Nu de werken in de Magdalena Vermeeschlaan stilaan in de eindfase komen en de straat binnen enkele maanden voor het verkeer zal worden opengesteld, krijgen de gemeentediensten steeds meer vragen over een beveiliging van de gracht tussen beide weghelften.
Het gemeentebestuur is zich bewust van de noodzaak om afdoende veiligheidsmaatregelen te treffen en heeft in overleg met de bouwpartners – studiebureau, Aquafin en aannemer – een keuze gemaakt tussen een aantal mogelijkheden. Bij het afwegen van de verschillende opties moest rekening worden gehouden met een aantal criteria zoals esthetiek, technische haalbaarheid, vermijden van hinder bij het manoeuvreren van auto’s en noodzakelijke onderhoudswerken aan de grachten. Uiteraard blijft de veiligheid van alle verkeersdeelnemers het belangrijkste criterium.
De keuze is uiteindelijk gevallen op plaatsing van zogenaamde ‘varkensruggen’, halfronde betonnen elementen die met een tussenruimte van ongeveer een meter op de boordsteen van de gracht worden verankerd. De zichtbaarheid wordt verbeterd door de koppen in de rijrichting te bestrijken met reflecterende verf of uit te rusten met reflecterende plaatjes. Voor wie de snelheidsregels respecteert bieden de varkensruggen zeker voldoende bescherming. Een bijkomend voordeel is dat extra manoeuvreerruimte boven de gracht beschikbaar is voor wie achteruit een oprit verlaat. Er bestaat geen risico om de auto te beschadigen.
Een overzicht van de verschillende mogelijkheden die overwogen werden en de redenen waarom ze niet weerhouden zijn :
1. Overdekken met betonplaten : het risico bestaat dat auto’s bij het uitvoeren van manoeuvres over de betonplaten rijden. De constructie van de gracht laat niet toe om deze af te dekken met platen die stevig genoeg zijn om deze last te dragen. De gracht wordt onbereikbaar voor onderhoudswerken en het regenwater loopt niet meer van de weg in de gracht met wateroverlast als gevolg.
2. Vangrails : deze hebben ongetwijfeld een snelheidsverhogend effect en zijn esthetisch niet de beste keuze. Het is bovendien niet mogelijk om deze stevig te verankeren op de vrij smalle boordsteen van de gracht. Er is een reële kans op regelmatige beschadigingen, bijvoorbeeld door auto’s die in achteruit van de oprit wegrijden. De aanrijdende auto loopt hierbij eveneens schade op.
3. Steenkorven : dit zijn metalen manden waarin keien zijn gestapeld. Deze optie werd zeker overwogen omdat dit een esthetisch verantwoorde keuze zou zijn. De stevige verankering op de smalle boordsteen vormt echter een probleem. Bovendien zijn zij ook hinderlijk bij het manoeuvreren met bijhorende kans op beschadigingen.
4. Hekwerk in staaldraad, type tuinafsluiting : dezelfde bezwaren als bij opties 2 en 3 wat beperking van ruimte en kans op beschadigingen betreft. Een afsluiting, zelfs met beperkte hoogte, is hinderlijk bij de ruimingswerken die regelmatig moeten worden uitgevoerd. We houden er ook rekening mee dat een draadafsluiting niet tegen vandalismestreken bestand is.
In de vrij scherpe bocht op het einde van de Magdalena Vermeeschlaan in de richting Beukenlaan zal een aangepaste afscherming met duidelijke signalisatie geplaatst worden. Alle veiligheidsinrichtingen zullen geïnstalleerd worden voor de officiële opening van de straat, gepland voor april 2014. Wordt het toch nog een strenge winter, dan kan de planning nog een beetje uitlopen.
De eerste en beste garantie op veiligheid blijft uiteraard een aangepast rijgedrag en het respecteren van de verkeersregels. Fietsers houden zoveel mogelijk rechts waar er geen fietspad is. Auto’s respecteren de snelheidsvoorschriften en rijden in geen geval tegen de richting in.