinding maakte tussen de drie voetbalvelden.

  • 3b kan een rustige doorsteek zijn richting Boechout en St-Gabriël
  • goede verbindingsweg. Het zou zelfs heel logisch zijn als deze weg werd opengestelde voor ALLE verkeer.

3b:

  • is interessant als kan doorgetrokken worden
  • aansluiting via sportvelden met straat in Boechout
  • grindpad maken voor fietsen
  • liefst doortrekken tot aan Fruithoflaan Boechout langsheen de rand van voetbalveld ofwel tot aan Kasteel Frijthof.  Zo wordt dat een verbinding van Hove naar Baron Carolynlaan en Heuvelstraat in Boechout.
Richting Van Lindenstraat
Richting Van Lindenstraat
3B, Tussen de Oudstrijdersstraat en de voetbalvelden van Boechout VV
3B, Tussen de Oudstrijdersstraat en de voetbalvelden van Boechout VV

Besluit

De weg botst op voetbalveld van Boechout, deze zou moeten verder lopen à overleg met gemeente Boechout nodig. In verleden was Boechout akkoord om terrein te herschikken, maar de plannen hiervoor zijn gewijzigd. Er wordt gevraagd om de mogelijkheden opnieuw te bekijken.

 

6a maakt verbinding tussen de Vredestraat en de Mechelsesteenweg.

Deze weg is erg slijkerig. Als er een betere verharding zou zijn, dan zou deze weg vaker gebruikt worden door fietsers naar scholen. Ook verlichting en zitbanken zijn welkom.

Iemand geeft de opmerking dat ook niet alle wegen verhard moeten worden!
Andere oplossingen die worden gesuggereerd: een halfverharding aanleggen of de weg effenen.

  • Er wordt gevraagd dat de gemeente onderzoekt hoe ze de weg het best kan verbeteren.
  • overleg met gemeente Kontich (grensweg)

Wat betreft verbinding naar Romeinse put: beter zo behouden, anders te gevaarlijk

 

Weg 15 ligt in de oksel van de Lintsesteenweg met de Boshoekstraat.

Restanten van weg 15a zijn zichtbaar aan de toegangsweg van het waterzuiveringsstation, maar de weg wordt doorsneden door de beek. 15b ligt tussen de Lintsesteenweg en 15a, boven de Modelhoeve. 15c maakt dezelfde verbinding, maar onder de Modelhoeve. 15d  is het verlengde van 15c en loopt tot aan boerderij De Vos.

Er is veel interesse naar trage wegen in dit gebied om hier te kunnen wandelen. De aanwezigen zijn enthousiast over het alternatief dat één van de landbouwers heeft voorgesteld.

Vanuit de landbouwers is er een bezorgdheid, nl. wandelaars met (loslopende) honden. Hierdoor kunnen ziekten worden overgebracht naar de koeien. Wandelaars zouden hierover moeten worden ingelicht en op hun verantwoordelijkheden worden gewezen.

Indien er wandelwegen worden aangelegd, is er uiteraard overleg nodig met de aanpalende eigenaars.

 

Weg 16 ligt boven de Boshoekstraat.

16a vertrekt aan de Lintsesteenweg en loopt tot 16b. 16b begint achter de bocht in de Boshoekstraat en loopt tot 15d. 16c is een rechte weg die langs de boerderij De Vos loopt. 16d loopt over de boerderij, tot aan de Lauwerijkbeek

In de omgeving van de Boshoekstraat zijn er nog wat mogelijkheden
In de omgeving van de Boshoekstraat zijn er nog wat mogelijkheden

16C: Dit is een mooie dreef ! Deze is echter afgesloten. De aanwezigen vinden dit jammer.

Volgens Roderik is dit nooit officieel afgeschaft → voorstel: weg meer openbaar karakter geven

Er is veel interesse voor een of andere trage verbinding naar Boechout.

Als in deze zone een doorsteek zou kunnen gemaakt worden naar Boechout, zou dit interessant zijn om naar de wijk Boshoek te gaan (veiliger alternatief)

→ gemeente gaat bestuderen wat de beste oplossingen zijn, ook overleg met Boechout ofwel via “alternatief” ofwel via 16C

 

BESLUITEN EVALUATIE-AVOND TRAGE WEGEN – Algemeen

  • Op verschillende plaatsen kan de verkeerssignalisatie duidelijker.
  • Op straatplannen moeten trage wegen steeds duidelijk aangeduid worden.
  • Een verbinding van de Lintsesteenweg richting Boechout is wenselijk. Hiervoor moeten niet per se de bestaande buurtwegen gebruikt worden als deze percelen of akkers doorsnijden.
Tussen Begonialei en Azalealei ligt veel slijk na regenweer
Tussen Begonialei en Azalealei ligt veel slijk na regenweer
Oerwoudtoestanden tussen Begonialei en Rozenlei
Oerwoudtoestanden tussen Begonialei en Rozenlei
Tussen de Wouwstraat en De Ster is de trage weg degelijk onderhouden
Tussen de Wouwstraat en De Ster is de trage weg degelijk onderhouden