Hugo WaterschootVoor een goed gevulde zaal “ ’t Forum” in Edegem mocht Hugo Waterschoot, voorzitter Natuurpunt Zuidrand (Wilrijk, Edegem, Hove), de plannen i.v.m. de geplande verkeersingrepen in onze regio voorstellen.

Natuurpunt Zuidrand telt zo’n 1.400 leden-gezinnen en doet aan beleid, beleving en studie, beheer en educatie. De vereniging is politiek neutraal.

natuurpuntDe basis is het Masterplan voor Antwerpen, goedgekeurd in mei 2010 als concept.

De objectieven van de Vlaamse Regering zijn : het verhogen van de bereikbaarheid, de veiligheid en de verkeersleefbaarheid van de oostrand van de Antwerpse agglomeratie.

Alle ingrepen in het zuiden van Antwerpen worden afgewogen voor de oostrand van Antwerpen.

Hugo Waterschoot ontleedt plannen R11 bis Hugo Waterschoot ontleedt plannen R11 bis

Lokale missing links zuidrand :

  • verbinding N10 – R11 (van luchthaven tot aan dancing La Rocca in Lier, dwars door de vallei van de Koude beek)
  • aansluiting N1 – N171 (Mechelsesteenweg Edegem – Boniverlei, door vallei van de Edegemse beek)
  • extensie N-171 tot A-12 (Boniverlei tot aan Boomsesteenweg, door natuur en landbouwgebied)
Het dossier van de R11 bis ligt tot 15 februari 2014 voor alle burgers ter inzage op alle gemeentehuizen van de betrokken zuidelijke regio (kantooruren). Men kan er op en aanmerkingen aanbrengen. Gelieve uw persoonlijke commentaar te geven en geen pamfletten af te schrijven, want daar wordt geen rekening mee gehouden.

Uit deze bespreking komt later een MER (Milieu Effecten Rapport) en een GRUP (Gewestelijk Ruimtelijk UitvoeringsPlan). We zitten vandaag nog in de voorfase van de studie. Hier worden ballonnetjes opgelaten om te zien wat mogelijk is en om eventueel andere tracés te staven !

 

R 11:

luchtfoto luchthaven DeurneVerbinding E-34 – E-19 (en A-12)
De hoofddoelstelling is de grote doorstroming van verkeer waarborgen. Brussel, Mechelen, richting Hasselt of Eindhoven (NL). Concreet de Antwerpse Ring ontlasten.

Basis en alternatieven :
Alternatief onder Fort 4 – Mechelsesteenweg – Boniverlei – zandbergen Kontich.
Technieken tunnel aanleggen : ‘cut en cover’ of ‘BOOR’. De boor met een ‘mol’, graaft een tunnel. Hangt af van de grondsoort. We zitten hier met een zandduin. De Antwerpse Metro is diep gegraven onder de zandbank.

Tunnel : ronde tunnel, heeft minder oppervlakte, hellingshoek is vastgelegd op 5° (Europese en Belgische richtlijnen), op 15 meter diepte en veel op- en afritten, veel buizen.

Een rotonde tussen “Klein-Zwitserland” en de startbaan van de luchthaven, dit heeft te maken met de aanleg van een KMO-zone op de plaats waar nu enkele voetbal- en baseballvelden liggen en met de verbinding naar Lier (naast spoorweg en door vallei van de Koude Beek). De Antwerpse luchthaven wordt vanaf heden uitbesteed door een Franse private groep.

Een tunnel onder de begraafplaats Cantincrode.
Er komt een knik door het milieudomein “Klein Zwitserland”.

 

R 11 bis alternatieven:

  • Tunnel R11 onder Antwerpsestraat
  • Viaduct R11 bover Antwerpsestraat
  • Tunnel R11 onder Herentalsebaan
  • Viaduct r11 boven Herentalsebaan

 

Zuidelijk tracé R11 bis

Tunnel vanaf rotonde Cantincrode onder Fort 4 (Mortsel), onder Mortsel, tot aan Mechelsesteenweg tot aan vestiging Fun (Edegem), afslagen door vallei Edegemse beek en aansluiten op de zandbergen aan E-19.

Deze plannen zijn ingetekend door de stad Antwerpen. Vraag is of dit technisch en financieel haalbaar is ? De forten liggen er op een oude rivierduin van in de Ijstijd.

Dit plan is het concept van drie ex-CD&V-burgemeesters (Edegem, Hove, Kontich).

conceptplan 1   conceptplan 2conceptplan 3

Klik op de afbeeldingen voor een vergroting  (Bron : Plannen CD&V Edegem)

 

Missing links:

  • De N10 van Mortsel naar Lier : de ontlasting van Mortsel.
  • N-171 (Boniverlei) op N-1 (Mechelsesteenweg) : dwars door beekvallei Edegemse beek en gevaarlijk voor mogelijke aansluiting in Hove Vredewijk.
    Dit was ook de reservatiestrook van de Grote Ring rond Antwerpen (zeventiger jaren 20ste eeuw). Nu schrijft men in de teksten “het ‘is’ de reservatiestrook van de grote ring”.
  • Metropoolweg A-12 – E-19 door Edegem en Kontich tot vlak ten zuiden van Atlas Copco.

 

Edegemse beek
Edegemse beek

Verkeersafwikkeling:

  • keerlus in Wilrijk op E-19. Enkel aanzuigeffect.
  • waarom de zuidelijke opties met aansluiting op A-12.
    Op- en afrittencomplexen ?
    Luchthaven : noodzaak ?
    Boniverlei : sluipverkeer
    Kontich : zeker sluipverkeer indien de keerlus zich stelt.

“De uiteindelijke bedoeling van al deze plannen is het lokale verkeer sneller en beter in Antwerpen te krijgen” aldus Hugo Waterschoot.

 

Ruimtelijke ordening:

  • R 11 bis : beperkt ruimtebeslag.
  • R 11 bis alternatief : ruimtebeslag ter hoogte van E-19.
  • Metropoolweg N-171 – N-1 en N-10 naar Lier : gigantische aanslagen op de open ruimte.

 

Natuur:

  • R 11 via ‘cut en cover’. De berm is van sociaal en milieuoogpunt heel belangrijk, zware impact op Klein Zwitserland.
  • R 11 Alternatief.
    Impact op de Edegemse beek (watertafel aangepast), zandbergen.
  • Metropoolweg.
    Impact op Edegemsebeekvallei.

 

Milieu:

  • R 11 capaciteitsverhoging, geluid en fijn stof.
  • tunnelvarianten : fijn stof.
  • R 11 alternatief : heeft geen meerwaarde (natuur en ruimtebeslag). Heeft enkel nadelen. Plan dient om een alternatief te hebben. Dit kan afgeschoten worden waardoor andere plannen beter verkoopbaar zijn.

Hier eindigde de officiële voordracht. Nadien was er nog lange tijd navergadering in het café.
Download hier de presentatie die  tijdens de voordracht werd getoond.

Lees op pagina 2 de bijlagen…

Pagina's: 1 2