Mortsel, zaal ’t Parkske, dinsdag 22 april 2014
Organisator : VOS (Vlaamse Oud Strijders)
Aantal aanwezigen : 40.
Moderator : Frans Crols, ex-hoofdredacteur Trends
De R11bis:
Maya Stepien (CD&V) : “CD&V heeft een alternatief onderzocht. We willen het STOP-principe (Stappen-Trappen-Openbaar vervoer-Privé vervoer) benadrukken. We moeten ook alternatieven durven voorstellen. Er worden luchtnormen opgelegd voor de betrokken wijken. We moeten pogingen onderzoeken om er het beste van te maken.”
Rita De Bont (Vlaams Belang) : “De R11bis moet er komen. Er zijn al veel studies gedaan rond dit dossier. Het moet er nu eindelijk komen. De haven is het kloppende hart van de Vlaamse economie. We kunnen ons niet laten blokkeren. Alles zal niet bereikbaar zijn met het openbaar vervoer. De bevolking van Antwerpen zal tegen 2030 met meer dan 100.000 mensen aangroeien. De prioriteit voor het VB is de leefbaarheid. Wij zijn voor de ondertunneling van de R11bis. Vanwaar moet het geld komen ? Dit hangt af van de prioriteiten. De Vlaming is de grootste financier van de Europese Unie met meer dan 500 euro per kop van de bevolking. We moeten alles doen om onze economie te ondersteunen.”
Goedele Vermeiren (N-VA) : “Wij zijn niet overtuigd van de R11bis. Dit was het streefdoel van de gouverneur maar dit voldoet niet. Er is in de plannen geen rekening gehouden met de ruimtelijke ordening. De mobiliteit boven de grond. Dit heeft een grote impact op de Antwerpse Zuidrand. Dit is de dichtst bevolkte streek van Vlaanderen. Momenteel loopt er een Milieu Effecten rapport plan. Dit is een kennisgevingsnota. We zullen zien wat eruit de bus komt.
De berm in Mortsel is een groene long. Het heeft een ecologische waarde en is een geluidsberm voor de achterliggende wijken. Wat met een mogelijk aanzuigeffect ? De mobiliteit in de zuidrand van Antwerpen is een grote uitdaging voor de politici. De mobiliteit moet vlot getrokken worden. Het goederenverkeer per trein, op schepen, fietsverbindingen. Er is nog geen keuze gemaakt voor onder- of bovengronds verkeer.”
RINGLAND, het Meccano-tracé
Rita De Bont (VB) : “Dit komt niet in conflict ermee. Er zijn al veel studies gedaan. Mren doet al 20 jaar studies. Op een gegeven moment moet men actie ondernemen. Ik ben voor integrale democratie. De werken zullen tijdelijk enige hinder opleveren aan de omwonenden. Men blijft ondertussen studies uitvoeren omdat men geen ingreep durft te doen.”
Goedele Vermeiren (N-VA) : “Ringland komt niet in conflict met de R11bis. Het is enkel nog een concept. Er is nog geen plan. Moet zeker besproken worden.”
Maya Stepien (CD&V) : “Dit project vraagt tijd.”
* VERKEER MORTSEL, Antwerpsestraat
Rita De Bont (VB) : “Men kan het probleem gedeeltelijk oplossen. Er bestaat de mogelijkheid om een verbinding te maken op de oude spoorwegbrug aan de Luithagen. Aan de Singel in Antwerpen moet men tijdelijke bruggen plaatsen, zoals in de periode 2004. Dit ging toen goed.”
Goedele Vermeiren (N-VA) : “Ik heb hierover wel vragen. Het bovengrondse verkeer van de R11 is veel lokaal verkeer, van Borsbeek naar Mortsel/Wilrijk en zo. De R11 loopt vol als er een probleem is op de Antwerpse ring. Ik ben geen voorstander van een brug op dat kruispunt want dan krijgen de omwonenden een brug naast hun slaapkamer. Men kan beter de verkeerslichten afstemmen. Trek lijnen op het kruispunt. Zet borden. Het is een Gewestweg. De Vlaamse overheid moet dit doen.”
Luchthaven Deurne/Antwerpen
Maya Stepien (CD&V) : “Het is een kleine luchthaven. Ze mag niet uitbreiden. Ze krijgt subsidies van de Vlaamse overheid voor het onderhoud.”
Rita De Bont (VB) : “We willen er geen reusachtig park van maken. Ze als kleine zakenluchthaven bewaren. Deze luchthaven zorgt voor de ondersteuning van Antwerpen als een belangrijk handelscentrum, o.a. de diamant. We hebben nood aan kleine luchthavens. We hebben geen nood om dingen af te knallen. In Mortsel is er nood aan sportvelden. Er is voldoende kantoorcapaciteit in Antwerpen. Er is geen nood aan om dit rond de luchthaven te zetten. Er moet voldoende ruimte zijn voor de veiligheid. De startbaan moet voldoende lang zijn door de strenge normen voor de omgeving.”
Goedele Vermeiren (VB) : “Deurne moet blijven. De voetbal- en de baseballvelden kunnen blijven. De ondertunneling van de Krijgsbaan is nodig om het veiligheidscertificaat te krijgen. Deurne is de belangrijkste regionale luchthaven van Vlaanderen. Er zullen binnenkort nieuwe maatschappijen op Deurne vliegen. Men verwacht een aangroei van het aantal reizigers met 60.000 eenheden.”
TRAMLIJNEN VERLENGEN (eventueel over N-1 richting Kontich)
Goedele Vermeiren (N-VA) : “Dit is een goede zaak. Het regionaal mobiliteitsnetwerk moet aansluiten op sneltrams tot Boechout. Daar heb ik geen commentaar op. Ze zijn een noodzakelijke aanvulling op de mobiliteit. Aan tramhaltes moet men ook fietsenrekken plaatsen. “
Rita De Bont (VB) : “Men moet dit in zijn geheel bekijken. Het mag niet ten koste van andere verbindingen gaan. Met de doortrekking van de tram naar Boechout zijn er enkele andere verbindingen weggevallen. Men moet het openbaar vervoer optimaliseren onder één beheer, samen met de spoorwegen. Met een rationalisering van het openbaar vervoer kan men veel geld uitsparen. Er moet één autonoom vervoersbedrijf in Vlaanderen komen. Er moet ook meer openbaar vervoer komen, ook ‘s nachts.”
Maya Stepien (CD&V) : “De doortrekking van de trams was een goed idee. Dit ontlast het sluikverkeer. Er moeten alternatieve oplossingen komen zoals trolley-bussen (bestaan de de Krim). Ze zijn goed voor het leefmilieu. De batterijen laden zich op tijdens het rijden.”