Steeds meer dertigplussers kiezen ervoor om een lerarenopleiding te volgen. Op vijf jaar tijd steeg het aantal inschrijvingen van dertigplussers in de lerarenopleidingen van 4.335 studenten in 2008 tot 5 621 studenten in 2012. Een stijging met maar liefst 30 procent. Dit blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Goedele Vermeiren uit Mortsel opvroeg bij het Vlaams Departement Onderwijs.

Sterkste stijging in hogescholen
Om een duidelijk beeld te krijgen van de inschrijvingen moet er een onderscheid gemaakt worden tussen de geïntegreerde en de specifieke lerarenopleiding. De geïntegreerde opleidingen zijn de professioneel gerichte bacheloropleidingen kleuter-, lager of secundair onderwijs die men kan volgen aan een hogeschool. Het aantal dertigplussers dat zich hiervoor inschrijft steeg van 488 tot 1.198 studenten. Ook het aantal 21 tot 30-jarigen steeg gevoelig van 5.812 tot 8.858 studenten.

Bij de specifieke lerarenopleiding dient er een onderscheid te worden gemaakt tussen de opleidingen gevolgd na het behalen van een eerder diploma en de opleidingen in de CVO’s, de centra voor volwassenenonderwijs. Voor de eerste groep blijven de inschrijvingen stabiel, met name 203 in 2008 tegenover 207 in 2012. De grootste stijging is echter in de CVO’s te vinden, op vijf jaar tijd schreven 30 procent meer mensen zich in voor deze specifieke lerarenopleiding, van 3.644 in 2008 tot 4.216 studenten in 2012.

Zorgwekkende slaagcijfers
Het stijgend aantal inschrijvingen is een positief signaal : de groep zij-instromers in het lerarenkorps zal immers steeds belangrijker worden. Niet iedereen heeft immers de microbe te pakken om op achttienjarige leeftijd voluit voor dit beroep te kiezen. Hun ervaring en expertise kan een belangrijke meerwaarde betekenen voor het onderwijslandschap“, aldus het Mortselse parlementslid.

veel aanbod

Binnenkort tekort aan leerkrachten ?

Er is echter een serieuze keerzijde aan de medaille. Er wordt pas sinds het academiejaar 2005-2006 grondig werk gemaakt van rapportering en registratie, zodat we de slaagcijfers moeilijk kunnen vergelijken met het verleden, maar we kunnen toch al enkele zorgwekkende vaststellingen maken. Zo behaalt in de geïntegreerde lerarenopleiding gemiddeld 70 procent geen diploma binnen de 5 jaar, hoewel de opleiding in theorie slechts 3 jaar duurt, wat toch behoorlijk verontrustend is“, aldus Vermeiren.

Bij de specifieke lerarenopleiding op academisch niveau zijn de scores opvallend beter, daar behaalt gemiddeld 40 procent het diploma niet na 5 jaar. Van de CVO’s zijn helaas weinig detailgegevens beschikbaar omdat er met een modulair systeem wordt gewerkt. We weten wel dat er jaarlijks gemiddeld 8 000 mensen zich inschrijven en er jaarlijks gemiddeld 2.000 diploma’s worden uitgereikt. De situatie is daar waarschijnlijk dus even ernstig als bij de hogescholen“, zo stelt het parlementslid nog.

’t Groen Schooltje Hove
’t Groen Schooltje Hove

Flexibele leertrajecten

 

We kunnen moeilijk nagaan wat de exacte reden is waarom zo veel studenten uiteindelijk afhaken, ondanks het feit dat ze met goede moed aan de opleiding zijn begonnen. De combinatie werken, studeren en een gezinsleven is zeker geen gemakkelijke combinatie maar uit vorige analyses die we maakten rond werkstudenten blijkt dat het slaagpercentage daar gemiddeld rond de 70 procent ligt“, verduidelijkt het parlementslid. “Ik zal bij de minister van onderwijs dan ook aandringen op een bevraging van de onderwijsinstellingen om na te gaan op welke manier er kan worden ingezet op flexibele leertrajecten en een betere ondersteuning voor deze potentiële zij-instromers. We hebben ze immers meer dan broodnodig“, zo besluit de Mortselse volksvertegenwoordiger Goedele Vermeiren.