Dankzij het meer dan 90 jaren door de socialisten gedomineerde Antwerpse stadsbestuur is de historische binnenstad van onze Metropool een regelrechte ramp geworden op allerlei vlak. Veel leegstand en een aantal ‘handelszaken’ zoals telefoon- en nachtwinkels, pitta-bars en dergelijke dragen meestal niet veel bij tot de versterking van het sociale weefsel. Eerder in tegendeel ! In verschillende wijken heerst een latent onveiligheidsgevoel door de aanwezigheid van grote groepen onaangepaste personen die er vaak duistere handeltjes op na houden. Niet direct een lekkere omgeving om kinderen te laten opgroeien. Een recent onderzoek bracht aan het licht dat 1 op de 3 Antwerpenaren het niet meer ziet zitten in zijn stad en aan verhuizen denkt. Tussen “droom en daad” zitten natuurlijk nog vele praktische bezwaren. Maar het bewijst dat de sfeer ver zoek is in Antwerpen. Het is vandaag nog koffiedik kijken of het nieuwe Antwerpse stadsbestuur o.l.v. burgemeester Bart De Wever (N-VA) hieraan veel zal kunnen veranderen ? Zie maar naar de recente vernietiging door de provinciegouverneur Cathy Bercx (ex-CD&V-kamerlid) van het besluit van het Antwerpse schepencollege om de inschrijvingsbijdrage voor vreemdelingen te verhogen naar de reële kostprijs van zo’n inschrijving. De gevestigde traditionele partijen wensen de voorzitter van de grootste Vlaamse partij zo snel mogelijk met zijn gezicht tegen de muur zien vliegen !
Autovrije steden
Voor alle linkse partijen, van gematigd links (CD&V/ACW) over links (SP-a, Groen) tot extreem-links (PVDA) moeten steden steeds autovrij zijn. Enkel voor leveranciers in de vroege morgen mag er nog een uitzondering worden gemaakt. Eén van de maatregelen om dit te bekomen was het wegnemen van duizenden parkeerplaatsen in de Antwerpse binnenstad. Verschillende straten, waar tot voor enkele jaren nog honderden auto’s mochten parkeren, werden plots herschapen tot parkeerplaatsloze zones. De bedoeling was dat de wagens aan de rand van de stad werden gezet en dat de bezoekers van de Metropool zich met het openbaar vervoer naar het centrum zouden verplaatsten.
Wijnegem Shopping Center tegen Antwerpen-Centrum
Ondertussen werd er een tramlijn aangelegd naar Wijnegem en naar Zwijndrecht (L.O.). Op zich is dit geen slechte zaak zou je denken, maar voor de kleine zelfstandigen in het centrum van Antwerpen bleek dit op een totale ramp uit te draaien. Zeer veel mensen nemen nu de tram (gepensioneerden zelfs gratis), maar dan wel niet in de richting van Antwerpen-centrum, maar wél richting Wijnegem Shopping Center.
Dit Shopping Center bezit dan ook nog eens een gigantische parking voor duizenden wagens (van de kelderverdieping tot niveau + 3) waardoor de mensen liever naar daar rijden om er inkopen te doen in plaats van te gaan rondjes rijden, op zoek naar een dure en onvindbare parkeerplaats in het stadscentrum van Antwerpen. In het Shopping Center treft men alles aan wat een gemiddeld gezin nodig denkt te hebben. De koopstraten zijn er overdekt en verwarmd zodat de kooplustigen er heel het jaar door gerust in een zomerse outfit kunnen rondlopen. Er is kinderopvang. Voeg daarbij dat er meer dan 10 horecazaken zijn, van een snelle hap tot de duurdere eetzaak. Waarom dan nog naar het Antwerpse stadscentrum trekken ?
Antwerpen kost u geld
Daarbovenop komt dan nog dat de schaarse openbare parkeerplaatsen en private parkings in Antwerpen-centrum stukken van mensen kosten. Besluit : een bezoek aan Antwerpen kan enkel gratis wanneer je de fiets neemt of te voet komt. Met de wagen, met de tram, trein of bus, steeds ben je geld kwijt. En nog geen klein beetje. Een tramkaartje kost je (zonder vooraf gekocht kaartje) minstens 2 euro. Je moet uiteraard ook terug, wat je dan nog eens 2 euro kan kosten. Kom je met de wagen en parkeer je langs de straat of in een parking, ben je minstens een veelvoud van dit bedrag kwijt. En dan heb je nog geen aankopen gedaan. En zwijg dan nog over de staat van vele voetpaden; net een bergpad in de Alpen, gewoon levensgevaarlijk voor oudere mensen, zwangere vrouwen en mensen met een loop- of kinderwagentje.
Criminaliteit en verloedering
Is het voor de winkeliers moeilijker geworden om in Antwerpen te overleven, dan is dat zeker het geval voor de horeca-zaken in de stad. Tot voor een dikke 15 jaar geleden was de omgeving van de Antwerpse Grote Markt nog een bruisende buurt met tal van horeca-zaken die zowel tijdens de week als in het weekeinde goed te doen hadden. Maar tijden kunnen snel veranderen.
Vandaag de dag klagen de horeca-uitbaters echter steen en been. Het is zelfs zo erg gesteld dat ze begonnen zijn met een petitie om aan het stadsbestuur te vragen voor meer gerichte aanpak mét resultaten in de straten rond de Grote Markt en uiteraard op de Grote Markt zelf.
‘Apartheid’ in Antwerpen ?
Enkele dagen terug deed sp.a-gemeentraadslid Maya Detiège in de Antwerpse gemeenteraad het voorstel om horeca-zaken op te leggen camera’s te installeren en verplicht melding te maken van conflicten. Het is natuurlijk weer hetzelfde liedje als vanouds. Niet de amokmakers worden geviseerd, doch wel de horeca-zaken die amokmakers willen kunnen weigeren. Het behoort jammer genoeg tot de socialistische logica, die we meermaals tegenkwamen in de nieuwe SP.a-’beginselverklaring’.
De socialisten in Antwerpen, die zich plots heel wat democratischer willen voordoen dan toen ze zelf aan de macht waren, doen alsof het uitgaansleven in Antwerpen voor ‘Whites only’ is. Niet alleen zou het voorstel van Detiège de betrokken handelszaken op kosten jagen, bovendien culpabiliseert het voorstel de betrokken horeca-zaken te eenzijdig als zijnde ‘discriminerend’ en ‘racistisch’. De achterliggende oorzaken van de weigering van bepaalde handelszaken om allochtonen te weren, zijn echter taboe. In verschillende Nederlandse steden legt men zwarte lijsten aan van onruststokers om hen in de horecazaken te kunnen weren. Is Nederland som een fascistisch land ?
Nog lange weg te gaan
Het ziet ernaar uit dat burgemeester De Wever nog een lange en hobbelige weg heeft af te leggen om van Antwerpen terug een levendige en bruisende stad te maken. Zijn contacten bij UNIZO en VOKA zullen hem hierbij zeker kunnen helpen. Een stad zonder bloeiende plaatselijke middenstand in het economisch centrum kan niet overleven. De oorzaken van verloedering die we opsomden, zijn zeker geen onoverkomelijke hindernissen. Met de nodige politieke wil en middelen kan er zelfs in een korte tijd het één en ander veranderen in positieve zin. We hopen het alvast in het belang van de grootste stad van Vlaanderen. Want anders komen er weer massale migratiegolven naar de randgemeenten … met alle bijhorende gevolgen …